Clive Barker, angličan, spisovatel a homosexuál žijící v Americe, je známou osobností moderního hororu a dark fantasy. Kromě knih se věnuje i filmům a také hrám. Nástup do světa interaktivní zábavy mu vyšel na jedničku a Undying, jehož nejsilnější zbraní byla parádní atmosféra zalézající až pod nehty, se velmi líbil. Bohužel spadl do kategorie skvělých her, jež se moc neprodávaly, což bylo nejspíš hlavním důvodem, proč se Jericho tolik vzdálilo od původního konceptu.
-
ScreenshotyScreenshoty
BAF! Lek.
Lidé se bojí spousty věcí. Někdo se bojí tmy, někdo pavouků, někdo doktora. Strach nás provází celým životem, i když spousta z nás by se bez něj ráda obešla. Oproti tomu existuje skupina lidí, kteří se rádi bojí, a proto vyhledávají zábavu s hororovou tématikou. Strašidelných her jsou mraky, ovšem jen některé dokáží vybudovat hutnou atmosféru, až vyskakujete ze židle. A zde je u Jericha zakopán pes. Zatímco Undying dokázalo donutit k výměně spodního prádla i většinu dospělých hráčů, v Jerichu se u prvoplánově vyskakujících monster ze tmy leknou leda předškolní děti, čímž autoři dosáhli naprosto opačného extrému.
Co mi nejvíce v Jerichu chybělo, byl strach o holý život, který vás nutí přemýšlet nad tím, co asi tak bude za dalším rohem a jestli toto setkání ve zdraví přežijete. K tomu nemalou měrou přispívá fakt, že se po úrovních nepohybujete sami, což navozuje mnohem větší pocit bezpečí. Druhým významným faktorem je skutečnost, že nepřátel jsou spousty a jejich dávkování je tak nějak nešetrné. Vždy po příchodu na určité místo ze země (nebo jiných míst) vyskáčou démoni v počtu větším než malém a jdou po vás. A vy střílíte (kouzlíte), dokud se stále respawnují. Zahltit hráče takovýmto kvantem pekelníků má negativní dopad na celkovou atmosféru. Učebnicovým příkladem budiž parádní Stalker, kde mutanti nezevlovali na každém rohu, a případné setkání bylo o to děsivějším svátkem. Jasně, že naprosto stejný systém nelze u Jericha praktikovat, ovšem ubrat počtu a přidat na síle jednotlivcům by jistě bylo ku prospěchu.
Smrt, která se vyplatila
Postava, již v úvodu dostanete pod kontrolu, zemře. Spoiler nepatřící do recenze? Ale kdeže, jedná se o událost prvních pár minut hraní, která navíc uvozuje jeden z nejpodstatnějších mechanismů hry (navíc smrt je skoro až nepřesný výraz). Tím je možnost převtělování se do těl kolegů ze skupiny. Toto řešení je velmi elegantní a skvěle zapadá do temného světa, navíc je jednoznačně nejsilnějším trumfem v rukávu Jericha. O týmové spolupráci se psalo již před vydáním, někde jsem dokonce četl, že půjde o Ghost Recon v pekle. Představa rozhodně zajímavá, bohužel realita je někde malinko jinde. Týmová kooperace zde neprobíhá prostřednictvím sady příkazů, ale jednoduše tím, že si „přelezete“. To sebou přináší vysokou míru variability, jelikož každý člen jednotky je naprosto jiný, od čehož se odvíjí i jeho bojový styl a možnosti využití. Je libo pomalého hromotluka s těžkým kulometem, mrštnou dívčinu s pistolkou a katanou, nebo kněze, který není až tak svatý (v Praze to bylo zřejmě divoké)? Každá zbraň navíc disponuje několika typy nastavení, jež si lze libovolně měnit podle chuti či situace. K používání různých postav jste tlačeni hrou zadanými úkoly, ovšem brzy odhalíte přednosti každého jednotlivce a rádi se sami převtělíte. Zpočátku bude možná problém pospojovat si jednotlivé charaktery s jmény a schopnostmi, ovšem jedná se o věc nezbytnou, jelikož přehmat později znamená smrt.
