Alter Ego Recenze Alter Ego

Alter Ego

1. 9. 2010 22:00 12

České studio Future Games si v roce 2003 Poslem smrti získalo srdce mnoha milovníků adventur. Po vydání nesmrtelného hororového dobrodružství si ale tito vývojáři svou pověst pošramotili několika méně povedenými kousky. Jak jinak navázat na správnou cestu, než návratem k tajemnému detektivnímu příběhu v temných zákoutích Anglie? Podobně temný příběh Alter Ego kvalit legendárního Posla smrti (v zahraničí známý jako Black Mirror) bohužel nedosahuje.

Další krvavý mord Bílého netvora?

Příběh je situován do anglického přístavního města Plymouth, které v pochmurných dnech roku 1894 žije pohřbem sira Williama, známého spíše pod přezdívkou Bílý netvor (White Beast). Šlechtic byl za svého života podezříván z mnoha vražd a dalších záhadných událostí, nic konkrétního mu ale policie nikdy nedokázala. Podivné okolnosti následují i po jeho pohřbu. Tělo Williama Arthura Lewise zmizí z rakve a hrobky, brutálně je zavražděn hrobař a jeho pes. Námět na pořádnou detektivku je tedy jasný, vyšetřování se v roli detektiva Briscola, jenž do Plymouthu přijíždí jako nováček, ujmete vy. Příběh je ale zprvu uveden z úplně jiné perspektivy. Svým pozvolným startem tak trochu připomíná rozvleklé začátky v druhém dílu Posla smrti (místo Future Games jej nakonec vytvořilo německé studio Cranberry Production, které nyní připravuje již třetí díl).

Potulný irský zlodějíček Timothy Moor žije svůj americký sen. Pro cestu za oceán si musí vydělat nějaké ty peníze, a tak se vydává za svým obdobně založeným kamarádem Brianem do Plymouthu. Společně zde mají jistý "kšeftík", Timothy se hned po příjezdu dostane do problémů. Je odhalen na lodi jako černý pasažér a čekají ho nepříjemné dny strávené v místním vězení. Nebyl by to ale Tim, aby neutekl. S klepety na rukou se po cestě smrdutými stokami ocitne v prádelně, kde využije svůj osobitý šarm.Ujme se jej sympatická děvečka, která ho i ochrání před policií. Zbývá už jen zbavit se pout, získat zpátky odcizený medailon a v roli Tima se můžete vydat hledat svého parťáka Briana do jednoho z místních hampejzů.

Dvojnásobná zábava s dvojicí hrdinů?

V Alter Egu si tedy zahrajete hned za dvě postavy, jejichž osudy se v závěru dosti razantně propojí. Oba charaktery jsou velmi zajímavé, jejich rozdílný přístup hru oživuje. Detektiv Briscol je odměřený anglický gentleman, naopak Tim je spontánní mladý lump. Přestože se příběh v podání Tima dlouho Bílým netvorem vůbec nezabývá, nakonec zjistíte, že jej ukazuje z úplně jiné stránky. Obě roviny příběhu dlouho drží slušnou laťku, bohužel scénář absolutně selhává v závěrečné kapitole, která je až příliš nereálná a komplikovaná, osudy některých postav nejsou dostatečně vysvětlené, mrtvoly se kupí a hráč ve finále stejně nic nedokáže. Závěr se prostě nepovedl, celkový dojem ze hry snižuje.

Alter Ego jinak ubíhá velmi dobře, drží se klasických adventurních point-and-click postupů. Procházíte rozmanité lokace v Plymouthu a postupně plníte různé úkoly, objevujete předměty a rozmlouváte s postavami. Hlavně zkušenější hráče nepotěší prakticky nulová obtížnost. Kombinace předmětů v inventáři jsou vždy jasné, jejich používání také. Nic nevyžaduje větší zapojení mozkových buněk, hraní prostě odsýpá a zhruba 8 hodin herní doby uteče jako voda v podzemních stokách Plymouthu. Úplně absentují jakékoli logické minihry, jaké jiné adventury s chutí nabízí. Tvůrci vše ještě dále zjednodušili – aktivní body, které už nemají využití, automaticky zmizí a tak hráče dále nepletou, navíc je lze zobrazit klávesou F1. Alter Ego je díky tomu velmi jednoduchou adventurou vhodnou i pro úplné nováčky, protřelí hráči ale budou zklamáni. Škoda, že místo absolutní absence obtížnosti raději tvůrci nezvolili formu deníku s nápovědou, jako tomu bylo u druhého dílu Posla smrti. Deník zde sice detektiv Briscol používá, avšak pouze pro různé dedukce k případu.

Zpracování je celkově pouze průměrné

Hra je postavená na enginu AGDS4, který si studio Future Games samo vyvinulo. Grafická stránka na první pohled zaujme mnoha nádherně nakreslenými lokacemi, díky nim se dá přimhouřit i oko nad mizernými animacemi postav (3D modely se klasicky pohybují ve 2D prostředích). Bohužel přimhouřit oko už nelze u minimálního využití hudební složky. Ticho, které doprovází velkou část herní doby, skutečně děsivé není a nějaký ten zvuk temnou atmosféru nenaladí. Ponuré hudební melodie chybí. Plusem naopak rozhodně je anglický dabing, hlavní postavy přesně sedí a skvěle reagují na herní situace, potěší i některé menší role (třeba charismatický otec Mulkehey). Vývojáři připravili také několik cutscén, určitou kvalitu a filmový potenciál mají, jejich délka je ale slabá, a tak větší dojem nezanechávají.

Podobně je možné Alter Ego také celkově ohodnotit. Čas strávený ve společnosti dvou hlavních hrdinů a Bílého netvora nelze považovat za promarněný, je ale nesporné, že v mnohém mohli tvůrci udělat daleko více práce a dokonce tak překročit vlastní stín v podobě prvního dílu Posla smrti. V současné podobě je Alter Ego pouze průměrným adventurním dobrodružstvím, které cílí spíše na nováčky v tomto žánru. Pokud k nim patříte, klidně si k výslednému hodnocení nějaký ten bodík přičtěte.

Alter Ego

Alter Ego je průměrnou detektivní adventurou. Nabízí zajímavou zápletku, bohužel ale v mnoha směrech za špičkou žánru zaostává.