Anomaly: Warzone Earth Recenze Anomaly: Warzone Earth

Anomaly: Warzone Earth

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

23. 4. 2011 22:00 3

Nezávislá scéna objevila pro herní průmysl řadu návykových konceptů. Mezi ně patří i v poslední době čím dál populárnější "tower defense" – her, v nichž je třeba čelit čím dál silnějším vlnám nepřátel důmyslným rozestavováním věží a střílen a upravováním cesty, aby padouchové šli po co nejdelší trajektorii, je v poslední době jako máku. Promyšlenosti a návykovosti Defense Grid: The Awakening ale dosáhne jen málokterý klon – a bizarnosti i humoru Plants vs. Zombies pak nejspíš nejde konkurovat vůbec. Anomaly: Warzone Earth čerpá z tower defense žánru inspiraci plnými hrstmi, přitom ale nabízí vlastní pohled na věc; převrácenou logiku, která ty, kdo mají v žánru hodně nahráno, donutí zvednout koutky v pobaveném úsměvu, není ale přitom jen změnou pro změnu, ale inteligentním rozhodnutím designera.

Příběh Anomaly: Warzone Earth se točí okolo mimozemského oblaku, který dopadne na města Bagdád a Tokyo. Hráči se v kůži velitele malé ozbrojené složky pohybují poničenými ulicemi těchto metropolí a snaží se obnovit pořádek a zničit všechny nepřátele. Necelé dvě desítky misí zaberou solidních pár hodin hraní, samozřejmostí je pak prostor pro zlepšování skóre, získávání medailí a testování dalších režimů.

Kapitán a zachránce

Hra sama je v zásadě tower defense naruby: namísto toho, aby hráč rozmisťovat střílny a palebné posty, určuje cestu své malé armády skrz hustě osazenou nepřátelskou síť tak, aby jeho jednotky přežily, zničily emzácké věže a techniku, a probily si cestu vpřed. Na papíře to možná nezní tak docela lákavě, ve hře to ale funguje výtečně díky několika faktorům. Síť ulic si lze zobrazit v přehledné taktické mapě, na níž jsou zvýrazněny uzlové body. Hráč tak snadno mění trajektorii jedním či dvěma kliknutími a může se kdykoliv zorientovat a naplánovat další postup. Přímo na bojišti pak pomáhá postava "hrdiny" – komandér se pohybuje rychleji než jeho jednotky, neumírá, ale při nedostatku zdraví se jen na pár vteřin "odpojí" a přímo na mapě může sbírat také užitečné power-upy, které instantně vyléčí blízké jednotky, zamaskují oblast kouřovými granáty nebo vytvoří falešný terč pro hlavně nepřátel.

Záleží i na pořadí

Důležité je pochopitelně i složení útočného svazu. Na začátku mise hráč nakupuje za fixní obnos jednotky, které pak může v boji vylepšovat, prodávat a obohacovat svou partu o nové členy. Myslet je třeba nejen na palebnou sílu a odolnost, ale také správné pořadí jednotek: dopředu se hodí obrněný transportér, až za něj silnější, ale zranitelné raketomety, a vozidlo generující štíty pro okolní bojovou techniku pochopitelně patří doprostřed fronty. I s omezenými možnostmi a pouhými několika typy vozidel nabízí Anomaly: Warzone Earth slušnou porci taktizování a v průběhu misí se hráč pořádně zapotí. Neustále totiž musí kmitat, aby posbíral všechny power-upy, v pravidelných intervalech upravuje cestu a její waypointy, dokupuje, upgraduje, léčí... a když se přidá v některých misích časový limit či jiná zákeřnost, je z toho na středí a vysokou obtížnost pořádná kovbojka.

Bordel v ulicích

Od nezávislé hry v tomto směru stěží čekat zázraky, Anomaly: Warzone Earth přesto i velice dobře vypadá. Ač to vykupují lehce nadsazené hardwarové nároky, pohled na poničená centra velkoměst, do nichž jsou jako vřed zasazeny mimozemské vraky a nejrůznější hromady slizu a pochybné organické hmoty, je docela působivý, hra dobře pracuje i se světelnými a částicovými efekty. Monotónní hudební doprovod se oproti tomu rychle omrzí, a hře by určitě slušely i velkorysejší příběhové sekvence. Přesto: celková úroveň prezentace je víc než dostačující a tvůrcům ostudu rozhodně nedělá.

Anomaly: Warzone Earth přišla s nulovým hypem a dokázala příjemně překvapit a nadchnout. Do důsledné stylizace Atom Zombie Smashera jí ještě ždibíček chybí, stejně jako do vyladěnosti dvojice králů tower defense žánru, zmíněných v úvodním odstavci. Ale je velice potěšující, že tvůrci nezůstali u jediného (byť dobrého) nápadu, jako se to stalo slibné strategické akci Sanctum, ale dovedli svou myšlenku převést do podoby chytlavé a vyladěné hry, která není jen žertíkem na téma "co kdyby se tower defense hrála obráceně" a má co říci i těm, kdo nikdy v životě žádný klon oblíbeného strategického titulu nehráli.

Anomaly: Warzone Earth

Tower defense hra převrácená naruby - inteligentní realtimová strategie, která má spád a hraje se jedna báseň. Na nezávislou hru má Anomaly i solidní audiovizuální prezentaci.