Sid Meier’s Civilization V Recenze Civilization V

Civilization V

21. 9. 2010 22:49 4

Celá léta jako beran dupala Civilization proti zavedeným zvyklostem a navzdory obecnému zjednodušování moderních herních sérií si s každým novým dílem ráda přisadila. Nebránila se nápadům, bobtnala a stávala se komplexnější. Zkrátka rostla. Nikdy však naštěstí nepřekročila hranici, za kterou by se z ní stal nehratelný konglomerát nových funkcí. Vždyť i s těžkotonnážní dvojicí původních datadisků pro čtvrté pokračovaní si zachovala sice diskutabilní, ale přesto jistou dávku elegance. Byla jako korpulentní císařovna milující tanec na vysokých podpatcích. A lidé k ní za to chovali nesmírně vřelý cit.

Není divu, že na podobnou filozifii ideálu chtěl navázat i pátý díl. Navázal, ale překvapivě z úplně jiné perspektivy. Vzal to z opačného konce. Odspodu. Ve snaze o čirou hratelnost a přístupnost vůči novému publiku se Firaxis při tvorbě Civilization V k oné delikátní hranici záměrně vůbec nepřiblížili. Slavná hra s podpisem Sida Meiera je nyní přátelštější a masovější strategií za cenu viditelně poddizemzovaného a zjednodušeného obsahu. To je její základní rys. Chybí v ní překvapivě tolik dobrých vlastností z minulých dílů, že obsahově skoro hrozí srovnání s konzolovou Revolution. Jistě, hned je samozřejmě možné namítnout, že je to přehnané a že série už potřebovala nový impuls, nový kurs a nové zjednodušené principy pro nové hráče ale… otázkou zůstává, jestli to zrovna u Civilizace nebyla trochu škoda.

Na dietě

Civilization V je v dlouholeté Meierově sérii naprosto zvláštní díl a jen čas a případné updaty v podobě DLC a datadisků ukáží, zda byl nový kurs nastaven správně. Přestože novinka dostala dosud nejintuitivnější interface, přehlednější grafiku a také vůbec nejlepší zpracování války, je to nyní kupodivu jenom ten dvacet let starý geniální 4X základ, se kterým je nyní ochotna držet strategický trůn. Kromě zmíněných hlavních vylepšení už totiž v ničem jiném staré díly nepřevyšuje. Ba naopak. Vývojáři se rozhodli zdokonalit značku šrktáním.

Že pátý díl podstoupil výraznou dietu, už je dlouhou dobu dobu známo, a v review verzi se toho logicky moc změnit nemohlo. Jak se tedy věci mají? Firaxis usoudili, že pro hratelnost legendární tahovky už například není nutná špionáž, není potřeba výměnný obchod s mapami a kontakty, ba i náboženství coby nechtěná epizoda ztratilo význam, stejně jako dobrý diplomatický infoservis. Civilization V je kupodivu osekaná i v těch nejzábavnějších vlastnostech. Například ve vědeckém soutěžení. Dříve, pokud se hráči povedlo intelektuálně zasprintovat a vynalézt něco, co chtěli všichni, byl jako v ráji a diktoval si podmínky. Takové pocity už nezažije. Místo handlování s vědeckými patenty se nově dva národy prostě jen v klidu domluví, že si za určitou sumu zlaťáků společně „pořídí“ nějakou technologii a také se také zanedlouho stane. Ano, AI ve starých dílech často při vědeckých závodech švindlovala, ale tohle je jako řešení problému velmi slabé.

Věda se nyní bez smlouvání kupuje, což nemusí být zábavné už proto, že i celá ekonomika Civilization V prošla zřetelnou odtučňovací kůrou. Opět tak, aby hra mohla být přímočařejší. Celý sociálně-ekonomický model řízení státu především přestal být závislý na porcováním rozpočtu mezi lid, kulturu a pokladnu a začal se udržovat automaticky, zatímco hráč pouze sleduje informace o příjmech a nákladech. Vůdcovou hlavní státní starostí teď nejsou ani tak účty za správu silnic (novinka), ale spíše jen korigování celkové spokojenosti obyvatel, která se dle očekávání zakládá především na obstarávání luxusních zdrojů a stavbě budov zajišťujících spokojenost. Toť vše. Vlastně ani tak tradiční vlastnosti, jako je „rozmrzelost z války“, či korupce už nemají v sociální a ekonomické sféře páté Civilizace místo. Ano, nemusely tady být, pokud by je nahradilo něco nového, vtipného, neokukaného, ale nic takovéhov v Civ V bohužel není. Teď, když je národu ouvej (spokojenost výrazně v minusu), projeví se to prostě jen celkovým poklesem produkce a zbrzděním růstu populace, což trvá do chvíle, než hráč zajístí nové luxusní komodity, aby o trochu spokojenější lid opět začal stavět a rodit. Globální, přehledné. A díky jednoduchosti systému poměrně snadno řešitelné.

