Arma 2: Private Military Company Recenze Arma 2: Private Military Company

Arma 2: Private Military Company

12. 12. 2010 23:43

Vyznamenal se ve válce v Iráku i v Tákistánu. Zažil rychlý kariérní postup, v armádě si ho vážili. Přesto se jí Brian Frost rozhodl dát sbohem. I přes počáteční odpor k žoldáckým společnostem se rozhodl do jedné z nich vstoupit. Poslechl vábení svého blízkého parťáka Tannyho Radcliffa a přidal se k partičce známé jako ION. Práce na sebe nenechala dlouho čekat. Její kódový název byl „Black Gauntlet“ a posílal ho zpátky do dobře známého Tákistánu, aby pomohl při ochraně vyšetřovacích týmů OSN, které pátrají po informacích o tákistánském jaderném programu. Ano, hrdina prvního DLC k Armě 2 s názvem British Armed Forces se vrací, tentokrát ale už ne ve službách královny, nýbrž jako člen skupiny žoldáků. Private Military Company.

Hned v první řadě je třeba autory hry, české Bohemia Interactive Studio, za několik věcí pochválit. Předně, o své hráče se starají. Ačkoliv už párkrát prokázali, že jsou schopni vydat hodně zabugovanou hru, je známo, že poté udělají vše proto, aby nedostatky brzo odstranili. A přestože Arma 2 po vydání patchů fungovala víceméně spolehlivě a komunita se rychle pustila do jejího rozšiřování, nezaháleli ani tvůrci. Nejprve vydali datadisk Operace Arrowhead a krátce poté první stažitelný přídavek, zmiňované British Armed Forces. Těžko je ale vinit ze snahy vydolovat z hráčů co nejvíce peněz – na nových rozšířeních je vidět nadstandardní práce. Není to jen přidání pár nových zbraní či primitivních úrovní, tak jako u mnoha jiných her. Podobně je na tom i Private Military Company, nový přídavek v ceně 9 eur.

Vraťte Viktora Trosku!

Další pochvala směrem k BIS souvisí s úvodem této recenze. Tvůrci pracují se známými postavami a odměňují tím hráče svých předchozích titulů, kteří se s nimi mohou lépe sžít. Pryč je – a díky za to! – nevýrazná anonymní dějová šeď, kterou prosakovala první Arma, teď si tvůrci dávají záležet. Vrací se starý známý Brian Frost, který sice není nejzajímavějším hrdinou století, ale má svoje názory a tím i určitý charakter. Spolu s ním se na scénu dostává také Mark Reynolds, kterého věrní fanoušci Army, respektive jejího předchůdce Operace Flashpoint, mohou znát z výtečné mise When The World Ends. Příběh nového DLC se zprvu může zdát trochu nevýrazný – pro hlubší proniknutí do děje kampaně je třeba číst všechny doprovodné texty, hlavně osobní poznámky vaší postavy, Frosta. Je škoda, že jeho postřehy nejsou vyvedeny formou nějaké krátké animace či rozhovoru, který by děj podpořil ještě lépe než suchý text. Viktor Troska ze stařičké Flashpoint: Resistance tak zůstává stále nejzajímavější postavou Flashpoint/Arma světa…:)

Přesto postupem času děj nabere na obrátkách. Svou měrou tomu přispěje i hráč, který musí v průběhu kampaně dělat zprvu méně významná, poté už velmi důležitá rozhodnutí, jimiž ovlivní, jak se hra vyvine. Některé dějové momenty jsou opravdu silné, za což BIS tleskám. Méně nadšení už ve mně vzbudila absence české lokalizace, která sice nedělá problém při pochopení příběhu, hře ale trochu chybí. Byla to právě čeština a „české“ prvky v herním prostředí, díky nimž měla Arma pro domácí hráče zvláštní kouzlo – to se teď úplně vytratilo. Nezachrání to ani fakt, že nová mapa, kterou DLC přidává, oblast s názvem „Proving Grounds“, je prý založena na prostoru opuštěného letiště v Milovicích. Jinak je ale mapa výborná a jde o jedno z nejatmosféričtějších prostředí, co dosud Arma nabídla. Náladou trochu připomíná postapokalyptický svět, s hustou vegetací, opuštěnou krajinou a sem tam nějakým oprýskaným domem. Na mapě se také nachází velký kráter, který je údajně pozůstatkem testování nějaké zbraně. Jedinou škodou tak zůstává, že mapa je opravdu malá.

Nemyslíš? Nabouráš

Další výtky musím směřovat ke kampani. Ani dějové pozadí totiž nedokáže hnát občas slabou náplň misí dopředu. Některé úrovně jsou mimořádně lehké a krátké, jiné zas přehnaně obtížné. Neskutečně mě iritovala asi čtvrtá mise, kde musíte projet mapu jakožto střelec minigunu na jednom obrněném SUV. Oproti ostatním jde o opravdu těžkou misi, z velké části kvůli mizerné umělé inteligenci řidiče a minimálním možnostem ovlivnit jeho počínání. Stalo se mi, že jsem třeba zhruba minutu koukal na to, jak řidič couvá a opakovaně se rozjíždí do velkého kamene, jen aby do něj znovu a znovu narazil. Hodně špatně se taky řidič někdy chová v bojových situacích – občas najede přímo do rány nepřátelskému kulometu, jindy zase z vhodné palebné pozice divnými manévry ujíždí pryč ze scény. Oproti tomu je tu ale vynikající mise, kde musíte se sniperovkou v ruce a kupou náloží na zádech vyčistit oblast od nepřátelské techniky. A byť bylo krátké, líbilo se mi i strhující finále celé kampaně.

Celkově tak lze kampaň, která čítá 11 misí, pochválit za příběh, méně už za design některých misí. Její kvality stoupnou, pokud si ji zahrajete kooperativně ve dvou lidech, což nové DLC umožňuje. Jediná škoda je, že hra neobsahuje i nové singl mise. Povedla se také většina nových prvků, jako žoldácké jednotky, které mají svůj šmrnc, nebo nová brokovnice AA-12. Potěší i obrněná vozidla SUV či nový vrtulník Ka-60. Private Military Company obsahuje i nový multiplayerový mód ARMEX, tedy dobře známou Zbrojnici, kde se můžete nejen vyblbnout se všemi zbraněmi a s technikou, ale i zařádit si proti nepřátelům v jednoduchých dynamicky generovaných misích. Zahrát si spolu může až osm lidí najednou, což je vítané zpestření a další důkaz, že BIS na komunitě záleží.

S ohleduplností vůči fanouškům to však BIS (zřejmě omylem) v souvislosti s vydáním Private Military Company trochu přehnali. Spolu s novým DLC totiž vyšel i patch 1.56, který obsahuje Lite verzi přídavku, tedy nové modely, ARMEX a překvapivě i kampaň, byť vše jen s texturami v nižším rozlišení. Kvůli tomu mám trochu dilema, zdali koupi PMC doporučit – jedná se o velmi solidní rozšíření, za 9 eur ale získáte prakticky to samé, co stáhnutím nového patche.

Důležité však je, že Arma 2 žije. A to nejen díky své pracovité komunitě, ale i díky vydatné péči od svých tvůrců. Hodně štěstí do dalších let, pánové.

Arma 2: Private Military Company

Kvalitní rozšíření, které shazují jen některé slabší mise a fakt, že jeho obsah si lze z velké části zadarmo stáhnout v novém patchi.