Battlefield 2: Special Forces Recenze Battlefield 2: Special Forces

Battlefield 2: Special Forces

Václav Rybář

Václav Rybář

16. 12. 2005 23:56 1

Battlefield 2 je zpátky s přídavkem pro náročné žrouty olova. Když EA a Dice vydávali už třetí Battlefield v řadě, dost možná netušili, jakou sprchu zájmu tím spustí. A do své sítě chytili i mě, člověka, který se 1942 a Vietnamu vyhýbal, jednak proto, že na tyhle hry neměl potřebné železo, druhak proto, že je naočkovaný Counterstrikem a Tactical Ops a nechce si špinit ruce se zasekávajícími se Naganty nebo hnusnou vlhkou džunglí. Jen mi dejte do ruky MP5ku a nějaký ten granát a jdeme na to... Milovníky moderních konfliktů Battlefield 2 zcela jistě přilákal, protože oproti početné konkurenci nabídnul širokou paletu přibližovadel, VoIP, squadování spolu s postem velitele a další vychytávky korunované vynikající vizuální prezentací (za kterou ovšem zaplatíte krvavými HW nároky). Na herní scénu prostě zapadnul jako dobře uzrálá oliva do Bondova martini a servery se začaly plnit hráči. Je na čase zahrát si staré známé "oslíku otřes se".

Jen ti nejlepší...

Datadisková taktika se většinou vyplácí a tentokrát zřejmě přídavku odolá málokdo, protože podtitul Special Forces slibuje mnohé - konečně přestanete být klasickým pěšákem a stanete se opravdovým expertem, chlápkem co pod rouškou noci vniká na nepřátelské území s padákem na zádech, zneužívá noční vidění a plní ty nejtajnější mise. Úvodní intro je minimálně stejně dynamické jako u plné hry (tu budete samozřejmě k hraní potřebovat) a příjemně vás nabudí. V menu je pak všechno při starém, jen kurzor rotující dvojky změnil barvu z červené na zelenou, což vám pomůže i při hledání vhodných serverů. Nových map je celkem osm a zahrajete si za šest nových týmů, mezi kterými nechybí britský SAS, americký Navy SEALS nebo ruský Spetznacs. Jistě potěší nový dabing (zvlášť Rusové jsou vychytaní) a také nové zbraně (modifikovaná SR-16 u Navy Seals jistě potěší), i když novinky mají samozřejmě stejnou účinnost jako původní zbraně, takže nedochází k nesportovním výhodám na jedné či druhé straně barikády. Co se ale razantně změnilo je taktika boje.

Profíci zabíjejí zblízka

Nové mapy jsou totiž z oblíbené kategorie městských zástaveb (výjimkou je snad pouze letiště, jinak jsou všechny mapy celkem těsné a při hře 64 lidí je tu skoro přesardinkováno) a tak se klade menší důraz na vehikly. Zatímco v původním BF2 šlo ostřelovat soupeře na kilometr daleko a sedět hezky v teple tanku nebo kulometné věže, tady se budete muset vydat do terénu a vyřídit si to tzv. "osobně". S ohledem na to se rozšířil i výběr granátů a přibyly oblíbené flashbangy (i když se jimi na některých serverech dost plýtvá) a granáty se slzným plynem, proti kterým se lze bránit plynovou maskou, pokud si jí nasadíte včas. Tahle ochranná pomůcka samozřejmě omezuje výhled, stejně jako noční vidění, které je výhodou jen v opravdu tmavém prostředí, jakmile s ním vlezete do světla, začnou se vám plochy slévat - velmi chytře vymyšlené (nicméně bych ještě zavedl omezenou životnost nočního vidění... takhle ho můžete mít zapnuté do alelůjá). Poslední razantní novinkou, o které se mluvilo snad nejvíc, je kuš s horolezeckým lanem... stačí ji vystřelit z vyššího místa a během několika vteřin se dostanete na druhou střechu, která je jiným způsobem nedostupná. Po laně se dá i šplhat, ale je to stejně špatný nápad (v zalidněné mapě), jako lézt po dlouhém žebříku - jste na ráně a absolutně bezbranní.

Švédská trojka?