Jestli si stratégové dělali na pátou Civilizaci laskominy a teď jim připadá, že místo hostiny dostanou účelově ohlodanou kost, tak to vážně není přelud. Jak bylo naznačeno, nová Civilization je neobvykle stručná i v infoservisu. Například z diplomatického okna byla vypuštěna rychlá hlášení o úrovni zřízení států, o náladě vůdců, o jejich mezinárodních ambicích i jejich vztahu k vám. Možná, že se tyto drobnosti zdají býti pouze povrchními cinkrlátky po právu odsouzenými k zániku, ovšem opravdu podivně teď vypadá schůzka dvou vládců, kteří toho o sobě moc nevědí. A zprávy, které přeci jen dostanou, jsou navíc docela nešikovně uspořádány. Proč třeba tradiční pavučinu vztahů nahradila nepřehledná tabulka?

Chytré drobnosti

Mýlil by se ten, kdo v textu hledá nějaký záměr Civilization V účelově strhat a glorifikovat staré pořádky. Je jasné, že Firaxis nemohli udělat další čtyřku a nová Civilizace musela být trochu jiná. A jiná v tom smyslu, že bude zkrátka srozumitelnější a jednodušší k pochopení. Akorát se to asi vzalo příliš z gruntu. Na druhou stranu zůstává faktem, že nováčci i hráči s douholetou přestávkou v sérii opravdu nebudou mít problém do „tajů“ pětky rychle proniknout. Usnadní jim to především povedený interface. S novým návrhem ovládání je vedení státu opravdu vždy otázkou jen několika jednoduchých kliknutí. Poteší drobnost jako rychlá tvorba výrobní fronty v managementu města, nadchne intuitivní a průběžně aktualizovaný sloupec ikonek s událostmi v pravé straně obrazovky, rychle si lze osvojit i snadné upgradování vojenských jednotek a konečně i totálně zjednodušenou námořní logistiku. Tolik let muselo uplynout, aby se po vynalezení tajemství optiky najednou mohlo na oceán po jednom jediném kliknutí?  Skvělé vylepšení!

Koření války

Bojová část vůbec jako celek prošla enormním faceliftem a válka je na celé nové Civilization asi to nejlepší. Hra chytře opustila čtverce ve prospěch šestiúhelníků, které nedovolují slepovat jednotky na jednom místě, a to má zásadní efekt. Roztahané armádní šiky se nyní začaly podobat těm z realtimových strategií a podle toho se změnila i taktika. Na významu posílil zejména prvek obklíčení a také důkladné přemýšlení o rozmístění konkrétních pluků. Válečné pole se celkově ohromně zvětšilo a mnohem platnější jsou proto v boji také ostřelovací jednotky, které mohou útočit i na vzdálenost více políček. Bombardování jako by se konečně začalo vyplácet, vždyť nyní mohou na vetřelce dokonce útočit i samotná města jako pomocná armádní instance ve chvílích, kdy obranářské jednotky vůkol už postrádají potřebnou sílu, nebo se zrovna léčí.

Vedlejšími efektem „roztahanějšího“ válčení je paradoxně znatelný úbytek bojových jednotek jako takových.Tedy těch, které hráč zrovna vyrábí a používá. Velké množství vojáků by nyní jednak neměl teoreticky kam umístit (jak víme, nesmí se kupit na jeden hex) a hlavně se také radikálně změnilo válečné využívání přírodních zdrojů. Nový princip je jednoduchý. Pokud hráč získá třeba čtvery koňské stáje, znamená to, že bude moci v jeden okamžik výrábět pouze čtyři jízdní jednotky, nikoliv neomezené množství, jako dřív. A tím vývojáři sledovali jasný záměr: zamezit extrémním závodům ve zbrojení, kdy válku vyhrává ten, kdo postaví větší „komínek“ moderních tanků. Boj je nyní logičtější na úkor masovosti, avšak díky nemožnosti slepovat jednotky to není na první pohled vůbec poznat. Skvělé.

Hezčí a rychlejší

Na válku a vůbec na celou Civilization se nyní dobře dívá i díky přehlednějšímu grafickému zpracování. To má sice k 2D dokonalosti třetího dílu stále daleko, ale pokrok oproti čtyřce je znát. A potěší i fakt, že zase o něco zrychlila. To díky tomu, že zdokonalila systém „falešné dynamiky“, s níž maskuje prodlevy mezi počítáním kol. Během chroustání disku v Civilizaci V pohodlně funguje kontextová nápověda, vykakují ikonky informující o dění ve světě, lze si prohlížet nabídku poradců a dokonce je možné rozdávat pokyny jednotkám. Hráč získává solidní dojem plynulosti a nakonec vlastně zjišťuje, že na všechny postranní úkoly ani nemá čas, protože počítání kola netrvá v Civilization V na mainstreamové sestavě zase tak dlouho ani v pozdějších fázích hry. Civ 5 je vlastně docela dobře vyladěná tahovka. Určitě lépe, než byla svého času čtyřka.

Stokrát škoda, že musely být technická úroveň, snadnost ovládání, boj a pár velmi světlých momentů této hry vykoupeny úspornějším obsahem. Není to tragédie, ale… Vnutit Ramessovi II. svoje náboženské přesvědčení, nebo politiku autokracie, přeci nebylo tak špatné. Nebo ano?

Sid Meier’s Civilization V

Civilization V je sice podobně návyková jako dřív, ale poprvé není lepší, než to, co dosud Firaxis potažmo Microprose vytvořili.