Bulletstorm Recenze Bulletstorm

Bulletstorm

27. 2. 2011 23:52 26

Bulletstorm je jako sedmička herního vína. Odentrujte ji a s prvními doušky vnímejte spoustu známých ingrediencí, vyšperkovaných něčím novým a originálním. To vše se ve vaší hlavě snaží udělat jasný a konkrétní dojem. Ale jaký přesně? I víno je záležitostí ryze individuální, a tak Bulletstorm chutná i láme vaz. Záleží na každém z vás.

Zlostně rukou však mrskne málokdo. People Can Fly načnuli silný ročník a čím déle Bulletstorm hrajete, tím více vnímáte, jak polské studio koupené Epicem, při tvorbě hry profesně rostlo. Zatímco v první třetině Bulletstorm bezostyšně servíruje instantní design a scenáristická klišé, za svojí polovinou už rozkvétá příjemným vzhledem i zápletkou a na samém konci třídí a sumarizuje zážitky z docela originální hratelnosti.

Protest akce

Začátek hry je skutečně tristní. Futuristické zásahové komando po masakru civilisty zjišťuje, že se stalo nástrojem špinavých plánů svých nadřízených a dva kamarádi, Gray (vy) a Ishi, berou osud do vlastních rukou na planetě Stygia, kam po nehodě vesmírného korábu tak nějak nedobrovolně dezertovali. Tato země kdysi bývala atraktivním letoviskem v krásné přírodě, avšak nyní ji zaplavili mutanti a žoldácká armáda generála Sarrana. Muže, jehož ti dva tolik nenávidí. Boj proti „zlé korporaci“ začíná. Otřesné.

Vypadá to na guerillovou válku par excellence, nicméně víc než třetí Red Faction připomíná polská novinka spíše letitého Quaka IV a to je ještě horší. Připomíná ho hratelností i prostředím. Rychlá výbušná akce v industriálních továrnách s kilometry ventilačních trubek a práskajících elektrických kabelů vrací hráče někam do doby, kdy bylo DLC zkratkou bez obsahu a kdy jsme si ostřejší textury než v Half Lifu 2 nedovedli představit. Usaďte továrny do jakési polopouště a id Soft může vytáhnout papír k trestnímu oznámení - Quake jako vymalovaný. A co hůř, někdy ve své první třetině už Gears of War… pardon, kooperace svalnatých parťáků mi také něco asociovala… po své první třetině Bulletstorm vypadá jako Rage, či jako Borderlands. To zas kvůli poletovaným buranským pankáčům, pro které je krvavý střet s vámi docela vítaným zpestřením všedního života falloutovské apokalypsy.

Ovšem stačí. Právě s nepřáteli získává Bulletstorm svou vlastní, unikání tvář. Tedy hlavně díky způsobu jejich likvidace. Jestliže příruční kinetor ještě není zrovna dvakrát originálním prvkem herní výbavy (gravitační hrátky v HL2), pak bulletstormovský způsob jeho využití již určitě ano. Blesk, jenž Grayovi vystřeluje z ruky a přitahuje živé i neživé objekty, mění původně průměrnou akci v nápadité divadlo. I zubatá klepe kosu nadvakrát, protože si není jista, že to, co v Bulletstormu vidí, může být opravdu z její hlavy. Napichovat pankáče na kaktusy, zbavovat je ve zpomaleném čase hlav a končetin, drtit jim kosti o traverzy, nebo střílet do spoďár - to všechno je v této hře možné, ba dokonce zcela žádoucí. Čím lépe totiž hráč využije možnosti kinetoru k efektní smrti protivníků, tím více dostává bodů, nutných pro nákup munice, zbraní a různých vylepšovátek palných režimů.

V Bulletstormu se totiž nosí takzvaný Skill shot, tedy schopnost co nejefektněji zlikvidovat protivníka a hra docela správně určuje, jak má hráč v té které oblasti zabíjet. Takže když je základního přitahování a střílení do hlav dost, dostanete sniperku s naváděcí kulkou, později přijde na řadu i schopnost hromadného ničení, a když se i tam vyčerpá veškerá fantazie, vrátíte se zase zpět k původní taktice, ovšem již obohacené o nová komba a nápady. Třeba k provlékání desperádů skrz železobetonové sutiny budov. A to sakra bolí... Ovládání skillů je přitom intuitivní, není se čeho bát, vlastně jde o souhru jen dvou tří tlačítek s klikáním na myš.

