Anno 1404: Benátky Recenze Anno 1404: Benátky

Anno 1404: Benátky

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

16. 3. 2010 23:43 3

Největší překvapení minulého roku? Pro kované stratégy, kteří se dodnes nemohou odtrhnout od třetího Caesara, Pharaoh nebo jakéhokoliv SimCity, bezpochyby. Anno 1404 se oprostilo od všech svých předchůdců, kteří sice nebyli špatní, nicméně se zkrátka nedokázali vymanit ze škatulky lehkého nadprůměru, těžko přístupného novým hráčům a nezajímavého pro ty, kteří si oblíbili jiné tituly. Nový díl ale skutečně všem poprvé ukázal, že lze skloubit líbivou grafiku, funkční ekonomický model a poměrně široké možnosti rozvoje města tak, aby si ho mohl vychutnat naplno opravdu každý. Velkou výhodou navíc bylo, že, pokud jste se tedy okamžitě nepustili do těch nejobtížnějších scénářů, ve kterých bylo nutné bojovat s korzáry, tempo hry a úroveň rozvoje jste si mohli určovat naprosto sami. Nic vás nenutilo postoupit na další stavební stupeň, nemuseli jste obchodovat s vládci jiných ostrovů, pokud jste chtěli, tak vám zušlechťování vašeho vysněného ráje mohlo vydržet klidně až dodnes.

Baráčky, kam se podíváš

A proto právě včas, těsně předtím, než vás sázení stromků a budování chatrčí v prachu cest začne nudit, se autoři vytasili s datadiskem. Je nicméně hned na začátek vhodné zmínit, že pokud čekáte od hry, která má v názvu město Benátky, nějakou historickou věrnost a třeba mapy, založené na skutečných místech, budete zklamáni. Jedinou inovací v tomto směru je totiž jedno jediné nové prostředí (vedle stávajících tropů, mírného pásu a severských končin) jménem Volcano Island, kde budete budovat svou osadu se strachem, aby nelehla během několika okamžiků popelem (což je samozřejmě z dějepisného hlediska hloupost, ale záměrem autorů zřejmě bylo pod Benátky schovat celou Itálii). Alespoň ta ale bude moci zůstat věrna tématu tohoto datadisku, tudíž se můžete těšit na budování klikatých kanálů a celých čtvrtí, stojících doslova na vodě. Dlužno dodat, že nové budovy vypadají opravdu skvěle a moc pěkně se na ně dívá. Většinu času si však vystačíte s výstavbou starých známých, tudíž ani v tomto ohledu se nevyhneme mírné kritice.

Největší změnou v režimu pro jednoho hráče je rozvinutí v původní hře poměrně triviálně řešených diplomatických styků mezi jednotlivými vládci. Už si nevystačíte jenom s lichotkami v podobě pytlů plných zlaťáků a občasným uspořádáním rytířského turnaje. Nově budete moci najmout špehy a sabotéry, kteří rozloží impérium vašeho protivníka pěkně zevnitř a začlení ho do vašeho, aniž byste museli hnout prstem nebo vyslat jedinou flotilu válečných lodí. Ovládání tohoto nového systému je poměrně intuitivní, ale často se vám stane, že špióny budete využívat pouze jako hodně omezený předvoj, nikoliv jako součást hlavního plánu vaší invaze, což asi úplně nebyl záměr autorů, nicméně kdo je chce, má je tam.

Těžký úděl stavitelův

To vše je sice hezké, ale důvodem, proč si Anno 1404: Benátky pravděpodobně budete pořizovat, je multiplayer. Ten lze totiž hrát kooperativně až se čtyřmi hráči, a to klasicky buď proti počítačem řízeným protivníkům či v týmech nebo všichni proti všem až v osmi lidech, kdy každý dostane přidělen jeden ostrov, po jehož ztrátě pro něj hra samozřejmě končí. Potěšitelná je spousta voleb, kterými si vlastní hru můžete nadefinovat a možnost hrát jak online proti celému světu, tak offline na lokální síti. Všichni hráči nicméně musí mít svou vlastní kopii hry, jeden multiplayerový spawn pro všechny čtyři se bohužel nekoná. Po několika zkušebních hrách musíme uznat, že multiplayer, zejména takto řešený, přináší do světa Anno zbrusu novou dimenzi, kvůli níž mezi roztomilými domečky a pečlivým vyměřováním sfér vlivu obslužných budov strávíte o pěkných pár hodin déle. I tak ale neztrácí vůbec nic z toho, kvůli čemu jste si pravděpodobně oblíbili původní hru, tedy hlavně pohodovou hratelnost, kdy vás nic nežene do zbytečného klikfestu.

Otázkou nicméně zůstává, zda se vyplatí do Anno 1404: Benátky investovat své peníze. Patnáct samostatných scénářů, které nejsou svázány žádnou příběhovou linkou, můžete hrát v libovolném pořadí, a ačkoliv některé z nich vás celkem překvapí svou rozsáhlostí a nutností taktizovat s výběrem ostrovů více než kdy jindy, nejedná se ani náhodou o nic natolik zásadního, kvůli čemu byste mermomocí museli opouštět svá opečovávaná města z původní hry, stejně jako systém špehů není žádným zásadním průlomem. Důvody tedy mohou být prakticky pouze dva. Buď vás Anno 1404 omrzelo a vy se nemůžete dočkat nové výzvy při pohledu na všechnu tu práci, která stojí za perfektně fungujícím městem v benátském stylu. Anebo vás láká nově přidaná multiplayerové složka, která rozhodně pro spoustu lidí důvodem ke koupi být může. Pokud ale přihlédneme k tomu, že se jedná o samostatně nespustitelný datadisk, který se sice opět dobře hraje, ale nepřináší prakticky vůbec nic zásadním způsobem nového, tak hodnocení zkrátka jiné být ani nemůže. Vzhledem ke snížené ceně se ale vyplatí rozhodnout se nikoliv na základě jednoho čísla, ale podle výše vyjmenovaných důvodů.

Anno 1404: Benátky

Ubisoft by si klidně mohl dovolit všechny novinky z tohoto datadisku vydat prostřednictvím nějakého většiho patche a nikomu by to nepřišlo divné. Takhle si ale budete muset hodně rozmyslet, zda se vám nevyplatí si raději počkat na nějakou kompletní edici. Pokud tedy vyjde, že...