Nejen olovem živ je člověk
Sedmička různých zbraní je již dostatečně rozmanitou snůškou přístupů k boji. Každý člen jednotky navíc oplývá zajímavými magickými schopnostmi, jejichž používání je nezbytností stejně jako střelba. Od klasičtějších vychytávek typu telekineze, přes léčení na dálku, až po vskutku ničivou magickou ostřelovací kulku. Tu si představte tak, že po vystřelení letíte společně s ní a lze ovládat její zpomalený pohyb, přičemž jsou těla démonů zvýrazněna oproti okolí, tudíž je zaměřování o fous jednoduší. Ovšem je třeba dávat si pozor na zdi a jiné překážky, které vaši cestu bez milosti ukončí. Pokud však najdete ideální trasu, lze usmrtit vysoký počet nepřátel najednou. Mezi tyto schopnosti spadá i převtělování, které nefunguje pouze v rámci vaší skupiny, ale „zemřelý“ hrdina z úvodu dokáže přenést svou duši do protivníka a ovládnout ho. Místy velmi praktické.
Když už nakonec dojde na nejhorší a zranění dostoupí kritického bodu, postava pouze upadne do mdlob. V ten moment si buď rychle vyberete, do koho přeskočit, nebo to ponecháte umělé inteligenci. Z bezvědomí vás pak může dostat kterýkoli z členů týmu, a to naprosto v neomezené míře, tudíž dokud žije alespoň jeden, je tu naděje, že nedojde k návratu na poslední checkpoint.
Ukazatel zdraví společně se sbíráním lékárniček už není v módě, takže ani v Jerichu podobný systém nenajdete a vše probíhá prostřednictvím seberegenerace. Že jde do tuhého poznáte podle obligátně rudnoucího pohledu, pak se stačí na moment schovat kamsi za roh a během chviličky se opět zapojit. Na můj vkus probíhá samouzdravení až příliš rychle a nenutí hráče, aby na sebe dával pozor. Za zmínku také stojí drobné „mezihry“ aktivované buďto v různých předskryptovaných momentech, nebo když se dostanete k potvoře tváří v tvář. Na monitoru se objevují šipky, vy je mačkáte a jen sledujete, jak hrdina vymítá či se brání.
Po technické stránce není prakticky co vytknout a audiovizuální prezentaci se nebojím označit za dobrou. Hlavně design monster si zaslouží pochvalu a nebýt výše zmiňovaného problému s kvantitou, běhal by z některých mráz po zádech. Úrovně jsou po většinu herního času obligátně tmavé, ovšem i přesto kolikrát přijdete na místo, nad jehož architekturou se musíte na chvíli pozastavit. Na dojmu ubírá až přespřílišná lineárnost jednotlivých úrovní, kde opravdu není ani ten nejmenší prostor sejít z hlavní cesty. Co se prostředí týče, navštívíme čtyři historická období, konkrétně 2. světovou válku, Řím v dobách jeho největší slávy, středověk a nějaké ty nejstarší civilizace.
Co říci závěrem. Jericho je rozhodně zklamáním, hlavně v kontextu první hry Cliva Barkera a všeobecného očekávání. Jinak jde o solidní řežbu s dobře vypadajícími monstry a solidním počtem charakterů, zbraní a schopností a nadprůměrným technickým zpracováním. Navíc herní dobou se taky trochu šetřilo a s těží dosáhnete 10 hodin, ale zase se pořád něco děje. Načasování vydání také nebylo zrovna nejšťastnější a konkurovat vydařenému Orange Boxu, Crysis a PC verzi Gears of War je opravdu nad síly Jericha.
