Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň Recenze Film vs. Hra: Letopisy Narnie

Film vs. Hra: Letopisy Narnie

Lubor Jarkovský

Lubor Jarkovský

16. 1. 2006 23:39 4

Film a hra, hra a film, film podle hry, hra podle filmu a jedna obrovská moneymaking mašinérie, která poslední roky pohlcuje jak svět her, tak svět filmu. Už se stalo pomalu tradicí, že ani jedna z konverzí ve většině případů nedopadne příliš dobře. Skutečně kvalitní film podle počítačové hry není snad žádný a v rámci této kategorie stojí za pozornost jen nedávný Doom. Při srovnání s běžnými filmy, v tomto případě horory, ovšem poměrně dosti pokulhává, protože není schopen nikoho vyděsit.

Her podle filmů už také vznikla hezká řádka a ani v tomto případě není situace nijak růžová, i když si vedou „filmové hry“ mnohem lépe než „herní filmy“. Například nový King Kong je opravdu kvalitní 1st/3rd person akce a nebýt toho, že jeho dohrání zabere všudy všeho pár hodin, mohli jsme jeho tvůrce vyzdvihovat na ramena. Celkově však ani hry doprovázející některé z blockbusterů nejsou natolik kvalitní, aby měly šanci se zapsat nesmazatelným písmem do herní historie. Nás už ale čekají milí bobři, vznešený Aslan a čtveřice statečných sourozenců, kteří se musejí společnými silami postavit mocné Čarodějnici.

Film podle knihy

Se stoosmdesátimiliónovým rozpočtem se řadí Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň do skupinky nejdražších filmů všech dob a už nyní můžeme říci, že i mezi ty nejúspěšnější. Natočeny byly podle stejnojmenné knihy britského spisovatele C. S. Lewise, jíž jeho přátelé i kolegové v jeho portfoliu prací příliš rádi neviděli. Lewis si dokonce vysloužil dosti trpkou kritiku od J. R. R. Tolkiena, který jeho fantasy pohádkovému dílu vyčítal přeplácanost desítkami fantaskních motivů – mluvící zvířata, čarodějnice, dětští hrdinové, Santa Claus… Snímek se knížky drží poměrně věrně, i když muselo samozřejmě dojít k různým změnám v ději, aby měl příběh tempo a udržoval diváka v neustálém napětí. Pro ty, kteří Lva, čarodějnici a skříň četli, bude jistě mírným šokem, jakou rychlostí se děti v Narnii ocitnou.

Začátek filmu nedá Lewisovým dílem nedotčenému divákovi prakticky šanci se zorientovat a roztomilá Lucinka už se brodí sněhem k poblikávající lampě, aby zde potkala roztržitého fauna pana Tumnuse. Režisérovi Andrew Adamsonovi se podařilo pohádkovou vizualizací prostředí i postav dosáhnout toho, že alespoň částečně přenesl styl a atmosféru knihy na plátno, což musí každý milovník knižní Narnie ocenit. S výběrem herců už to tak slavné není, tedy jak se to vezme. Britská herečka Tilda Swinton sice v každém filmu dokazuje, že skutečně hrát pro ni není žádný problém, ale v Narnii je coby Bílá čarodějnice prezentována v příliš lidském rozměru. Podle Lewisových knih se jedná o vysokou, skoro dvoumetrovou postavu s neuvěřitelnou silou a krásnou, leč zlověstnou tváří. Čtveřice dětí má samozřejmě také řadu much a jejich kompletní rozbor by mohl zabrat celý zbytek článku, jenže to není naše dnešní hlavní téma. Čeká nás totiž, jak jinak, hra.

Hodnocení filmu: 8/10

Něco málo přes dvě hodiny trvající efektní trhák je více než dobrým filmovým přepisem Lewisova dětského románu. Jedinou výraznější vadou na kráse jsou v některých scénách pokulhávající efekty – od monstrózního rozpočtu sto osmdesát miliónů dolarů by člověk čekal kvalitnější pastvu pro oči.

Hra podle filmu

Žánrově je oficiální hra Letopisy Narnie 3rd person akcí, ve které lze ovládat jednoho ze čtyř sourozenců s různými unikátními dovednostmi a libovolně mezi nimi přepínat. Poměrně dobře by se dala tato gameska připodobnit k hrám, které doprovázejí každý natočený díl Harryho Pottera. Kromě toho je stejně jako Harry i Narnie kompletně přeložena do češtiny, aby se u ní mohli vyřádit i nejmenší hráči.

Nyní jen krátce k technické stránce hry. V podobě, ve které ji lze hrát na počítači, byla vytvářena ještě pro Xbox a PS2, což dost poznamenalo její ovládání, které má k dokonalosti opravdu daleko. Já osobně jsem se u hry začal skutečně bavit až poté, co jsem zapojil do USB gamepad. Obligátní problém s poletující kamerou není v případě Narnie nijak hrozný, i když vás asi bude dost často deprimovat, že se do některých koutů prostě nepodíváte. Na druhou stranu je zobrazováno vždy to, co potřebujete k dalšímu hraní vidět. Po grafické stránce Narnie mile překvapí, protože v této oblasti není její konzolovost vůbec znát. Hra jako taková se bude líbit asi spíše menším hráčům, ale i staří a protřelí pařmeni u ní mohou strávit hezkých pár hodin a trpět při řadě zákysů.

Příběh hry je ještě vzdálenější knize než film, protože bylo nutné celou story trochu protáhnout, ale současně zlinearizovat pro potřeby vybudování jednotlivých levelů. Bohužel se ale s odklonem od původního děje tak trochu vytrácí i atmosféra a hra se stává jen zajímavým fantasy dobrodružstvím – nikoliv strhující Narnií, která si svou originalitou získala milióny čtenářů. Je jasné, že zachytit atmosféru knížky respektive filmu v počítačové hře není vůbec snadné, avšak není to nemožné. Například nedávný King Kong ukázal, že divák, který přijde z kina ohromen efektní akcí, se může hraním hry do světa Ostrova Lebek opravdu ponořit a umocnit tím ve finále předchozí filmový prožitek.

Narnii se to příliš nepodařilo, protože ona stojí od základu na lidské představivosti, kterou v omezené míře rozvíjí i film, o knize samozřejmě nemluvě. Člověk při čtení i sledování proplouvá vlastní představivostí a přemýšlí o tom, co je za hranicemi Narnie, dumá nad jejím stvořením, přemítá o dalších dobrodružstvích sourozenců. Nic z toho ovšem hra nevyvolává a jakmile jí dohrajete, sedíte opět v křesle před monitorem a všechna ta fantazie je najednou fuč. Tvůrci herního Konga měli obrovskou výhodu, protože převést jeho akční části do hry, respektive ji z nich celou de facto postavit bylo snadné. V King Kongovi jde totiž právě o tu akci, kdežto v Narnii nikoliv. Toužíme po magii a dobrodružství bez hranic a místo toho dostáváme „pouze“ akční hru dětského charakteru. Jistě, hra sama o sobě je to povedená, jenže v ní není Lewisova Narnie, jejíž kouzlo se alespoň filmu podařilo zčásti zachytit.

Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň

Ve výsledku velice slušná akční hra s výbornou grafikou. Postrádá však atmosféru původního Lewisova příběhu a milovníky Narnie proto do kolen určitě nedostane.

Jedna z mála her doprovázejících filmy, kterou lze označit za povedenou. Pobaví menší i větší hráče a zaujme několika neobvyklými prvky včetně možnosti přepínání mezi postavami přímo během hraní.