Europa Universalis: Rome Recenze Europa Universalis: Rome

Europa Universalis: Rome

26. 4. 2008 22:00

Her zasazených do antického období vzniklo za posledních pár let poměrně mnoho, namátkou Titan Quest, Caesar IV, Imperium Romanum a nyní EU: Rome. Ano, antická prostředí a starověký Řím zejména už začínají být ve hrách lehce provařeným tématem, ovšem Paradox Interactive, tvůrcům Rome, to může být úplně jedno. Ať už se bude titul se značkou Europa Universalis odehrávat za dob kromaňonců, Keltů nebo třeba Basilea II. Bulharobijce, vždycky bude jedinečný. Tato série si šla vždy svoji vlastní cestou a pokud se někdy objevila nějaká její přímá konkurence, pocházela většinou z vlastních řad (Hearts of Iron), tudíž se ji ani nepokoušela ohrozit. Otázkou, vyvstávající s každým novým počinem, tak bylo pouze to, zdali specifický přístup tvůrců z Paradoxu dokáže zaujmout dostatečné množství lidí. Zatím to zjevně vycházelo dobře, jelikož Rome je, včetně všech datadisků, již sedmým titulem z této úspěšné série.

Pozornější čtenáři už ale jistě zdvihají varovný ukazováček nad absencí číslovky v názvu – a mají proč. Rome se skutečně nedá označit jako plnohodnotné pokračování, jedná se spíše o jakýsi spin-off, menšího rozsahu, prodávaný však (alespoň v zahraničí, domácí cenu zatím neznáme) za standardní cenu. Pokrývá období od válek Říma s Pyrrhem až po vznik císařství, tedy jako u EU III zhruba 300 let lidské historie, nyní ovšem daleko více soustředěných na Evropu a oblast Apeninského poloostrova především. Záběr hry tedy není tak velký, jako jsme byli zvyklí dříve a je škoda, že prakticky pokaždé se kvůli tomu vaše zápolení ve hře nějakým způsobem točí okolo Říma. Pravda, tvůrci ani nic jiného neslibovali, ale celý titul pak působí trochu jako nastavovaná kaše. Pokud by se prodával za cenu datadisku, bylo by vše v naprostém pořádku, ale takto je ze hry cítit snaha vytřískat z úspěšného konceptu ještě nějaký ten dolar navíc.

Přepište dějiny!

Ale dost naříkání – nebýt toho, že EU III nasadila laťku skutečně vysoko, nijak bychom se nad menším záběrem hry nepozastavovali. A nutno podotknout, že těch 300 let ve starověké Evropě zpracovali tvůrci opět na jedničku, což je patrné už od úvodních minut. Během nich si tradičně vybíráte startovní letopočet a zemi, které budete velet. Kromě zvolení jednoho z předem připravených scénářů, nabízejících start od určité významné události dějin (punské války, syrské války, překročení Rubikonu…), si lze jen tak listovat letopočty a s úžasem pozorovat, jak se mapa Evropy mění přesně podle tehdejšího rozložení sil. Na počátku tak Řím neovládá ani celý Apeninský poloostrov, později se však začne roztahovat na území Kartága a dnešního Španělska, aby ke konci ovládal většinu starověké Evropy. Precizně zpracované jsou také změny ve spojenectvích mezi jednotlivými národy a potěší i přítomnost skutečných historických osobností typu Caesara či Hannibala.

Historická věrnost působí nejen velice dobře na papíře, ale především umožní hráči se daleko snadněji vžít do dané doby a dodá mu pocit, že má skutečně tu moc přepisovat dva tisíce let staré lidské dějiny. Díky tomu jsem Rome ochoten odpustit i to, že nemá žádný příběh ani pevně dané cíle - každý člověk, mající alespoň základní historické znalosti z antické doby, si totiž dokáže ve věrně zpracovaném prostředí snadno vytvářet příběhy vlastní. Co by se dělo, kdyby Hannibal úspěšně dokončil své italské tažení? Co kdyby se galské kmeny v krizové situaci spojily a zahnaly římská vojska na útěk? Co kdyby nikdy nenastala bitva u Actia a Octavianus by se nestal prvním císařem? Možnost opakování slavných střetnutí je velice lákavá a nabízí mnoho cílů sama o sobě. Hráč se však samozřejmě nemusí držet pouze známých historických událostí; lze si vybrat rovněž nějakou malou zemičku a pomocí obratné diplomacie z ní udělat novou velmoc, před níž se i Caesarovi budou klepat kolena.

