Alpha Polaris Recenze Alpha Polaris

Alpha Polaris

27. 7. 2011 22:00

Když se Rone Knudsen, mladý norský biolog, probudí na polární základně v Grónsku, očekává další nudný den, jakých už v americkém komplexu Alpha Polaris prožil několik. Stereotyp za severním polárním kruhem ale naruší obrovitý lední medvěd. Právě na takovou příležitost Knudsen čeká, do Grónska se totiž vydal proto, aby o ohroženém druhu medvědů napsal závěrečnou školní práci. Zvíře tedy pomocí pušky uspí a umístí do klece, kde jej může zkoumat a léčit.

Plány se ale přes noc změní, nad Grónském se totiž přežene silná ionosférická bouře, medvěd prolomí klec a uteče. Ovšem to je jen začátek strašidelného příběhu. Bouře začne působit i na obyvatele základny, kteří protrpí šílené noční můry. Zlé sny nejvíce trápí přisprostlého Američana Tullyho, těžkou depresí prochází i Nova, sympatická inuitská dívka, která má v odříznutém komplexu na starosti rádiové spojení se světem. Jediný, kdo zůstane v relativním klidu, je starý mazák Al. Vždyť o sobě sám tvrdí, že během let strávených v Grónsku už viděl mnohé a jen tak něco jej nerozhodí.

Bylo nás pět, bude nás...

Čtyřčlennou partu, s níž se v této adventuře setkáte, nakonec zhruba v polovině hry doplní ještě Allister, nepříjemný syn ředitele ropné společnosti, která komplex provozuje. Ten se osobně přijede přesvědčit, jak významné je ropné naleziště, jež objevil Al na jedné ze svých expedic. Vedle černého zlata narazil i na jeskyni se záhadně pomalovanými kostmi a jakýmsi pohřebištěm. Má objev nějakou souvislost s nočními můrami a děsem, který základnou postupně prostupuje? Odpověď už nechme na vašem odhalování, velmi dobře gradující příběh se zajímavými postavami je totiž tím hlavním, čím Alpha Polaris zaujme.

Vzhledem k izolaci stanice se nemůžete těšit na množství zajímavých obrazovek a prozkoumávání nových lokací. S Ronem se pouze jednou vydáte na expedici, jinak zůstanete vždy na základně či v její bezprostřední blízkosti. Tvůrci proto kladli důraz hlavně na vykreslení jednotlivých postav a jejich psychického stavu, který se postupem času zhoršuje. Důraz na charaktery je zřetelný i díky zajímavému grafickému prvku při rozhovorech. Hra je sice vytvořená dnes už standardním modelem, kdy se 3D postavy pohybují po 2D prostředích, ovšem při dialozích se na obrazovce objeví nakreslená postava. Ta je tak při rozmluvě hráčovi blíže a více vynikne.

V souvislosti s dialogy je třeba ještě zmínit rozvitý výběr možností v odpovědích, který zprvu navnadí na jistou nelinearitu děje. Už v první scéně, kdy vás nešetrně vzbudí Tully, máte v rozhovoru na výběr několik variant, jak s ním komunikovat. Můžete mu vynadat, nebo být milý. Záhy ale zjistíte, že vždy jde jen o dílčí odlišnost v konkrétním dialogu. Výběr jiné odpovědi bohužel nemá na příběh žádný vliv, takže nepočítejte s tím, že byste toto tajemné dobrodružství mohli projít několikrát.

Český motor šlape skvěle

Alpha Polaris se mimo zmíněných originálních prvků nijak nevymyká z běžné adventurní produkce posledních let. Autoři použili Wintermute engine, který vyvinul český autor Jan Nedoma. Díky známému adventurnímu enginu je ovládání naprosto bezproblémové – vystačíte si s dvěma tlačítky myši, jimiž chodíte a zároveň zkoumáte, sbíráte a používáte předměty. Vývojáři se zaměřili na realističnost všech akcí, kombinování předmětů je logické a skvěle sedí k příběhu.

Oživením jinak plynulé hratelnosti je pak několik těžších hádanek, kdy hra donutí přemýšlet i protřelé adventurní mazáky. Ve stylu starých adventur budete muset sami vepsat odpovědi na několik otázek, které z děje vyplynou. Přestože přijít na správná slůvka vyžaduje zvýšenou mozkovou aktivitu, nejde o nejtěžší puzzle. Tím nejobtížnějším a zároveň asi jediným skutečně frustrujícím momentem při hraní je výroba univerzálního klíče, jímž se můžete dostat do zamčených pokojů. Záměr se autorům nezdařil, bez podrobného vysvětlení jen málokdo pochopí, jak jej správně udělat.

Prvotina finských nezávisláků

Alpha Polaris je prvotinou nezávislého finského studia Turmoil Games. Pětičlenný tým byl pochopitelně omezen finančními i časovými možnostmi, což se na projektu nakonec projevilo jen okrajově. Šetřilo se například na dabování. Přestože je anglický dabing vynikající, trochu nezvykle nejsou namluveny popisy předmětů. Slabší možnosti studia jsou cítit i z grafického prostředí, které sice není nějak odpudivé, ke špičce má ale daleko. Animací je na obrazovkách velmi málo, slabé jsou také modely postav a jejich pohyb. Děj občas urychlí cutscény – přestože jde spíše o kratší šoty, zaslouží pochvalu. Připomínají úroveň animací v Poslu smrti 3, nesrovnatelně lépe zajištěném projektu.

Největší nedostatky Alpha Polaris tak odhalíte až v samotném závěru. Konec plný klišé, ani délku hry nelze velikostí vývojářského týmu omluvit. Příjemná atmosféra hororového dobrodružství vydrží na jeden delší večer, což je vzhledem ke stanovené ceně (digitální verze přímo na stránkách Turmoil Games stojí 16 euro) žalostně málo.

Alpha Polaris

Alpha Polaris nabízí chytlavý hororový příběh z nepříliš atraktivního prostředí, v němž ale vyniknou zajímavé postavy. Atmosféra je napjatá, hra skvěle odsýpá a puzzly potěší i náročnější adventuristy. Příjemnou jednohubku bohužel sráží krátká herní doba a klišovitý závěr.