Doom 3 BFG Edition Recenze Doom 3: BFG Edition

Doom 3: BFG Edition

Vilém Koubek

Vilém Koubek

3. 11. 2012 23:00 8

Asi těžko si představíte slavnější sérii, která se podepsala na formování her jako takových, než je Doom. První dva díly jsou bez nadsázky kultovní, dočkaly se mnoha vydání nebo rozšíření a jen stěží najdete skutečného milovníka akčních her, který by na tyhle dvě perly nevzpomínal s nostalgickou slzou v oku. Třetí Doom sice ohromil hlavně technickým zpracováním, ale ve své době sklidil také celou řadu ocenění, i když už jásání nebylo ani zdaleka takové, jako v případě jeho předchůdců. V id si nicméně myslí, že všechny jejich hry jsou nadčasové, a proto se rozhodli vydat speciální BFG edici, která obsahuje první dva díly rozšířené o jednu kapitolu a trojku s datadiskem a bonusovou kampaní. Otázkou zůstává, jak naivní vlastně id je, když se za něco takového odvážilo účtovat třicet eur, a hlavně zda jsou ony tituly skutečně tak nestárnoucí, aby i dnes dokázaly zaujmout a přimět ke koupi.

Od konce?

Samozřejmě jako současný hráč asi sáhnete nejdříve po trojce, protože se zdá díky svému modernímu vzhledu být nejpřístupnější. Bohužel pokud tak učiníte, rozhodně vás nečeká milé překvapení. Ač vám totiž bude reklama drze tvrdit, že má hra vylepšenou grafiku, ve skutečnosti se tím myslí víceméně přidání širokoúhlého rozlišení. Největší tahák, který v době vydání, roce 2004, zakrýval veškeré nedostatky, tedy nemá dnes takřka šanci zaujmout a zbyla pouze hra jako taková. Ta, jak záhy zjistíte, není ani nadčasová a co je horší, ani nijak zásadně dobrá.

Jednoduše řečeno se okouká během dvou hodin a poté už prakticky nemá co nabídnout. Namísto aby skončila, se ale táhne do nedohledna a nutí vás prožívat to samé neustále dokola. Aby si mohla říkat horor, zabaluje nepřátele nejen do tmy, ale naprosto levně a neférově je generuje za vámi i před vámi najednou, a když máte štěstí a dobrou pozici, tak klidně i z obou stran. Jelikož je level design vybudovaný na úzkých koridorech, staví vás tím hra doslova do problémů, ze kterých se nedá vybruslit nějakým elegantním způsobem, ale pouze za cenu zranění. Asi se tím měla vytvářet atmosféra teroru.

Aby toho nebylo málo, vytvořili autoři úrovně tak, aby se některým útokům jednoduše nedalo vyhnout - to například otevřete dveře a vyskočí na vás imp - hned máte kus zdraví pryč. Je sice pravda, že jste zranění a vzniká tím nutnost hrát opatrněji a hledat lékárničky (žádné samoléčení), ale čistě z herního hlediska je to stavění hráčů do situací, které nejsou pod jejich kontrolou, tudíž se nedají ovlivnit a nakonec vůči nim otupí. Což je rozhodně škoda, protože pak už se pouze budete potulovat železnými koridory ověšení slabší desítkou zbraní, které jsou tak tuctové, tupé a nudné, jak si jen můžete představit a střílet do hloučků „děsivých“ nepřátel - neustále dokola. Finální boss padne mrknutím oka a vy se možná přistihnete, jak nevěřícně kroutíte hlavou nad faktem, že jste v sobě našli chuť tohle dohrát.

K lepšímu...

Datadiskový obsah pro Doom 3 má jednu zcela zásadní výhodu - oba dva přídavky jsou krátké - jakkoliv sarkasticky to zní. Na rozdíl od původní hry, která po chvíli vzbuzuje dojem, že je natažená do finální podoby jen proto, aby se o ní nedalo říct, že je krátká, datadisky na vás prostě vybalí obsah a skončí. Nic to každopádně nemění na faktu, že až na pár novinek budete zabíjet stále tu samou verbež ve stejně levných a neférových situacích a téměř tím samým arzenálem (přibyla třeba dvouhlavňová brokovnice).

Bez ohledu na to, kam se od roku 2004 akční hry posunuly, má Doom 3 zcela zásadní nedostatky, které zkrátka tehdy nebyly vidět. Dnes však bijí do očí a každému byť jen trochu náročnějšímu hráči dosti pokazí zážitek. Je proto dobrý nápad od trojky utéct do minulosti k prvním dvěma dílům, které jsou zábavné a skvělé jako kdykoliv jindy. Nehrají si na nic speciálního a namísto toho vám zprostředkují solidní porci opravdu šťavnatého střílení v rozsáhlých nelineárních úrovních prostřednictvím zbraní, které sice nejsou originální, ale zato po čertech zábavné. Hraní prvních dvou dílů vám připomene, o čem kdysi akční hry byly, tedy o zábavě a občas také o mozkové práci. Nebylo zapotřebí kdovíjakých skriptů ani dech beroucí grafiky, stačila poctivá hratelnost.

Lákadla

Jenže proč utrácet třicet eur za balík her, které se už roky dají koupit jednotlivě a daleko levněji? Je sice pravda, že přidaná baterka v brnění pro Doom 3 aspoň lehce vylepšuje hratelnost a bonusové epizody pro první Doomy rozhodně nejsou k zahození, nemluvě o faktu, že trojku si můžete zapnout v plnohodnotném 3D, pokud k tomu máte vybavení, jenže jsou zrovna toto lákadla, která vás přinutí ke koupi? Pokud vás nikdo s Doomem doteď neseznámil a toužíte tuto chybu napravit prostřednictvím BFG edice, počkejte na nějakou pořádnou slevovou akci. Doom tu vždycky byl, je a bude, nikam vám neuteče, a kdybyste za tuhle kolekci vyhodili plnou cenu, pravděpodobně byste se ještě nějakou chvíli proklínali.

Doom 3 BFG Edition

Kultovní klasika je skvělá dle očekávání. Naopak trojce dochází dech a objevují se na ní docela drastické nedostatky. Přidaný obsah sice neurazí, ale je spíše kosmetického rázu ke koupi za plnou cenu nevyzývá.