ArmA II Recenze ArmA 2

ArmA 2

9. 6. 2009 22:26 28

Jestli existuje jedna vlastnost, kterou fanouškům českých vývojářů z Bohemia Interactive Studia nelze upřít, je to trpělivost. Je obdivuhodné, že dokázali mnoho let vydržet u stárnoucí Operace Flashpoint, která přitom už v době vydání nevypadala nijak fantasticky. Cynik by se ptal: co jim zbývalo? Flashpoint definoval nový žánr válečné simulace a žádný jiný titul ho nedokázal pořádně napodobit. A když, tak se mu ho nepovedlo překonat. To byl i případ první Army, neoficiálního pokračování vyvíjeného stejnými vývojáři, ale pod jiným názvem (licence na značku Flashpoint totiž zůstala původním vydavatelům z Codemasters, kteří nyní připravují svoji Operation Flashpoint 2). ArmA se sice po vydání obřích patchů nyní dá hrát, nedomrlou kampaní a komplikacemi v době uvedení na trh však mnoho hráčů od koupě trvale odradila. Našli se i lidé, jež nad první Armou jen mávli rukou, jelikož věděli, že ani nemělo jít o plnohodnotného nástupce, pouze o vyplnění mezery mezi prvním Flashpointem a jeho důstojným pokračováním. A dále hleděli, s čím lidé z Bohemia Interactive Studia přijdou. Ten vysněný titul nakonec dostal jednoduchý název: ArmA 2.

Chladnější přijetí prvního dílu nezůstalo bez odezvy, a tak se nové pokračování v mnoha ohledech vrací ke kořenům Flashpointu. Pryč je anonymní voják jakožto hlavní hrdina, s kterým se hráč mohl jen těžko ztotožnit. Armu 2 prožije v kůži seržanta Coopera a jeho spolubojovníků z jednotky Razor, kteří nejsou jen vojáky bez duše, ale především osobnostmi s vlastní povahou a názory. Oslavy jsou na místě: k válečnému konfliktu patří i správná atmosféra, již časté dialogy jednotlivých vojáků dokáží vybudovat skvěle. Citujete dodnes hlášky Jamese Gastovského z Flashpointu? Pak u Army 2 zažijete příjemný návrat ke starým časům: i tady se najdou dialogy, na něž budete vzpomínat dlouho po dohrání. Prostřednictvím rozhovorů navíc postavy často vyjadřují svůj názor na aktuální situaci, a tak máte pocit daleko většího vtažení, než kdybyste jen bezmyšlenkovitě procházeli úroveň po úrovni.

All, go to that kráva to our front

Nemalou úlohu samozřejmě hraje i příběh, jenž je rozhodně zajímavější než v Armě i Flashpointu. V ostrovní republice Černarus spolu válčí Západem podporované vládní jednotky s proruskými separatisty z hnutí Chernarus Red Star Movement, zkráceně Čedaki. Postup povstalců dále do vnitrozemí začne znepokojovat NATO, které vyšle vládním silám na pomoc svoje jednotky. Pětičlenný tým Razor je jejich součástí – a hráč se tak ocitne přímo uprostřed zuřícího konfliktu. Potud vcelku klasický scénář, jenže pozor! Děj poměrně brzy nabere globálnějších rozměrů, do jeho osudu vstoupí několik menších i jedna velká „frakce“ (a není tak těžké uhodnout, kdo to bude) a hráč bude muset čelit celé řadě rozhodnutí, které další vývoj ovlivní. To je jedna z obrovských předností nové Army: nelinearita. Během misí bude hráč často postaven před nelehké volby, jejichž důsledky nebude možné dopředu odhadnout, bude muset volit mezi frakcemi, k nimž se přidá, a rozhodovat se, zdali se pustí i do sekundárních úkolů. Ty mohou často znesnadnit splnění hlavních cílů mise, ale výhody pramenící z jejich dokončení se později budou hodit. Na základě různých voleb v průběhu kampaně se hráč propracuje k jednomu z šesti různých konců – a ty nemusí být jenom pozitivní. Více už prozradit nemohu, ale věřte, že příběh v Armě 2 není jen zbytečným přívěskem.

Kampaň není co do počtu úrovní nijak zvlášť dlouhá, obsahuje zhruba desítku misí. Mnoho z nich však vystačí na celé odpoledne. Jako třeba jedna z prvních, kdy hráč musí splnit několik úkolů po celém ostrově: od zajímání rukojmích, hledání úkrytů se zbraněmi, přes sledování pašeráků až po ničení nepřátelských táborů. K tomu může využívat podpory z vlastní základny, ať už dělostřelců či leteckého transportu, který si lze kdykoliv přivolat na jakékoliv místo na ostrově. Podobný nápad vítám s radostí – jednak přidává pocitu uvěřitelnosti, jednak je velmi příjemné, když si po úspěšně splněné akci můžete bezstarostně vychutnávat krásy ostrova z paluby přepravního letadla. A že je na co se koukat: 225 kilometrů čtverečních vymodelovaných na základě satelitních snímků z Českého středohoří skýtá bohatou flóru, faunu, louky, rozlehlé pláně, lesy s polámanými stromy i propracovaná města. Černarus tak tvoří zatím nejzajímavější prostředí, jaké jsme ve hrách od BIS viděli. Konkrétně u měst lze konečně zajásat nad velikostí těch nejdůležitějších, které už konečně nejsou tvořeny jen několika málo budovami. V Armě 2 si užijete pravé městské bitvy, jejichž atmosféra připomene střílečky typu Call of Duty. To vše ale samozřejmě vyžaduje našlapaný hardware, bez něhož si sice Armu 2 zahrajete rovněž, ale vizuální dojem bude o dost slabší.