Verdikt
„Lehounce nadprůměrná akční řežba z hororového prostředí bez špetky hororové atmosféry se zajímavým převtělováním.“
Hodnocení redakce
6
Diskuze
sledovat diskuziAbyste mohli reagovat, musíte se přihlásit nebo se zaregistrovat.
lara_f napsal 18. 4. 2008 v 20.47
jsem asi uz na konci hry a nemuzu zabit to dite v ty zeleny bubline nebo co to je,nemuzu pouzit ani kouzla nebot mi je to vzalo, snazila jsem se strilet i do ty mumie nebo co to je,co je prikolikovana na pravo nahore na zdi a nic,muze mi prosim nekdo poradit jak dal. diky lara f. jinak hra se mi docela libi az na to, ze je mistama dost neprehledna,mohli k tomu pridat aspon hledani nejakech predmetu,treba na otvirani dveri,atd ale to bych chtela ssi moc
montana. napsal 19. 4. 2008 v 13.48
Hra ti napovida co mas delat.
Musis vzdy prestoupit do te postavy, kterou ma to dite v moci (postava ma kolem sebe barevnou auru) a pak na to dite pouzit jednotlivy kouzla.
Nejdriv myslim s Black telekinezi, pak s Rawlingsem uzdraveni atd. :)
lara_f napsal 21. 4. 2008 v 21.31
dekuji moc za radu,bohuzel to nemuzu hned vyzkouset,protoze jsem byla nedockava a zacala jsem ji hrat znovu a bohuzel jsem nepocitala s tim,ze se mi to smaze.mam ps3 a to se mi stalo poprve,takze hned prvni minus,nechapu proc,ale nejde mit rozehrany trebe dve,ci tri hry.jinak ,ale dekuji moc, az se tam dostanu,tak napisu,zda jsem to zvladla,jinak jsem nikde jinde zasek nemela.neni uz nekde vydanej navod,nevis o tom? lara f.jo a jak si tam muzu dat obrazek,ke sve prezdivce? poradis zas?
Amenophus napsal 7. 4. 2008 v 23.04
no tak nic už jsem an to přišel... musíš se postavit na ten hajzl co máš u sebe na zemi a poslat alfu an druhý straně na jeden a o,egu na druhej a vysune se most
pdahorek napsal 11. 12. 2007 v 16.27
Mě se tato hra nesmírně líbí a mírně bych oponoval autorovi článku s tím, že vlastně nejste sami, ve hře je totiž několik pasáží kde opravdu sami jste. Měl bych ale dotaz, jak se dostat přes propast v levelu Temple of Pain. Ze začátku mám Jonese, který se dokáže teleportovat na druhou stranu a měl by posunout pákou, ovšem to se mi nedaří, vždycky, když stisknu jedničku, tak se nic nestane. Až všechny pozabíjím, tak se mi nabídne Church, že to přeskáče po levé římse na druhou stranu, to se mi sice povede, ale na druhé straně nemůžu nic udělat a nemůžu se ani teleportovat zpět. Tady netuším jak dál. Na zemi jsou ještě 3 stoupáky, na které by se asi mělo šlápnout, ale na druhou stranu se nemám jak dostat, takže taky beznadějný. Poradí někdo?
Amenophus napsal 7. 4. 2008 v 22.56
jj mám uplně stejnej problém, hledal jsem návod jak d***l a nic... třeba tady někdo ví víc. please help!!!!
Amenophus napsal 7. 4. 2008 v 22.56
jj mám uplně stejnej problém, hledal jsem návod jak d***l a nic... třeba tady někdo ví víc. please help!!!!