Žít znamená bojovat

Základ hry je stále stejný: správa vlastní říše zahrnuje jmenování guvernérů jednotlivých provincií, výcvik armády, zřizování obchodních cest, diplomacii s ostatními zeměmi, kolonizování neosídlených oblastí, válčení a mnoho dalších činností – v tomto se Rome nijak výrazně nevymyká zavedenému standardu. Je však třeba ocenit, že se Paradox sympaticky snaží přiblížit sérii EU stále více běžným hráčům, ovšem nikoliv za cenu ztráty věrnými fanoušky tolik oceňované hloubky. A tak nejen že Rome vypadá zase o něco více jako hra a ne jako historický atlas, ale především se oprostil od některých zbytečně komplikovaných principů. Obchodní trasy tak lze nyní zřídit pomocí pár kliknutí, po vyzkoumání nových technologií není třeba přestavovat celou infrastrukturu (současné stavby pouze dostanou určité bonusy) a počet druhů vojsk byl snížen na naprosto postačující minimum. Zpřehledněn byl také interface: dřívější chaos ve vlastních legiích řeší přehledný seznam vojsk v pravém horním rohu obrazovky, do spodní části zase tvůrci skryli výpis méně podstatných zpráv.

Oproti předchozímu dílu je nyní kladen daleko větší důraz na bojovou složku. Svoji roli v tomto ohledu hraje samozřejmě i dobové zasazení: zatímco EU III začínala v době zámořských objevů a tudíž v ní kolonizování nových oblastí hrálo velkou roli, období starověkého Říma se pojí zejména s válčením. Vzhledem k tomu, že bitvy představovaly vždy koření celé série, to asi nikomu nebude příliš vadit. Co je ale horší – tvůrci se ani tentokrát nevyvarovali jedné poměrně významné nepříjemnosti, která nám vadí na bojích v EU už delší dobu. Jde o to, že ve hře opět ztratíte spoustu času naháněním nepřátelských armád, i když máte výraznou početní převahu – protivník totiž vždy z bitvy uteče s poměrně malými ztrátami a většinou trvá dlouhou dobu, než ho definitivně obklíčíte nebo vyženete z vašeho území. Kdyby se to stalo jednou za hru, tak je vše v pořádku, ovšem vzhledem k tomu, že jde o neduh provázející prakticky každou bitvu, začne vám to postupem času lézt na nervy.

Politika nuda je?

Větší význam v tomto díle mají důležité osobnosti. Často budete muset jmenovat generály armád, guvernéry v provinciích nebo vedoucí výzkumu, přičemž vybírat bude možné vždy pouze z omezeného okruhu kandidátů. Každý z nich má samozřejmě nějaké specifické vlastnosti, jímž je třeba věnovat zvýšenou pozornost – například jmenování epileptika velitelem armády je zaručenou cestou k její zkáze. Jednotlivé osobnosti jsou navíc propojeny složitým systémem vzájemných vztahů, jež se rovněž nevyplácí ignorovat – v krajním případě vás totiž rivalita vašich velitelů může přivést až k občanské válce. Výborný nápad, alespoň na první pohled. Avšak pozor: jakmile se ujmete spravování nějaké opravdu velké říše, budete ho pravděpodobně velice brzy proklínat. Ve velkých říších totiž neustále někdo umírá a neustále je tak třeba vybírat nové nástupce, jež zaplní prázdná místa. A studovat pořád dokola, kdo že to vlastně umřel a kdo by ho z dostupných kandidátů měl nahradit, je dost nezáživné.

Jednu věc Rome upřít nelze: povedlo se mu vystihnout charakter období starověkého Říma jako jen málokterému titulu před ním. Válčení, ať už s vyspělými národy nebo s kmenovými svazy barbarů, diplomacie a politické intriky, to vše k této době neodmyslitelně patří a Paradox všechny tyto prvky do hry přenesl. Díky tomu skutečně budete mít pocit, že jste se na chvíli stali Kleopatrou, Vercingetorixem nebo Pompeiem, že musíte řešit stejné problémy jako tehdy oni. Těch několik nedostatků ale hře upřít nelze a pokud byste se rozhodovali, zdali si koupit EU III nebo Rome, doporučil bych vám spíše staršího bratříčka. Fanoušci série by ale nad novým dílem váhat rozhodně neměli…

Europa Universalis: Rome

Nastavovaná kaše? Trochu ano, ale i za plnou cenu se stále jedná o dobrou investici. Oproti EU III sice mnoho novinek nepřináší, zabavit však stejně dokáže na desítky hodin.

Historická hloubka a přesnost, odstranění nebo zjednodušení zbytečně komplikovaných mechanismů, lepší grafika, politika.