Dead Island: Riptide Recenze Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide

Dan Kremser

Dan Kremser

23. 4. 2013 22:21

Zombie, zombie a zase jenom zombie. Konec světa, města plné oživlého masa a pár beznadějně odolávajících přeživších. Podle tohoto mustru dnes funguje takřka každá hra a když přijde výjimka, vynášíme ji do nebes. Právě to potkalo první Dead Island, který před dvěma lety nabídl nejen svěží prostředí tropického ostrova Banoi, ale také povedené herní mechanismy v čele s parádní kooperací. Nyní se na hodně slušný základ snaží polští autoři z Techlandu navázat dvojkou s podtitulem Riptide. Všechny lákavé suroviny jedničky však po dvou letech nějak ztratily lesk a spíše než svěží, je dvojka beznadějně neoriginální.

Špatně převyprávěná jednička

Tak dlouho se chodí se džbánem ..., opakovaný vtip není vtipem a mnoho dalších podobných tvrzení na nový Dead Island pasuje jako prdel na hrnec. Už úvodní intro dává jasně tušit, že je něco špatně, a že autoři si s ničím moc hlavu nelámali. Příběh zkrátka otrocky navazuje na zakončení jedničky, kdy se vám se čtveřicí imunních přeživších podařilo z ostrova odletět helikoptérou. Co se ale nestane, lidská hamižnost, zbrojní průmysl a nakonec ani matička příroda vás nenechají na pokoji a vy se tak spolu se ztroskotanou lodí opět ocitnete na ostrově. Ach, jak překvapivé!

Ano, nejen že se autoři bez rozpaků pustili do těch největších klišé, které vůbec žánr může nabídnout, ale oni ještě nestydatě znovu vyprávějí příběh jedničky. Opět vás tak čeká dlouhá, strastiplná a místy absolutně nelogická cesta za svobodou poháněná radioaktivní koudelí doutnající u zadnice. Scénář se jednoduše nebojí vykrádat a navíc to ani nedělá od povedeného originálu. Kopírovat průměr se totiž nevplácí a pokud máte rádi příběhy, napětí nebo nedej Bože výrazné postavy se zajímavými osudy, běžte se rovnou nechat zakousnou. Jestli totiž scénář samotný balancuje na hranici života a smrti, hlavní hrdinové, respektive takřka všechny charaktery obecně, se do náruče smrti vrhají prakticky po hlavě. Všechno jsou to nesympatické a zcela marginální figurky, které vás nezaujmou, nezapamatujete si jejich jména a spíše než abyste se zajímali o jejich osud vás ještě budou po celý asi dvanáct hodin dlouhý hlavní příběh děsně iritovat.

Trocha krve neuškodí

Abychom však nebyli až tak nespravedliví, je přeci jen potřeba přiznat, že ani jedničku jsme si nepouštěli kvůli příběhu z pera Shakespeara. Tahle série zkrátka sází na otevřený herní svět, potoky krve, obskurní zbraně či parádní kooperaci a tohle všechno zvládá Riptide prodat na jedničku s hvězdičkou. Do jádra hry se nešahalo a vás tak buďto samotné, nebo s kamarády čeká dlouhé putování po ostrově od jednoho úkolu k druhému mezi kterými si rádi rozmašírujete pár zombie na kaši.

Souboje jsou prostě pořád tou hlavní devizou hry a jen tak se neomrzí. Ovládání je pohodlné a soubojový systém pracující s energií vaší postavy přímočarý a trefně taktický zároveň. Typů nepřátel je pak dostatek a oproti jedničce lehce vzrostla i obtížnost. O zábavu je tedy postaráno a kdyby vám to náhodou nestačilo, samozřejmě zůstalo i sbírání všeho možného a následné vyrábění, vylepšování a časté opravování převážně chladných zbraní. Navíc můžete vzít za vděk docela rozsáhlým stromem schopností a unikátními dovednostmi, kterými jednotliví hrdinové disponují, a jenž občas hru příjemně oživí. Pravda, většinu zbraní a nepřátel už jsme viděli v jedničce, ale nijak zvláště nám to nevadilo. Dohromady totiž tvoří RPG systém, povedený crafting, rozliční nepřátelé a přímočarý soubojový systém parádní celek, který ani podruhé nemá šanci nudit.

Hledej, najdi, vrať se

Tedy pokud příliš nezabřednete do zcela bezduchých úkolů. Snad jediným typem misí je zde přesun z bodu A do bodu B za účelem přinesení nějaké věci. A to je prosím celé! Je sice pěkné, že vás takto autoři v autech a nebo v nově přidaných lodích protáhnou přes celý ostrov, ale po třetím hlavním úkolu už je úplně přestanete vnímat. Navíc, když jich je dobrá polovina totálně nelogických. O něco lepší jsou vedlejší mise, které vám alespoň trošku poodhalí charakter a motivy jednotlivých postav, ale ne že by se jednalo o něco vyloženě povedeného. Úplně jiné kafe jsou však občas se vyskytující obranné úkoly, kdy se snažíte uhájit kemp, rozvaliny nebo městečko před zástupy nemrtvých. Jednoduše udělaná a povedená variace na mód horda z Gears of War, která je pro hru zcela nepodstatná, avšak dáte si ji nejraději.

Nechceme se autorů nijak dotknout, ale skoro to vypadá, jako kdyby byli dva roky na dovolené a na poslední chvíli splácali dohromady jen průměrný mišmaš. Jak jinak si vysvětlit grafiku totožnou s jedničkou a dva roky staré technické nedodělky. Přes fakt, že už hra nevyráží dech a vůbec nepůsobí svěže se ještě dá přenést. I Riptide přeci jen má silnější momenty a obzvláště močály a prominentní městečko mají něco do sebe. Uražené hlavy, utrhané končetiny a vůbec všechno to násilí mnohdy dovedené ad absurdum je také povedené. Na druhou stranu se však hra po dvou letech stále ještě potýká s podivně doskakujícími texturami, špatnými animacemi nebo ošklivými modely postav. (Zombie jsou ale povedení!) Hned několikrát se nám pak podařilo narazit na nepříjemnost týkající se špatně fungujícího cloudového ukládání na Steam a menšího mizení uložených pozic. Ani takové detaily hernímu zážitku moc nepřidávají.

Ve skupině, nebo vůbec

Pomyslnou protilátku na chorobu s názvem dva roky stará hra představuje alespoň již zmiňovaná kooperace, které doznala hned několika změn. Především se teď mnohem snáze hledají spoluhráči na odpovídajícím levelu a daleko lépe je řešena i technická stránka věci. Při hraní s kamarády pak hlavně zapomenete na většinu neduhů hry a budete si opět užívat parádní masakrování zombie po stovkách kusů.

V singleplayeru už to taková zábava rozhodně není a kromě samotného jádra hry tvořeného souboji, RPG prvky a craftěním je prakticky všechno špatně. Příběh tady nenajdete, mise jsou naprosto katastrofální a herní svět už dávno není zjevením. A pak ta technická stránka, otřesná optimalizace a tak dále... Mohli bychom pokračovat ještě celý den, ale tohle nemá cenu. Riptide se jednoduše nepovedl a na úspěch svého předchůdce pravděpodobně nenaváže. Za plnou cenu toho moc nenabízí a jeho koupi snad zdůvodňuje jedině parádní kooperace navázána na stále ještě kvalitní souboje.

Dead Island: Riptide

Za plnou cenu se podruhé Dead Island opravdu nevyplatí a bude ještě rád, když se svými problémy zapadne do vod šedého průměru. Za pár týdnů si na tuhle dovolenou určitě nikdo nevzpomene!