Apache: Air Assault Recenze Apache: Air Assault

Apache: Air Assault

Vilém Koubek

Vilém Koubek

25. 12. 2010 23:34 24

Vydávat v dnešní době hardcore letecký simulátor je doslova studiová sebevražda. I když máte jistou šanci, že se z hloubi nostalgické historie vynoří pár staromilců, kteří si nedůvěřivě vaši hru třeba stáhnou, stále je vaše šance na úspěch mizivá. Ubisoft s Clancym to ví, a proto je jejich H.A.W.X. arkáda, i když se v něm přepnete do módu „simulace“. Activision spolu se studiem Gaijin Entertainment se rozhodl postavit svůj helikoptérový simulátor na podobném systému – nicméně v jeho podání je rozdíl mezi simulací a arkádou skutečně markantní.

Arcade Warfare

Zvolíte-li od samého začátku arkádu (ve hře nazvanou trénink), můžete se těšit na akční hru s Apačem v hlavní roli. Klidně si zesilte zvuk, pusťte nějakou vypalovačku – nebo se spokojte s těmi, co na vás valí hra – a s válečnými plameny v očích leťte rozsévat smrt do nepřátelských řad. Hra vám ovládání helikoptéry oseká skoro až na kost, takže můžete většinu své pozornosti věnovat chrlení raket a nemít ani špetku obav z toho, že ostřeji zatočíte a rozmažete se po zemi. Hra má v tomto módu daleko akčnější nádech, svižnější tempo a užít si ji mohou i lidé, kteří nemají doma plné poličky vlastnoručně vyrobených modelů Apačů. Na druhé straně je však nutno dodat, že s okrájeným ovládáním se nedostanete k těm skutečně zajímavým manévrům a chování vaší helikoptéry bude v některých případech možná až moc „tupé“ a neohrabané. Jakmile vám to začne vadit, přišel čas přesedlat na simulaci.

Hloubení kráterů

A že toto přesedlání zprvu bude skutečně bolet, asi netřeba dodávat. Počítač se vám přestane starat o řízení a odstraní všechna omezení. Což v praxi znamená, že první půlhodinu budete odbourávat tréninkovou deformaci a padat. Padat opravdu hodně. Jakmile vám ale ovládání přejde do krve, odmění se vám hra daleko větší svobodou v manévrování a tudíž i možností daleko zajímavější hratelnosti – pokud jste hardcore fanoušci. Tempo hry se samozřejmě drasticky změní. Nepřátelé začnou střílet přesněji a zásahy budou daleko smrtelnější. Je proto nasnadě naučit se několik úhybných manévrů, strategicky vybírat cíle pro vaše naváděné rakety a celkově každý útok daleko víc plánovat.

Ani sebelepší přípravou se však nevyhnete občasnému pádu, případně sestřelení. Samozřejmě i s tím autoři počítali a do každé mise proto vyrážíte s čerstvou várkou náhradních životů. Což v podstatě znamená, že jakmile sebou někde fláknete (máte-li ještě život), ihned se objevíte ve vzduchu s plnou zásobou munice a bez sebemenšího škrábnutí. Oceníte to hlavně v případech, kdy se rozhodnete vyřešit letecký souboj ručně stručně a do nepřátelské helikoptéry jednoduše vrazíte. Nebo když vám v krizovém momentu dojdou samonaváděné rakety – stačí se rozbít a máte jich opět plno. Konkrétně k druhé situaci nebude docházet tak často, protože i v módu simulace je na vás hra tak neskonale hodná, že vystřílíte-li si munici, během chvilky vám ji opět dobije. Přestane se tak dít až v okamžiku, kdy dohrajete kampaň na simulaci a odemkne se vám obtížnost „veterán“. Zájemci o tento vskutku hardcore mód by měli vědět, že ačkoliv se vám to herní tutoriál neodváží sdělit, na heliportech rozesetých po úrovních se dá přistát a následně přezbrojit a opravit... Když nad tím tak uvažujeme, vlastně je to docela užitečné sdělení pro všechny.

Jenom to lítání

Potud se Apache ještě tváří jako úžasná hra mající potenciál zaujmout i dnešního mainstreamového hráče, který rád experimentuje. Bohužel provedením jeho kampaně se od této pomyslné mety docela vzdaluje. Pokud byste totiž v singleplayerových misích něco marně hledali, pak je to kvalitní příběh a jakákoliv hlubší variabilita. Namísto nich dostanete slepenec teroristů a drogových kartelů, s nimiž se bojuje stylem – přileť, znič – občas šmrnclý pronásledováním, případně krytím pozemních jednotek ze vzduchu. Tím výčet jakékoliv kreativity v příběhových misích končí. Což je velká škoda, protože se tak ze hry postupem času vytrácí jakékoliv kouzlo a vy se po chvíli přistihnete, že vlastně nemáte motivaci v ní pokračovat. O to se časem postará i fakt, že životů sice máte v každé misi dost, ale jakmile nesplníte úkol, končíte a jedete odznovu – podobně jako třeba v GTA IV. Takže pokud jste s tím měli problémy tam, připravte se na ně i zde.

Přistáváme

Přítomen je i multiplayer se spoustou speciálních misí, stejně tak jako kooperace dvou hráčů, kdy si každý převezme roli jednoho pilota. Nic to však nemění na faktu, že do těchto videoherních končin zajdou pouze fanoušci simulátorů. Obyčejným smrtelníkům zůstane hra, ve které jde o to dostat se na jedno místo, zničit všechny cíle a pokud možno při tom nespadnout. Nedá se tedy říct, že bychom jim Apache: Air Assault mohli vřele doporučit. Na druhé straně pokud jsou bojové helikoptéry vaší krevní skupinou a z jednoduchosti H.A.W.X. se vám dělá mdlo, zaslouží si Apache vaši pozornost a klidně i jeden bodík v hodnocení navíc.

Apache: Air Assault

Kvalitní simulátor bojových helikoptér, který sice na širokou veřejnost pamatuje svým „tréninkovým“ módem, ale dále už se ji v podstatě nesnaží nijak zaujmout. Pokud vám ale skutečně jde pouze o to osedlat si Apače a nic víc ke štěstí nepotřebujete, berte.