Warhammer 40 000: Dawn of War II Článek Warhammer 40 000: Dawn of War 2

Warhammer 40 000: Dawn of War 2

Martin Klekner

Martin Klekner

7. 12. 2008 23:00 9
Reklama

Hráči milovali zvuk rotačních kulometů zakusujících se do zelených těl Orků, užívali si zmučené výkřiky přisluhovačů Chaosu a bojové povely tajemných Eldarů. Když v roce 2004 vyšla RTS Dawn of War založená na populární stolní hře Warhammer 40 000, okamžitě si získala obrovské množství oddaných fanoušků. První (Winter Assault) a druhý (Dark Crusade) datadisk, které autoři vypustili během dalších dvou let, sklidily jen další ovace. A i když se letošní třetí (Soulstorm), vytvářený pod hlavičkou externího týmu Iron Lore, ukázal být mírnýn krokem zpět, nadšení z ohlášení druhého dílu nemohlo být větší. A nutno říci, že Dawn of War 2 (dále DoW2) schovává v rukávě nejedno eso!

Několik věcí je již teď jistých: Dawn of War 2 nabídne i tentokrát lákavou alternativu ke všem RTS současnosti. Přinese novinky, které se postarají o to, aby adrenalinová akce z minulého dílu ještě zintenzivněla. Mnohem víc se zaměří na sžití se s přidělenými vojáky, tak, aby každá smrt znamenala velkou ztrátu. A v neposlední řadě vyjde vstříc dobovému trendu a přinese kooperativní příběhovou kampaň. To je DoW2 v kostce - nyní se ponořme do hlubin detailů.  

Osamělá cesta galaxií

Lidstvo je na pokraji zkázy. Smrdutí Orkové se roztahují po celé galaxii a jediný, kdo stojí mezi nimi a záhubou, jsou jednotky Space Marines... V univerzu W40,000 tedy znatelně přituhlo, obecně ale z nástinu příběhu originalita nijak nečiší. Dobře však víme, že zde šlo vždycky spíše o formu než o obsah. A jelikož vaším úkolem nebude nic menšího, než vytáhnout s věrnými Blood Ravens za znovuovládnutím všech ztracených území, o epičnost zážitku se pravděpodobně bát nemusíme. Autoři zatím bližší detaily tají, jisté však je, že se konfliktu zúčastní většina ras z původního DoW a jeho datadisků (včetně nových Tyranidů).

Singleplayrová kampaň je zatím potvrzena jen pro Space Marines a Orky, přičemž informace máme jen o hře za lidskou rasu. Už ta se ale zdá nesmírně atraktivní. Autoři se zaměřili na tahový systém z Dark Crusade, rozvedli ho a samozřejmě přidali množství planet, na nichž se budou odehrávat jednotlivé mise. Mezi nimi pak budete libovolně cestovat na své lodi Battle Barge (Válečná bárka), vybírat si mezi dostupnými hlavními a vedlejšími úkoly a v RPG stylu získávat cenné nové předměty a globální bonusy.  

Množství změn v konceptu

Blood Ravens budou rozděleni do několika skupin, mezi nimiž lze nalézt staré známé, jako např. Scouty, Devastatory, Assault Marines atd. Každá skupina bude mít svého vlastního vůdce, který bude zároveň příběhovou postavou – během hry by proto neměl umírat. Zatím se přesně neví, jak vývojáři vyřeší případy, kdy se tak stane, jisté je ale to, že se díky hrstce hrdinů s vlastní tváří a jménem nepochybně sžijeme s dostupnými komandy mnohem lépe. Představeni jsou v tomto videu.

Mnohem výraznější jsou RPG prvky. Za hlavní i vedlejší mise budete postupně získávat nové zbraně, výbavu a schopnosti, které před výsadkem přerozdělíte mezi členy jednotlivých skupin (v každé jich bude okolo šesti). Samostatnou kapitolou jsou pak právě hrdinové, kteří budou mít i malý inventář, do něhož si uskladní cenné předměty a artefakty. Nalézt půjde třeba ledová kladiva, otrávené motorové pily, plasmové rotační kulomety atd. Ty nejvzácnější kousky budou mít dokonce vlastní jména.