Každopádně je fajn, že všechny novinky rychle přešly hráčům do krve a výrazně změnily chování jednotek v nových mapách. Special Forces přímo lpí na nutnosti vytvářet samostatné jednotky a na Commandera je také vyvíjen trochu větší tlak, co se taktiky týče. Nebudu vám nic namlouvat, v 64 hráčích je to pořád ohromné maso (v mapě Warlord se doba přežití občas pohybuje kolem dvaceti vteřin), ale změnu jistě pocítíte, už jen proto, že některé úkony přímo vyžadují spolupráci několika lidí. Battlefield 2 se větším semknutím akce trochu přiblížil svým dvěma velkým rivalům - Counterstrike a America´s Army... Nehodlám tu řešit, který účastník téhle trojky je lepší nebo horší, protože to ani nejde, každý má svoje a skoro to vypadá, že si ani nikdo nehodlá lézt do zelí, protože realistické pojetí AA by Battlefieldu ublížilo a co se týče CSka, to je zas až příliš zjednodušený model, což ale spoustě hráčů vyhovuje. Special Forces ale přeci jenom působí trochu jako výpad vůči Counterstrike, protože akce je náhle intenzivnější, mapy jsou menší a výhoda vozidel není tak znatelná (největší legrace je když jste v mapě, kde se dají ovládat vjezdy do základen - nepřítel s plně rozjetým džípem se tak při troše snahy nádherně rozmázne na zavírajících se vratech). Nevyvozuji z toho žádné závěry, ale myslím, že chlapci z Dice se tak trochu snaží utrhnout si větší kus koláče a nalákat širší spektrum hráčů.

Chtěli jsme to stihnout do Vánoc

Potíže s instalací a pár nepříjemných bugů ve hře by však mohlo odradit jako zelenáče, tak zkušené bojovníky. Ti už jsou sice na ledacos vycvičení z původního BF2 (vzpomínáte na potíže s druhým patchem?), ale Special Forces se brání cestě na váš disk přímo urputně. Nejdřív vyžaduje 3GB místa na disku (chytře v polovině instalace, to abyste jí museli spouštět znovu), po prvním spuštění na vás vyrukuje s tím, že nemáte nejnovější patch (280MB) a všechno jí trvá opravdu dloooouho. Na mém 2800+, 1GB RAM, 6600GT jsem sice nějaký nárůst loadovacích časů nezaznamenal, ale je pravdou, že SF si občas nesportovně hraje s vaším rozlišením, skáče do Windows a zpět (aniž by hra spadla) a vůbec se vás snaží všelijak zmást. Hra samotná pak v drtivé většině případů recykluje modely z BF2 (i když je tu pár nových vozítek - čtyřkolky, skůtry, civilní auta... a zapomenout se nesmí ani na vrtulník Apache), ale díky nejrůznějším efektům (slzný plyn, noční vidění) dá vaší sestavě zabrat přeci jenom o trochu víc, než původní hra, takže je možná na čase přezbrojit HW, bratři. Evoluce je nemilosrdná.

Bude to stačit?

Určitě. Občasní hráči (jako já), které Battlefield 2 chytne, kdykoliv k němu zasednou (většinou si tak koledují o probdělou noc), se určitě "chytí" na spoustu milých novinek, starou dobrou šrapnelovou atmosféru a odladěný herní systém. Special Forces jsou změnou, ale je to změna v dobrém slova smyslu, která nikterak neubírá na přednostech hry, jež se právem řadí k tomu nejlepšímu, co letos vzniklo. I veteráni, které už omrzelo rutinní odstřelování newbies, možná díky Special Forces popadnou druhý dech na "stará kolena" udělají kariéru u SAS. Tenhle datadisk rozhodně není nějakým velkým zázrakem, ale dokázal udržet dech s kvalitní předlohou a tak nějak přinesl všechno, co se od něj očekávalo. Takže překousněte trucovitou instalaci, vyberte si svoje oblíbené zabijáky a třeba se někde na virtuálním bojišti potkáme... určitě mě poznáte, budu ten, co stojí nad vaší mrtvolou. :)

Battlefield 2: Special Forces

Poctivý datadisk který Battlefieldu 2 rozhodně neudělá ostudu a naopak posílí jeho pozici v konkurenčním boji. Hardcore fanoušci nemusejí dlouho váhat, tohle má být v dopise pro Ježíška na prvním místě.

Audiovizuální prezentace, datadisk nijak neoslabuje původní hru, všechny novinky tzv. "sedí", multiplayer nikdy nebyl taková zábava, rozumný poměr výkon/cena.
Boti jsou stále hloupí (ale proč hrát offline, že?), problematická instalace, vysoké HW nároky.