RDA napsal 24. 8. 2008 v 00.28
Pošli tam ostatní družstva. Namiř na tlačítko na druhé straně a zmáčkni 1, pak namiř na to druhy a zmáčkni 3. Tak přikážeš přesun týmu.
storm2 napsal 13. 11. 2007 v 18.47
musim vyjimecne souhlasit s robotronem. netvrdim ze info o barkerove orientaci nemuze bejt v urcitym kontextu (ne vsak v tomhle) uzitecna, ale v teto recenzi je podana tak hovadsky, ze hovadsteji uz to snad ani neslo. co ke zbytku recenze, skutecne to neni zadna perla.
bohuzel robotronuv komentar zpusobil velike nedorozumeni, kdyz si kazdy recenzent rekl "to je ale blb, jak muze kritizovat recenzi na webu kam sam pise?", a az pozdeji vyslo najevo, ze uz neni autorem hrej, jen mu zatim nikdo nezrusil "status autora" a tudiz se u jeho nicku objevila "hrejacka" korunka.
lara_f napsal 19. 4. 2008 v 13.38
prosim muzes mi poradit jak dal,jsem asi na konci a nevim jak dal.uz jsem o tom psala,ale nikdo se neozval,tak to zkousim takhle. musim nejak zabit zlo-dite v ochranym pasmu,nelze ho zranit,protoze nemam kouzla,poradis jak dal? diky
Pilf4r napsal 11. 11. 2007 v 18.43
Já myslel, že tahle hra bude mýt nějakou atmosféru ale moc se mi to nezdá. Grafika taky neni nějak moc úžasná. No prostě sem čekal víc.
Ykarne napsal 10. 11. 2007 v 01.23
Ted teda nevim, jestli nejsem slepej, nebo jestli ti třeba špatně rozumim, ale jak můžeš výraz:
"Recenze, po jejiz precteni vim jen par nahodilych informaci, diky nimz si nedokazu udelat predstavu o hre jako celku."
orazítkovat shodně s přístupem: "fuj, to je vošklivý" ? Robotronovo zhodnocení byla normální inteligentní kritika (i když stručná), a s dovolením mám spíš pocit, že jsi z toho všeho udělal tyjátr ty.
Jinak naprostý souhlas s Robotronem, stavět hodnocení Jericha na absenci faktoru děsivosti je dost zcestné (je to i dost subjektivní,-záleží na hráči). Mě to přijde jako sakra atmosférická a parádně hororová záležitost.
Ještě k tomu strachu, mě třeba Clive Barker nikdy nepřišel nijak strašidelnej (a mám na mysli jak knihy a filmy, tak např. hru Undying).
Editováno: 10. 11. 2007 v 01.27
Ykarne napsal 8. 11. 2007 v 15.53
Já bych neřekl že Jericho bylo koncipováno jako hra, u které by se měl hráč bát (rozhodně ne v první řadě). Je to akční řežba, proto i ty vysoké počty nepřátel, a navíc: dobrý horor nerovná se strašidelný horor !
missmonishka napsal 7. 11. 2007 v 23.56
Me osobne takovato atmosfera vyhovuje, nechci se zblaznit strachy u PC (jsme hodne lekava), ale mam rada temnou tematiku jako je tato. Sice jsme zatim hrala pouze demo, ale hra me celkove dost laka. A jsem rada ze neumru strachy.
yablko (seznam.cz) napsal 8. 11. 2007 v 21.15
strašidelná hra neznamená automatická "lekavá hra" (fear,d3)
hry ktoré strašia atmosférou (sshocky / bioshock), to je iná káva :)
a machtung, nič si z tých ohováračiek nerob, máme ťa radi a tvoje ikonky majú štýl! :)
rollerblade napsal 7. 11. 2007 v 23.19
Tahle hra je pecka ..a je jedno jeslti je ten Barker homokláda nebo ne ale hry dělat umí.. a mě bavěj.. =) A navíc mě vůůbec nezajíma jeslti se von nebál... Prostě recenze na prd. a Hra super
Robotron3 napsal 7. 11. 2007 v 08.26
Recenze, po jejiz precteni vim jen par nahodilych informaci, diky nimz si nedokazu udelat predstavu o hre jako celku.
Ze je Cliv Baker homosexual jsem nevedel, nevim ale stejne tak, k cemu mi je ta informace z hlediska literatury, ci z hlediska hry dobra, ze se ji musim dozvedet hned na zacatku?