Změny jenom k lepšímu

Klasické pěchotní mise s dobýváním vesnic jsou zde samozřejmě přítomny také, i ty ale v Armě 2 působí globálněji a uvěřitelněji než dříve. Hráč může velet více skupinám jednotek a dokonce prostřednictvím jednoduchého rozhraní budovat základnu, v níž je možné si dokoupit další vojáky, zbraně či techniku. Peníze vám hra přiděluje za zabíjení nepřátelských jednotek či zabírání měst, ale není radno s nimi rozhazovat – našetřit si třeba na tank se totiž skutečně vyplatí.

Ptáte se, jestli ArmA 2 nenabobtnala do příliš velkých rozměrů? Možná ano, ale rozhodující je, že to vše jde bez problémů zvládnout. Ovládání více skupin jednotek je velmi jednoduché, někdy se ho navíc můžete dobrovolně vzdát a soustředit se pouze na práci s týmem Razor. Větší rozlehlost misí a zapojení světových událostí hře jen prospívá, stejně jako výraznější úloha civilistů. Nečekejte, že s nimi bude možné vést kloudný rozhovor, ale několik důležitých informací (zejména ohledně umístění nepřátel) vám v případě, že s nimi budete zadobře, poskytnout mohou. Potěší i některé drobné novinky, jako možnost přebíjení za chůze, propracovanější systém uzdravování nebo schopnost vojáků překonávat menší překážky, díky čemuž odpadá otravná nutnost obíhat každý malý plůtek.

Staré neduhy v novém

První ArmA „proslula“ obrovským množstvím bugů, které v základní verzi téměř znemožňovaly její dohrání. Situace u druhého dílu rovněž není úplně bezproblémová, ale naštěstí můžeme zkonstatovat, že na trh se snad tentokrát dostane verze, která hráče nebude více mučit než bavit. V původní review verzi, již jsme měli k dispozici, byly některé kiksy umělé inteligence naprosto katastrofální a několikrát se mi stalo, že jsem musel misi jenom kvůli nim opakovat celou znovu. Vývojáři však rychle dodali opravné patche, které mnoho nedostatků odstraňují. Ovšem i nyní lze narazit na chyby: jako třeba při úkolu, kdy jsem měl urychleně pomoci s obranou obléhané vesnice. Chystám se na tuhý nápor, ale nikde nikdo a nakonec jsem musel ještě nepřátelské vojáky sám hledat a pronásledovat, abych úkol splnil… Na druhou stranu: AI má také světlé momenty – nepřítel vám občas opravdu zavaří a rovněž avizovaná spolupráce vlastních jednotek funguje poměrně slušně, vojáci spolu komunikují a navzájem se kryjí. Některé problémy však přetrvávají: hra je občas až frustrující vysokou obtížností, jelikož nikdo z jednotky Razor nemůže umřít, jinak nastane konec mise. Starat se o svůj vlastní život na bojišti, kde jedna dobře mířená kulka může znamenat smrt, dá zabrat, ale starat se i o životy spolubojovníků je občas nadlidský úkol. Obzvlášť, když se uprostřed přestřelky rozjede rozhovor, během něhož většinou nejde zadávat vojákům rozkazy. Ti pak v klidu naběhnou vestoje proti přesile nepřátel, z čehož pramení jen opakované nahrávání uložené pozice. V takových chvílích byste Armu 2 nejraději vyhodili z okna…

Válečná nirvána

… ale jindy? Jindy je ArmA 2 tím nejlepším válečným simulátorem a splněným přáním všech fanoušků Flashpointu. Těm se jejich trpělivost opravdu vyplatila: osm let od vydání jejich modly přichází titul, jenž má konečně šanci ji nahradit. Nějaký ten patch ještě potřeba bude, ale poté může být ArmA 2 hrou, která díky editoru levelů a modifikacím bude žít ještě dlouho po vydání. Radujme se: po dlouhé době česká vývojářská scéna přinesla opravdovou pecku.

ArmA II

Nebylo to úplně bezproblémové, ale opravdový nástupce Flashpointu se konečně zrodil. Komplexností a napínavou zápletkou vás ArmA II dokonale vtáhne – a pokud se nenecháte odradit některými nedostatky, pohltí vás na dlouhé desítky hodin.

Rozsáhlost misí i bojového arzenálu, propracované prostředí, nelinearita kampaně, zajímavý příběh a krásné vizuální zpracování.
Přetrvávající chyby, občasné frustrující momenty či místy přehnaně vysoká obtížnost.