Orcs Must Die! Recenze Dungeon Defenders + Orcs Must Die

Dungeon Defenders + Orcs Must Die

Jan Vondrášek

Jan Vondrášek

1. 11. 2011 23:00 7

Předmětem recenze je dvojice her, která by se dala zařadit do takzvané Tower Defense kategorie. Jak Dungeon Defenders, tak i Orcs Must Die, toho mají mnoho společného, obě hry ovšem do původního receptu klasické tower defense šablonky přidávají několik netradičních ingrediencí, které z nich nejen v rámci žánru, ale i ve vzájemném porovnání dělají velmi rozdílné a unikátní tituly.

Víc hlav víc ví

Náplní Dungeon Defenders je obrana, nějaké to taktizování ale především spousta bušení a mlácení. Kampaň je vlastně sérií arén, kde se na vás ze všech stran valí goblini, temní elfové a další fantasy potvory. Všem jde přitom o jediné: zničit magický krystal a vy jako hráč jim v tom musíte zabránit. Ve svém arsenálu máte celou řadu barikád, pastí a střílen, které vašeho nepřítele zbrzdí. Hráč má ovšem omezené prostředky a musí chytře volit místa, kam pasti umístí. Když je vše připraveno, stačí dát povel a otevřou se stavidla. Dovnitř se vyvalí horda potvor a všude stříká zelená krev. Jakmile gobliny pobijete, můžete poničené barikády opravit, posbírat drahokamy a proces zopakovat. Takhle to možná zní trochu jednotvárně, ale díky jednoduchému ovládání je všechno to rubání vcelku zábavnou záležitostí. Hráč může v boji kombinovat primární a sekundární útok a jednou za čas do toho přimíchat nějaký ten speciální kombo pohyb. Druhy útoků se samozřejmě liší podle postavy za kterou hrajete. Celkem máte na výběr ze čtyř hrdinů. Čaroděj i lovkyně většinu času útočí zdálky. Oproti tomu rytíř spolu s mnichem si to se skřety vyříkají pěkně zblízka. Každá z postav může stavět obrané mechanismy, ty se ale liší podobně jako útoky jednotlivých postav. Některé jsou defenzívní jiné zase ofenzívní a jedině jejich správnou kombinací se vám podaří všechny arény pokořit.

Celou hru zdobí velmi pěkný cell-shadový háv, a i když podobnou grafickou techniku v minulost využila celá řada jiných her, v případě Dungeon Defenders tenhle komiksový vzhled působí jako závan svěžího větru. Rovnou zapomeňte na ponuré kobky a šedivé textury. Tahle hra doslova hýří barvami. Design postav a všemožných potvor má navíc silný karikaturní nádech a vizuální zpracování tak významně přispívá k odlehčené, skoro až pohádkové atmosféře hry.

Kladivo prastarých nebo světelný meč

Dungeon Defenders disponuje překvapivě komplexním RPG systémem, který umožňuje všelijak upravovat vlastnosti vaší postavy. Nastřádané body zkušeností tak můžete investovat do hrdinovy síly, rychlosti nebo zdraví. Téměř z každého mrtvého goblina nebo truhly navíc tu a tam vypadne nový meč, boty nebo přilbice. Pokud tedy rádi zkoumáte, jaká zbroj je silnější, nebo která kouzelná tyč zasadí nepříteli silnější ránu, je Dungeon Defenders něco pro vás. Mějte ovšem na paměti, že jde o hru pro více hráčů a pokud se do temných kobek vydáte sami, tvrdě narazíte.

Z trochu jiného soudku

Orcs Must Die se svému žánrovému kolegovi v mnohém podobá. Jako Dungeon Defenders je i tahle hra vybavená barevnou komiksovou grafikou a nádech fantasy parodie je tak všudypřítomný. Příběh rozhodně není prioritou hry a v podstatě je nám odvyprávěn skrz pár pohyblivých obrázků. Bezejmenný čaroděj a jeho učedník společně brání zvláštní portály, které jsou branou do světa lidí. Tato hranice je terčem hordy zelených orků, kteří se snaží skrz portály projít. Při jednom z mnoha střetnutí čaroděj uklouzne na schodech, práskne se do hlavy a umírá. Hlavním obráncem se tak stává jeho mladý učedník, který upřímně řečeno, není klasickým fantasy hrdinou. Je to takový libový frajírek, který trefně komentuje všechno možné a celou situaci bere jaksi s nadhledem. Příběh je možná trochu hloupý, ovšem hra sama se nebere příliš vážně. Pokud vám tedy charakteristický humor sedne, jistě vám nejrůznější hlášky a komické situace vykouzlí na tváři nejeden úsměv.

Sám proti všem

Největší podobností mezi Dungeon Defenders a Orcs Must Die je samozřejmě náplň hry. V obou případech se na vás valí hordy potvor a abyste proti několikanásobné přesile obstáli, musíte taktizovat, plánovat dopředu, a svého nepřítele přechytračit. Dungeon Defenders je spíše o rozdělení úkolů mezi spoluhráči a o správné kombinaci schopností všech postav, kdežto Orcs Must Die je ryze singleplayerovou hrou, kde vám na pomoc nikdo nepřijde a spolehnout se tak můžete jen na svoje pasti. Na samotném začátku máte k dispozici jen pár základních druhů, jako vystřelovací bodáky a šipky. Jak ale postupujete kampaní zpřístupňují se vám nové, rafinovanější zbraně. Společně s tím se ale jednotlivé úrovně stávají členitější a z akční hry se tak v mžiku stává komplexní puzzle záležitost. Budete muset proudy valících se orků blokovat a usměrňovat tak, aby naběhly do úzkých chodeb, kde vaše pasti působí nejefektivněji. Rozhodně ale nečekejte, že si všechno připravíte a celou tu spoušť následně vychutnáte z dálky. Orcs must Die je mimo jiné i akční hrou a většinu potvor tak zpacifikujete ručně. Náš hrdina je vyzbrojen bojovou holí a speciální magickou kuší. Můžete tedy naběhnout přímo do kotle orků a řezat všechno okolo hlava nehlava, nebo za pomocí kuše sázet jeden headshot za druhým. Jako v Dungeon Defenders je i tady soubojový systém velmi tolerantní a nenáročný, celková jednoduchost a dynamika ovládání ovšem činí i tak zdánlivě monotónní činnosti zábavnou.

Obě hry tedy mají lecos společného a v lecčems se liší. Komiksová grafika, netradiční homur a pohodová nenáročná hratelnost je pro oba tituly společná. Hráč si tedy musí vyjasnit, jaký typ hry hledá. Dungeon Defenders je primárně multiplayerovým titulem a pokud máte partu kamarádů, ochotných s vámi mydlit gobliny, je tahle hra přímo pro vás. Pokud ovšem mezi svými známými žádné skřetobijce nenajdete, sáhněte raději po Orcs Must Die.

Orcs Must Die!

Dungeon Defenders i Orcs Must Die jsou obě vynikající hry. Záleží tedy na vás, jestli preferujete klasický singleplayer, nebo dáte přednost kooperativnímu řádění.