Řekněme si něco o samotné akci. Starý systém kontroly vlajek zůstává, i zde se ale dočkáme několika novinek. Z nich nejzásadnější je ta, že tentokrát už neexistuje nic jako základna. Battle Barge prostě po nutných přípravách vrhne několik jednotek mariňáků na povrch dobývané planety – a starejte se, chlapci. To je další klíčový prvek pro větší intenzitu zážitku, protože možností pro rozmnožení řad nebude mnoho, a pokaždé, když padne jakýkoliv člen týmu, okamžitě se to projeví na bojové účinnosti. Klíčem k přežití je dobrá taktika a nový systém krytí, známý již z Company of Heroes – schovat se půjde za terénní nerovnosti, navršené harampádí, ale i v městských budovách.  

Nejen zbraněmi, ale i hlavou

Boj bude tedy probíhat převážně z úkrytu, přičemž rozhodovat budou rychlé obchvaty a útoky z nekryté strany přímo do nepřítelova týlu. Poslouží k tomu obligátní jetpacky u Assault Marines, Deep Strike, ale i vržení čerstvě povolaných posil ve výsadkových modulech do nepřátelských linií. A když ani pak protivníky nevykopete z jejich bunkrů, prostě je srovnáte se zemí. Třeba skvělým orbitálním dělem z Battle Barge, které zde dělá čest svému jménu.

Autoři slibují množství nápaditých misí, které navážou na tradici původní hry a hlavně Dark Crusade. Nikdy však nedostanete možnost splnit je úplně všechny – vaše volby během kampaně se odrazí i v jejím dalším vývoji. Při hraní navíc nepůjde jen o to, zda-li úkoly splníte či nesplníte, ale i JAK je splníte. Cílem je zvládnout všechny hlavní i vedlejší questy s co nejmenším počtem ztrát a škod učiněných na okolí. Zapíchnutím vítězné vlajky do mrtvé, orbitálními děly vybombardované planety, Imperátora vskutku nepotěšíte.  

Hezčí než dříve, brutálnější než obvykle

Hra poběží na Essence Enginu 2.0. A nutno říci, že bitevní vřava a temná atmosféra dýchá už jen ze samotných screenshotů. Zachována zůstala i brutalita minulého dílu, rozvedená v nesmírně krvavých střetech na blízko a množství „dokončovacích úderů“. Více než skvělé modely a efekty však autoři vyzdvihují fyzikální stránku. Možnost srovnat se zemí libovolný nepřátelský úkryt jsme již nakousli, zde se ale Havoc teprve rozehřívá. Jen málokdy jsme měli v RTS kupříkladu šanci spatřit odletující bezvládná těla, která sráží na zem žijící jednotky.

O hře více hráčů toho zatím příliš mnoho nevíme, vedle klasických multiplayerových módů se však stoprocentně objeví i výše zmíněná kooperativní kampaň. „To je věc, ve které selhává většina RTS – neustále staví hráče do antagonistických pozic,“ říká hlavní designér DoW2, Jonny Ebbert, „Musíte protivníka porazit a když prohrajete, utrhnete si ostudu. Jen pouhým sledováním multiplayerových statistik jsme přitom přišli na to, že velká část hráčů by radši spolupracovala se svými přáteli proti počítačem řízenému protivníkovi, který vám prostě neřekne, jaký jste byl noob.“ Kooperativní kampaň je opět potvrzena jen pro Space Marines a Orky.

Vydání Dawn of War 2 je plánováno na březen 2009 a velice bych se divil, kdyby se nejednalo o žánrovou pecku. Spíš než na připodobňování se konkurentům (kterých nemá zrovna málo) se soustředí na rozvedení svých odlišností: adrenalinové akce, nyní ještě zdůrazněné nepřítomností klasické základny, krvavosti, která nezná meze a taktizování jak v kampani, tak v boji. Nová grafika, kooperativní multiplayer a tuny dalších vychytávek mohou kvalitu výsledného produktu jen zvýšit. Nyní nezbývá než držet palce, ať Relic vše zdárně dotáhnou do konce.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama