Gene Troopers Recenze Gene Troopers

Gene Troopers

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

17. 1. 2006 23:54

Konec roku 2005 se do historie slovenské vývojářské firmy Cauldron zřejmě nezapíše zlatým písmem. Poté, co jsme byli od Cauldronu počastování několika slušnými hrami včetně FPS Chaser jako by se něco změnilo. Knights of the Temple 2 udělil Lukáš Grygar v prosincovém Levelu bídné 4/10 a nyní bude řeč o Gene Troopers, dva roky vyvíjeném mixu střílečky a RPG na upraveném enginu CloakNT, který dříve představil v Chaserovi. Blyštivou řečí reklamy je na tom Gene Troopers opravdu dobře – šest velice různorodých světů, desítky hodin hraní, možnost důležité volby hned několikrát během hraní včetně odlišných zakončení, mnoho zbraní a schopností, reálná fyzika s pomocí Havok enginu atd. Realita je bohužel jiná.

Nejhorší úvod všech dob?

Jak co nejlépe vystihnout pocit, který člověka při hraní postihne? Hlavní problém je v tom, že Gene Troopers jednoduše nefunguje. Vypadá to, jakoby se sešlo několik vývojářů se skvělými nápady, které však v důsledku malého rozpočtu, nedostatku zkušeností nebo čehokoliv jiného prostě vyletěly do povětří. Začíná to už příběhem, který představuje skutečně impozantní sci-fi slátaninu. Kdesi v hloubi návalů balastu o genetické modifikaci lidí, armádách klonovaných vojáků, starověkých artefaktech a ztracených rodinných příslušnících se nejspíše skrývá docela dobrá myšlenka.

Tvůrci se však z Chasera bohužel vůbec nepoučili a většinu jeho chyb namísto odstranění ještě zesilují a přidávají nové. Děj je opět neskutečně zmatený, špatně podaný a nemá nejmenší šanci zaujmout vaši pozornost. Nejlépe to ilustruje vtipná drobnost, kterou jsem dostal spolu s novinářskou kopií hry – soupis nejčastěji kladených otázek. Zabírá čtyři stránky a týká se POUZE vysvětlení základních principů děje! Pokud šlo u Pariah říci, že neprezentuje děj ideálním způsobem, Gene Troopers dovádí tento neduh opravdu do krajnosti.

Nekopírujeme, inspirujeme se!

Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina prošel genetickou modifikací, dostanete ve stylu Deus Ex možnost zlepšovat postupem času své vlastnosti. Z každého zabitého humanoida vypadne růžová chuchel, které se hrdě říká DNA. Za DNA body si pak vybíráte z osmi specialit, které vám mohou výrazně usnadnit již tak hanebně jednoduchý postup hrou. Je tu například regenerace, noční vidění, zesílení zbraní, bullet-time a další. Gene Troopers nefunguje ani v tomto ohledu. Takový Project Snowblind také nešetřil s všemožnými specialitami, byly však bez výjimky důkladně představeny a zapadly do celkového konceptu hraní. Gene Troopers na vás jednoduše hodí tunu zdánlivě užitečných možností, které jsou ve skutečnosti s výjimkou regenerace zcela neupotřebitelné.

Úrovně se graficky neustále mění a v tomto ohledu si hra odnáší pár kladných bodů. Na druhé straně však bohužel nelze říci totéž o designu jako takovém. Mise jsou skoro identické, nepředstavují žádnou výzvu a po většinu času můžete prostě jen proběhnout dlouhou sérií chodeb k cíli bez toho, že byste se nějak výrazně zaplétali do bojů. Nejsou tu veskrze žádné originální nápady, ba co hůř, ani dobré využití těch známých a vykradených. K čemu jsou hráči rukavice, které fungují jako halflifovský gravity gun (zajímavé je, že ačkoliv obě hry používají Havok, u Gene Troopers funguje naprosto chybně), když je za celou hru lze využít jen párkrát? Proč se vůbec tvůrci namáhali s tvorbou jiných textur, když úrovně působí jako recyklace jedné šablony až do zemdlení?

Nepřátelé pacifisti

Kéž by alespoň boj, srdce každé FPS, za něco stál! To bychom však zřejmě chtěli po Gene Troopers příliš mnoho. Chvílemi vám budou asistovat NPC, jejich chování je však naprosto příšerné a občas vás dokonce mohou zaseknout na místě. Hned několikrát je třeba absolvovat určité části hry za jejich pomoci, což je vzhledem ke strašidelně pokaženému skriptování takřka nemožné. Zbraně se liší snad jen grafickými efekty, jinak jsou všechny stejně slabé, nepřesné a celkově k ničemu.

Kdyby umělá inteligence byla na slušné úrovni, dostala by Gene Troopers podstatně lepší hodnocení, takhle se však z hraní stává fraška. Tak dementní AI nepamatuji snad ani z perel typu Postal 2, Conspiracy nebo Land of the Dead. Mnohokrát vás nepřátelé vůbec nezaregistrují, případně na vás párkrát vystřelí a pak ztuhnou na místě. Jejich pohybové možnosti jsou většinou nulové, s maximálním vypětím sil se někdy zmůžou na bezcílný úkrok. Zkusil jsem zvýšit obtížnost na horní stupeň, což se naprosto minulo účinkem, AI zůstala stále stejně nefunkční. Kde nic není, ani Frix nebere a pokud ve střílečce selhávají boje tak katastrofálním způsobem, stěží jí něco spasí.

Jsem barevnější než tvoje korela

U Gene Troopers to rozhodně nebude technické zpracování, které, jaké to překvapení, nefunguje. Na obrázcích vypadá grafika překvapivě slušně, což je jeden z nejlepších reklamních triků, jaký v branži pamatuji. Grafika je postavená na šílené přeplácanosti, barevnosti a používání všech možných speciálních efektů, takže se na vás bude lesknout a poblikávat absolutně všechno. Zhruba po půl hodině hraní se mi z toho vždy začalo dělat lehce nevolno. Hra alespoň běží svižně, to ano, tedy pokud zrovna nepůsobí restart vašeho PC díky bugům. Na adresu zcela amatérského zvuku bych měl nejspíš vynést nějakou vtipnou poznámku, ale nestojí mi za to. Dabing, hudba i zvukové efekty jsou těžce pod průměrem současné tvorby.

Gene Troopers se ve světě prodává za budgetových 20 €, u nás za zhruba 900 Kč. Ať si mě podtatranští nacionalisti klidně snědí zaživa, Gene Troopers je katastrofální propadák a dost možná labutí píseň kdysi slibné firmy. Trh je přesycen kvalitními FPS a investovat do této travestie by mohl jenom blázen. Jen nechápu, jak se mohli tvůrci Chasera seknout tak šíleným způsobem.

Gene Troopers
Xbox Xbox

Amatérsky provedená a celkově slabá hra, ve které selhává prakticky všechno od děje přes umělou inteligenci až po grafiku a zvuky. Doporučujeme jen velice zapáleným milovníkům slovenské herní tvorby.