Widl_CZ napsal 9. 11. 2007 v 21.36
Co je špatného na tom, informovat na začátku recenze o tom, kdo že to ten Barker vlastně je? Ta homosexualita k němu prostě patří, co je na tom tak strašnýho? Shrnout jeho osobu tím, že je anglán, homosexuál, spisovatel a žije v Americe mi přijde naprosto v pořádku.
I když ze zbytku recenze moc nadšený taky nejsem, přijde mi, že to autor hodnotil jako primárně hororovou hru, což asi nebude zrovna to pravé.
Ulrik_ napsal 9. 11. 2007 v 14.50
Nu a ta informace by tedy měla být na konci? Něco jako poslední odstavec "a věděli jste, že je Barker homosexuál"? To bych spíše chápal tuhle kritiku. Naopak se domnívám, že ona informace má své místo právě na začátku, kde se autor rozhodl letmo nastínit Barkera a jinde by vyznívala divně. Můžeme tu potom diskutovat o tom, jestli je relevantní (mimochodem minimálně k literární tvorbě a případným významovým konotacím tato informace může být velice užitečná), ale kolega Vitík ji zjevně za zaznamenáníhodnou považoval a já na tom nevidím nic špatného.
Pozoruhodnější je ovšem onen vcelku prázdný první odstavec a útok vůči Vitíkovi. Když pominu fakt, že článek mi nepřijde nijak katastrofálně napsaný a já si z něj udělal solidní obrázek o hře, docela mne překvapila tato ryze nekonstruktivní kritika.
Možná jsem doposud působil jen v podivných pracovních kolektivech, nebo jsem byl vychován za podivných pracovních vztahů, ale obdobnou reakci vůči svému kolegovi, pokud by nepropagoval mně se příčící myšlenky a názory bych si nedovolil. Přišel bych si hloupě. Skoro až působí v tomto světle ona zmínka o homosexualitě dojmem hole, kterou konečně někdo na psa vyštrachal...
Ale to je holt na osobním posouzení a přístupu každého z nás, jsme bytosti s možností se svobodně vyjadřovat a příjímat pak za své výroky posouzení od ostatních. Jen je zřejmě naše "kinderstube" poněkud odlišná.
Ykarne napsal 9. 11. 2007 v 16.15
Ha ! To jsou zajímavý plky. To se jako Robotron nemůže vyjádřit negativně vůči jiným recenzím na hrej ? To mi přijde dost pokrytecké.
Robotron3 napsal 9. 11. 2007 v 15.26
Ty by si mohl z hlediska dlouhych malo rikajicich komentaru zacit konkurovat ubersexuoalovi.
13_11
Informace o homosexualite, pokud nema zadnou spojitost ve hre, bude vypadat divne jak na konci, tak nazacatku, tak kdekoli v recenzi, z jednoducheho duvodu, ze tam takove blbosti nemaji co delat. Kdyby recenze byla dobra, nechal bych si to pro sebe. Ona je ale blba, kdyz to musim rict naplno. Co doslova hrozna mi prisla.
Kolega Vitik neni zadny muj kolega.
Editováno: 9. 11. 2007 v 15.42
Ulrik_ napsal 9. 11. 2007 v 21.18
Konec na hrej? Vida, další info, které mi tahle recenze přinesla. Jistě, že by ti to bylo jedno, přesně o tom, jsem mluvil...:)
Můžeš, ale nenapíšeš. Pak se nediv, že nejde brát podobné výkřiky do tmy moc vážně.
Tebe to nezajímá, já si vzdělání doplnil rád. Bulvár? Slouží ti ke cti, že jej nejspíš nečteš, protože ten vypadá opravdu jinak než podobná informace. Když napíšu do recenze, že Bryan Singer je homosexuál, také to bude špatně a "bulvár"? I když mnozí poukazují na určitá schémata, které to do jeho filmů vtiskuje a on o tom ještě žertuje s McKellenem? Tady je to podobné. Dělat obdobné tyjátry kvůli jednomu slovu, které mně kupříkladu jako relevantní informace přijde, je hloupé.
