Anomaly 2 Recenze Anomaly 2

Anomaly 2

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

3. 6. 2013 22:23 1

Mezi převážně casual tituly strategického subžánru, který spoléhá na vlny nepřátel cestující po předepsaných trasách a různorodé typy obranných věžiček, je hra od 11bit Studios příjemnou "anomálií". Zjednodušeně řečeno, pravidla se obracejí, a namísto rozestavování obranných linií se hráč stará o "tu vlnu nepřátel"; respektive po více či méně se větvících cestičkách putující útočný svaz. Jakkoliv to může znít podivně, díky preciznímu a odladěnému game designu je to obrovská zábava s bonusem v podobě svěžesti a neotřelosti.

Rudé mašiny terorizují zemi

Lidstvo už podruhé válčí se smrtícími stroji, které vycházejí z obří anomálie – bubliny pokrývající třetinu zemského povrchu. Je to téměř prohraný boj, ale jak už to bývá, ještě žije semínko naděje. Projekt Shockwave sliboval rázovou elektromagnetickou vlnou provést účinnou strojocidu. A tak je třeba nalézt a zachránit vědce, kteří se na jeho vzniku podíleli, a uvést ho za pomoci výkonné antény do chodu. Nekomplikovaný příběh je vyprávěn formou textových brífinků k misím a jednoduchých cut-scén. Podstatné je, že na jednotlivé události jsou skvěle napasovány jednotlivé mise. V průběhu 14 scénářů příběhové kampaně dojde hned na několik kreativních změn pravidel a hráč se ani na okamžik nenudí a není ubit rutinou.

Rutinní postup by v Anomaly 2 vypadal zhruba takto. Na začátku mise po seznámení se situací hráč sestavuje útočný svaz. Za předepsaný obnos si může nakoupit různé jednotky – lehké či těžké tanky, artilerii, štít anebo podpůrné vozidlo. Každá z nich má přitom dva režimy fungování. Třeba poslední zmíněný support může buď využívat energii ze zničených věžiček na vyrábění power-upů, anebo v pravidelných intervalech poskytovat celé partě neviditelnost. Těžký tank buď plní úlohu stěží zničitelného bouráka v popředí formace, anebo vyrábí komandérovi drony, kteří zesilují účinnost bonusů.

"V průběhu 14 scénářů příběhové kampaně dojde hned na několik kreativních změn pravidel a hráč se ani na okamžik nenudí a není ubit rutinou."

Velitel, personifikovaný hráč, je na bojišti osobně přítomen a ovládá se klikáním myši či klávesami WASD a číselnými zkratkami pro jednotlivé bonusy. Jeho smrt neznamená konec mise – jen pět veřin čekání, než se oživí, ale i to může rozhodnout vyrovnanou bitvu. Zásadní úlohou postavičky v bojovém obleku je hlavně navigace jednotek (po vyvolání taktické mapy může hráč plánovat cestu; volit lze vždy směr na jednotlivých křižovatkách) a používání čtveřice bonusů. Ty v blízkém okolí kapitána léčí jednotky, poskytují falešný terč nepřátelským střílnám, vyřazují je dočasně z provozu či zpřesňují palbu jednotek.

Zastav se – a zemřeš

Hraní samo pak obnáší neustálou činnost. Jednotky totiž nestaví, valí se vpřed po předepsané cestě a podle své vůle pálí na nepřátelské střílny. A hráč musí rychle rozhodovat o pohybu, využívat bonusy, nakupovat a prodávat jednotky a kmitat, aby sebral power-upy vypadlé z mrtvých strojů. Taktickou hloubku bojům dodává rozmanitost střílen: některé pálí jen před sebe, jiné reagují na blízký pohyb, intenzivní střelbu, další mají kolem sebe obranný krystalový štít; a nechybí ani mimořádně záludné hackerské věže, které vytvářejí bubliny, v nichž jednotky přestanou střílet po nepřátelích a zaměří svou palbu na velitele.

Ani to by asi nestačilo k potlačení stereotypu, kdyby nebylo už zmíněné variability misí. Hravé scénáře, ve kterých je třeba navigovat zranitelné vozy s výbušninami, kdy se naopak stroje blíží ve vlnách k laboratoři (a celý postup je tak vlastně dvojnásobným mišmašem tower offense-defense-cosi), anebo kdy hráče otravuje ještě obří létající mašina, odhalují, že si 11bit Studios věděli rady s potenciálem své hry a odpíchli se od dobrého nápadu dál.

Zničte ten harvester!

Dalším prvkem, který ospravedlňuje vznik druhého dílu Anomaly, je rozhodně multiplayer. Ten je doslova hrou ve hře. Staví proti sobě hráče, který se stará o vlnu jednotek, a stavitele věží. Pro toho jde o živelnou tower defense, ovšem proti inteligentnímu soupeři. Hráč vedoucí stroje musí těžit suroviny svými harvestry, zvyšovat technologickou úroveň, citlivě rozmisťovat jednotlivé věže a pružně reagovat na to, co mu soupeř zničí, a k tomu má i svou vlastní čtveřici power-upů. Ty umožňují kamikaze útok, posílení štítu vybrané věže a další výhody. Svižné bitvy netrvají dlouhé hodiny a vedení se často přelévá z jedné strany na druhou, takže je hraní opravdu adrenalinové i zábavné. Velká škoda ale je, že často není možné sehnat rychle protivníka odpovídající úrovně, a tak je nejlepší variantou domluvit se dopředu na hraní s přáteli.

Anomaly 2 je dotaženou záležitostí prakticky po všech stránkách. Patří mezi ně i grafické zpracování, které je stylové, detailní a na poměry žánru skutečně špičkové. Zejména se ale podařilo vyladit hratelnost. Hráči mají k dispozici velkou sadu možností, ale nikdy nejsou přehlceni příliš velkým počtem či rozmanitostí jednotek ani power-upů a právě přehlednost a jednoznačnost pravidel a předvídatelnost dějů ve hře patří k jejím zásadním kladům.

"Multiplayer staví proti sobě hráče, který se stará o vlnu jednotek, a stavitele věží."

Anomaly: Warzone Earth tak dostala sebevědomého následníka, který už nešokuje svým nápadem a pojetím tolik jako první díl, zato ale dovede během několika minut chytit a nepustit, leda až za dlouhé a dlouhé hodiny.

Anomaly 2

Výborná akční strategie, která nabízí originální pohled na žánr tower defense, kvalitní a dobře navrženou kampaň i zábavný multiplayer. Už tu sice jednou byla, ale tenhle nášup si rádi necháme líbit.