Black Mesa Recenze Black Mesa

Black Mesa

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

23. 9. 2012 22:48 5

Nemožné se stalo skutečným a reklamní kampaň v režii fanoušků se dočkala šťastného zakončení – po neuvěřitelných osmi letech vyšla masivní modifikace pro Half-Life 2 a finálně se tak zbavila přízviska vaporware. Zhruba čtyři desítky lidí si daly za cíl splnit sen mnohých hráčů – vyrobit remake původního Half-Life, a to rovnou za cenu z nejpříznivějších – zdarma. Pro spuštění je však nutno vlastnit jednu z řady her s odpovídajícím Source enginem.

První krůčky prozradí, že Blackmessa je přesně taková, jakou si jí pamatujeme. BM nepotřebuje podávat laskavé odkazy těm, kdož si pamatují původní titul – BM je jeden samotný velký odkaz, remake, jak má být, byť pochopitelně s nějakým střihem či přidaným vlastním nápadem. A tedy, v případě BM se všemi klady i zápory se jedná o tu samou starou lásku z dětství, a tím vlastně zároveň BM krásně ukazuje, nakolik je sázka na nostalgii dvousečná zbraň.

Se slzou vpřed

Málo pochyb o tom, že každý z nás zažil minimálně jednou následující – oživení vzpomínky na něco dávného, když jsme byli ještě písklata – milovaný nanuk, oblíbený seriál, nebo třeba právě zbožňovaná videohra. A každý jistě nejednou pocítil, že už to není ono – některé věci a vzpomínky mají pro jedince neporovnatelně větší cenu pokud zůstanou právě jen vzpomínkami.

Nikoli ale BM, ta naštěstí nepřináší hořké vzpomínky na něco, co kdysi bylo sladké a lahodné, poukazuje však na problém, že ač se jedná o modifikaci vytvořenou skutečně se vší autorům dostupnou láskou, tak je na ní nemilosrdně vidět zub času.

Vývoj nezastavíš

Source engine sice stále umí vykouzlit hezké lokace, ale pravdou je, že už něco pamatuje a na dnešní špičku prostě ztrácí. Ponejvíce si toho hráč všimne u tak častých načítacích obrazovek – dlouhá chodba se dvěma dveřmi na každém konci ve mne vždy vzbudila tendenci sahat po časopisu na stole a vyloudila malý povzdech. Ovšem, na to se dá zvyknout a svatou pravdou je, že za toto autoři BM zcela jistě nemohou. Jenže věk se nemusí projevovat jen na technologické stránce.

To, z čeho jsme byli před více než jednou dekádou odvaření a o čem jsme si ve školních lavicích s pomocí rozmáchlých gest vyprávěli celé hodiny, dnes zákonitě nemusí být onou peckou. Vlastně si můžeme hravě představit mladší hráče, jež budou ochotni nad něčím jako je BM ohrnout nos. Jenže, ono se jim vlastně ani nelze divit.

Remake je věc ošemetná, musí se dělat s citem, a to jak pro původní předlohu, tak i pro kontext doby, do které ona reinkarnace přistane. S prvním bodem tvůrci neměli sebemenší potíže, a mnozí tak budou žasnout a zatlačovat slzy jak to jen půjde, leč je to právě bod číslo dva, kde přichází tápání.

V případě BM se ale nejedná o problém protáhlého vývoje a naprostého minutí doby vydání – osud, jenž potkal tolik kontroverzního Duka, ale jde o neochotu pochopit, že principy viděné před tolika lety jakožto revoluční dnes již prostě obstát nemusí.

Situaci sice zachraňuje fakt, že původní Half-Life byl designem prakticky všeho, úrovněmi počínaje, přes zbraně, a nepřáteli konče, velice nadčasový, ale přeci jen, být ve hře ještě o trochu více šachet a skákajících pasáží a potápění, tak už vyvstává velký problém, jak takovou hru dnes hodnotit.

Strach a hnus v podzemí

Ovšem, co BM nelze vytknout je rozkošná přímočarost a zcela jedinečná atmosféra. Jistě každý hráč původního Half-Life vyšťourá v paměti nějaký ten zážitek, kdy by raději prohodil klávesnici oknem a snědl myš za syrova. To vše, jen aby nemusel opakovat tu pasáž, která mu tak nahání hrůzu nebo mu dává spočítat počet chlupů na zádech.

To vše zůstalo při starém, to vše se také dočkalo notného vylepšení s pomocí novějšího grafického enginu a to vše je opět funkční a s řádně hutnou atmosférou. Někdo nerad headcraby, někdo nerad temné podvodní pasáže s baterkou, jiný zase od přírody nesnáší olbřímí chapadla trčící z podlahy. Každý si přijde na své, a to je zatraceně dobře.

Staří známí absentéři

Kleiner, Vance a ikonický G-Man – ti všichni a mnozí další se dočkali nové inkarnace a jak již předchozí text naznačuje, jejich zpracování je důstojné vůči předloze a de facto i vůči dílu následujícímu. Nové textury vdechují život všem předtím potkaným postavičkám, leč občas se projeví nízká produkce na dabingu – nikoli však na kvalitě, jež hravě snese srovnání s dnešní AAA produkcí, ale pouze na počtu herců. Ten je pak však elegantně vyvážen zcela perfektním soundtrackem.

Dabing je pak ale naopak zajímavý v případě dorážejících vojáků, kteří se nově domlouvají a dočkali se i přepracované umělé inteligence a při odpovídajícím stupni obtížnosti (jež má ale ze záhadného důvodu tendenci se sama přepínat) dokáží hráči řádně zatopit.

Jenže, pokud pozorně sledujete dění okolo této modifikace, jistě vám neušla informace, že vyšla v nekompletní podobě. Poslední část hry chybí a je nahrazena suchým „to be continued“. V kontextu celkové práce a péče do hry vložené se to dá velmi snadno pochopit, autoři prostě již potřebovali netrpělivé základně fanoušků něco ukázat, z čehož by si i samotní Valve mohli vzít příklad, ale co zamrzí, je chybějící multiplayer. Ten má přijít jako standalone modifikace, podobně jako tomu bylo u Half-Life 2, otázkou ovšem je, jestli je dobré přijít o vlnu zájmu a nadšení s vydáním singleplayeru – takhle se autoři pravděpodobně a zbytečně připravují o prestiž a potencionální hráče.

Jen tak dál

Nezbývá než doufat, že si ve Valve všimnou snah tohoto týmu – množství práce do hry vložené je prostě markantní, a my sami to neoceňujeme ničím jiným, než právě plnohodnotnou recenzí. Smekáme, hra to není perfektní, trochu míjí svojí dobu, ale jde o zcela úžasnou příležitost, jak si připomenout chvilky, jež definovaly podobu FPS her na více než další dekádu.

Black Mesa

Není pochyb o tom, že se hráčům do rukou dostává zcela výjimečná hra – ztrácí smysl hádat se, zda by bylo lepší držet se přesně předlohy či nikoli, Black Mesa je jednoduše výjimečná a i přes své mouchy stojí za ten mrzký nulový peníz jí dát šanci.