ArmA: Queen’s Gambit Recenze ArmA: Queen’s Gambit

ArmA: Queen’s Gambit

2. 10. 2007 22:54 4

Když v roce 2001 vyšla totální válečná simulace z dílen Bohemia Interactive, Operace: Flashpoint, zbyly všem tvůrcům arkádových stříleček jen oči pro pláč. OPF se nesnažil hráčům dokázat, že vraždění nepřátel je zábava k popukání, ale že jde o holý souboj o přežití křehkého lidského těla na místech, kde smrt číhá na každém kroku. Veřejnost byla uchvácena, o čemž svědčí nejen prodejní čísla v celém světě, ale také nespočet fandovských map, přídavků či kampaní jako ČSLA apod. Tvůrci si byli úspěchu vědomi a nachystali pro své dítko dvojici mladších bratříčků. Datadisk Red Hammer sice k nejpovedenějším nepatřil, ale Resistance svou partyzánskou kampaní opět podtrhl úspěch této válečné simulace.

Na pokračování se čekalo dlouho a dá se říci, že vlastně ještě čeká. ArmA: Armed Assault mnozí hráči ještě dnes považují jako předěl mezi OPF a chystanou Game2, jež se podle aktuálních informací bude jmenovat ArmA 2. Flashpoint 1.5, jak se Armě přezdívá, ale přinesl dosti zabugovaný engine a problematickou umělou inteligenci. Očekávání rozhodně nenaplnil. Tolik kratičký pohled do dob minulých, přesuňme se do současnosti a pojďme se podívat na zoubek právě vydanému datadisku Queen’s Gambit.

Kampaně, základ všeho

ArmA: Queen’s Gambit
Ke každému správnému datadisku patří bezesporu především nové mise, dále pak všelijaké přídavky obohacující původní verzi. Mohu potvrdit, že QG oba tyto parametry splňuje. Vlajkovou lodí pro singleplayer se stala dvojice kampaní, preferujete-li multiplayer, pak se těšte na zbrusu nový ostrov Porto. Zapracování nové techniky se bohužel omezilo na pár nových kousků, ale ruku na srdce – v původní Armě jich už tak bylo dost a dost.

Zpět ke kampaním. První, zvaná Konflikt Rahmádí, se odehrává krátce po skončení děje původní hry. Zbytky z původně obrovské armády SLA se rozhodly nevztyčit bílou vlajku a bojovat až do posledního muže. A protože bránění lesa nepatří mezi lehké úkoly, přesunuly své ozbrojené síly na ostrůvek Rahmádí. Nezbývá, než naplánovat invazi spojeneckých vojsk a navždy smést SLA z povrchu zemského. Konflikt Rahmádí obsahuje celkem tři velmi rozsáhlé a velmi obtížné mise, přičemž třetí z nich se odehrává na nově uvedeném ostrově Porto.

Druhá z kampaní, jež nese název Royal Flush, je už o poznání delší. Děj se odehrává několik let po skončení původního konfliktu v době, kdy král a korunní princ zemřeli při tragické nehodě a moc výkonnou převzala slabá princezna. A jak to již ve světě bývá, když není silného panovníka, není ani pořádku ve státě. A když není pořádku, je třeba jej patřičně nastolit i za cenu násilí a prolité krve. Princezna si najme partičku žoldáků, mezi něž patří i hráčova postava, kteří mají situaci řešit. Postupem času více a více proniknete do partyzánské války, jež se na chudém severu ostrova odehrává. Příjemným zjištěním je i vícero alternativních zakončení, která přímo souvisí s hráčovým rozhodnutím. Celkově ale ani Royal Flush nepatří mezi nejdelší kampaně a v porovnání třeba se zmiňovaným Resistance jde o slabý odvar.

Totální simulace války

ArmA: Queen’s Gambit
Co se týče hratelnosti, máme stále co dočinění s klasickou absolutní simulací války, na kterou jsme byli zvyklí již z dob původního Flashpointu. Opět se opakuje známá pravda, že jedna rána znamená ve většině případů smrt. Hraní vám do krve napumpuje hromady adrenalinu, ale zároveň s tím musíte počítat s pocitem téměř autentického strachu a tísně z toho, že vás někdo zabije. Stačí jedna jediná chybička, jedno přehlídnutí za keřem ukrytého nepřítele a celá snaha přijde vniveč.

Mezi největší klady OPF patřila také všudypřítomná svoboda. Chtěli jste projet okolo ruské hlídky v embéčku? Ukrást tank a pokosit hlídky? Vyslat odstřelovače na kopec, aby podpořil útok pěchoty? Proč ne, všechno šlo. To samé platí z valné většiny i pro Armu, ale ne zcela stoprocentně. Například v jedné misi z kampaně Konflikt Rahmádí se máte přesunout do vesnice na druhém konci ostrůvku a zajmout prezidenta. Po několika marných pokusech dostat se tam po svých jsem se rozhodl naskočit spolu s parťáky do volného Uralu, jenže ejhle, nešlo to. Zkusil jsem druhý, třetí, poté čluny na pobřeží, nic. Pocit absolutní volnosti byl tentam, což rozhodně není dobře.

Dotažení nepřesností, špatná optimalizace

ArmA: Queen’s Gambit
Že jsou pánové z Bohemia Interactive pilní jak včeličky, to je všeobecně známý fakt. Velmi potěšující informací budiž, že spolu s Queen’s Gambit byl zveřejněn i patch verze 1.08, jenž opravuje nespočet nedostatků a nedotažeností. Namátkou byla zlepšena například umělá inteligence, létání v helikoptéře či optimalizace, i když ta jen o chloupek, a to ve městských lokacích. V obydlené oblasti se totiž odehrává podstatná část kampaně Konflikt Rahmádí, a tak je tento krok dosti pochopitelný. Škoda jen, že nebyl patřičně optimalizován pohyb v terénu. Majitelé slabšího železa se tak musí spokojit buď s trháním obrazu, anebo s menší viditelností, což rapidně zvyšuje celkovou obtížnost.

Bohemia Interactive spolu s kolegy z IDEA Games předvedli, že umí vytvořit dobré datadisky. Relativně krátké kampaně zcela jistě vykompenzuje nový ostrov Porto, na němž se zcela jistě bude odehrávat ještě spousta multiplayerových klání. Posunem kupředu je také vychytání množství chyb a nedodělků z původní verze. Za lidovou cenu 399 Kč je Queen’s Gambit pro fanoušky ArmA dobrou volbou.

ArmA: Queen’s Gambit

Klasický datadisk přinášející dvě nové, i když poměrně krátké kampaně rozhodně nezklamal. Projít jej nezabere zkušeným matadorům závažně dlouhou dobu, potenciál pro multiplayerové hraní je ale obrovský.

Dvě nové kampaně, nový ostrov Porto, hratelnost a realističnost, cena
Relativně krátké, hardwarové nároky, místy omezená svoboda rozhodování