Když už, tak zajímavější je otázka strachu ve hře. Upřímně, ke strachu to ve hře s Barkerovým jménem táhne primárně. A jeho absence může pro některé (neříkám všechny) znamenat solidní zklamání. Proč? Protože to je Clive Barker.
Robotron3 napsal 9. 11. 2007 v 20.58
Ja jsem z hrej odesel, stejne jako z cele herni novinariny. Jsem tedy ctenar. Ale kdybych na hrej stale byl, tak by mi to bylo jedno a napsal bych, co si myslim.
Muzu napsat celou konstruktivni splacaninu a zargumentovat ve stylu JD cokoli proti cemukoli, ale ja chtel napsat jen tu prvni vec, za kterou si stojim, je to muj dojem po precteni recenze.
Nechci, aby mi nekdo v recenzi sdeloval, jestli je autor homosexual nebo heterosexual, stejne jako me v recenzi nezajima, jestli ma Baker rad hamburgery nebo steak. U heterosexualu take nezduraznujete, ze je hetero. Me to teda vubec nezajima, ta informace mi prijde na urovni bulvaru, nema to s recenzi nic spolecneho.
A recenze je nestesti, uz jen soudit hru podle toho, jestli se u ni nekdo boji? Kdo rikal, ze je ta hra primarne urcena, aby se u ni nekdo bal? Kdo rikal, ze kdyz se clovek neboji, je hra spatna? To je trapny aspekt majici vliv na hodnoceni hry.
Editováno: 9. 11. 2007 v 21.01
Ulrik_ napsal 9. 11. 2007 v 19.55
Dám to do jednoho příspěvku, však vy si to přečtete, alespoň se to tu nebude štěpit :)
YENDII: Ale já neříkám, že nemůže, dokonce si to můžeš v příspěvku na který reaguješ přečíst. Poukazuju na to, že když už chce někdo hanit práci svých spolupracovníků, chtělo by to poněkud inteligentnější přístup než "fuj, to je vošklivý". Když už se rozhodne hanit veřejně.
ROBOTRON: Chápu, že tě možná deprimuje občasný výskyt shluku slov obsahujících víc než argumenty typu "ta recenze je blbá, protože je blbá". Pod touhle argumentační palbou se skutečně všichni prohýbáme:)
A určitě je ta informace blbost? Myslím, že spousta lidí toto nevěděla (i ty, jak přiznáváš) a pro další setkání s tvorbou tohoto člověka může být poměrně užitečná. Kdyby pro nic jiného, tak pro jedno info, které člověk neznal tahle recenze obohatila.
Není tvůj kolega? Ty už nejsi na Hrej? Protože Vitík pokud vím neodešel.
Jaxx napsal 9. 11. 2007 v 19.51
mas pravdu, ta recenze byla hrozne spatna a my jeste budem' plakat az uvidime jak se to vlastne ma psat, zejo!
dokud jsi vedeny jako autor na Hrej tak je to tvuj kolega, neni liz pravda?
lykantropone napsal 7. 11. 2007 v 08.46
vyjimecne:) souhlas , recenzent me nedokazal presvedcit o nicem jinem ,nez ze by mu homosexualita mozna prospela k lepsim literarnim vykonum :)























cernousek (email.cz) napsal 12. 6. 2009 v 20.54
mne se hra naprosto znechutila sadistickymi drobnymi hadankami pro "inteligenty".. nejaky potrhly tlacitka na zemi, apod. a zaverecna tecka v podobe decka.. radeji sem pro jistotu nedohral dokonce a hned smazal.. Gratuluji autorovi.. Vyborny dilko.. trebas s takovym obycejnym FEAREM, DOOmem 3- neda srovnat.. Perfetkni ukazka, jak se da doprasit skvela myslenka.. :)