Spíše se vám může stát, že si oblíbíte jednu osvědčenou taktiku, kterou pak budete chtít používat i v situacích, kdy je hra evidentně naprogramována na něco jiného. Osobně jsem třeba preferoval základní přitažení a následný headshot, či odkop těla do elektriky, protože mi to přišlo nejrychlejší a nejefektivnější a vše ostatní jsem vnímal spíše jako dílo náhody a skriptu. To když jsem třeba za štědrou odměnu hromadně popravil klubko nepřátel rozstřelením výbušného barelu, anebo nějakou hodně nešťastnou osobu připíchnul na kaktus. Je to chyba má, ale i vývojářů, že jsem se přes výše popsanou pestrost taktik nepouštěl do extrémních komb příliš často. Hra se dá totiž dokončit i bez nich a je trochu škoda, že autoři nenašli smysluplné páky na to, jak hráče k využití veškerého mordýřského potenciálu přinutit.

Epická velikost bytí

Ale Bulletstorm dokáže zaujmout i jinak. Na to, že zpočátku působí jako typické šedé béčko, se časem vyšvihuje až na samou špičku akčního žánru, a to hlavně zajímavým pojetím akčních scén. Mimo bojové taktiky totiž sice většinu věcí kopíruje od konkurence, ale dokáže jim vdechnout vlastní kouzlo. Například scéna s gigantickým kolem, valícím se pouští, mi zůstane dlouho v paměti, protože ukazuje, že se fantazie herních vývojářů ještě zdaleka nevyčerpala. To, co popisuji, totiž mohla být úplně obyčejná, již po tisící viděná stíhačka, kdy sedíte na korbě vozidla a střílíte vše, co k vám zezadu přijede, jenže People vyrobili naprosto epickou scénu, kvůli které zapomenete i střílet. Duny se před obřím rypadlem rozestupují, kostry chcíplých dinomutantů křupají a vy jen čekáte, kdy vás to obří monstrum konečně semele…

Ano, Bulletstorm je vyplněn velkými spektakulárními momenty a to se mi na něm líbí. Není jich moc, ale nápadem a zpracováním překonávají snad vše, co bylo v žánru za poslední roky k vidění. Ve kterém béčku smete hlavní protagonisty tsunami z protržené vodní elektrárny? Ve kterém béčku si ochočíte obrovského ptakoještěra? Zcela upřímně, co úžasného si vybavíte z Call of Duty, které na wow momentech tvoří celou svoji image? Myslím, že nic. People Can Fly zkrátka vsadili na originální bláznivost (torza dinomutantů jsem si nevymyslel, stejně jako třeba lidožravé květiny) a zejména obrovitost všech důležitých objektů, které mají ve hře buď spadnout, anebo na vás zaútočit, je famózní. Zkušenosti studia z prací na painkillerovských bossech jsou velmi čitelné. Nejenže na vás hlavní mutanti z Bulletstormu pohlížejí doslova „z patra“, ale i bortící se infrastruktura (a že se bortí často) nutí pouštět si scény znova i za cenu návratu ke starým checkpointům.

Engine na vrcholu sil

Veškerá deformace by však nefungovala, nebýt výborně zvládnuté fyziky, díky které Unreal enginu prominete i ten obligátně nefunkční antialiasing. A nefungovala by ani bez výborné grafiky, která, jak už jsem naznačil, působí sice ze začátku značně nefotogenicky a neoriginálně, ale s příjezdem do zničeného tropického letoviska doslova rozkvétá jako lilie. Bulletstormu přicházíte postupně na chuť i v grafickém zpracování a ačkoliv nikdy nejde o vyloženou špičku, hra posunuje možnosti UE3 enginu až na samou hranici možností. Palmy, botanické zahrady a jižanská stavební architektura štrejchnutá futurismem vypadá v celkově pastelovém barevném vyznění skvěle a kdyby právě toto Bulletstorm tak skvěle nezobrazoval, ztratil by polovinu své přitažlivosti.

Ale neztrácí. Tahle akce se hraje dobře, vypadá dobře, z obligátních designérských postupů dokáže stavět památné okamžiky a nakonec i ten její příběh stojí za komentář. Sami postupně zjistíte, že vás děj Bulletstormu zajímá víc, než jste si chtěli ze začátku připustit a čekáte, zda se napjatý vztah hlavních charakterů Graye, Ishiho a zachráněné dívky jménem Trishka Novak (ach ti Poláci...) promění v závěrečné krveprolití, nebo happy end. Jistě, Bulletstorm je možná jednoduchý a povrchní, zpočátku kopíruje slavné hry a nemá ani lekací, ani správně odlehčenou atmosféru (humor se nepovedl), ale odsoudit jej jenom proto, že nemá takovou reklamu jako sesterské Gears of War, by bylo nezodpovědné. On totiž horší není. Poláci se trefili.

Bulletstorm

Bulletstorm má velmi pozvolný rozjezd, ale jakmile nasadí tempo, je takřka nedostižný. Od prvního Painkillera je to nejlepší hra, kterou People Can Fly stvořili.