Giana Sisters: Twisted Dreams Recenze Giana Sisters: Twisted Dreams

Giana Sisters: Twisted Dreams

Vilém Koubek

Vilém Koubek

6. 11. 2012 23:00 2

Je to dvacet pět let, co světlo světa spatřil první díl série se sestřičkami. Jmenoval se The Great Giana Sisters, holčiny v něm byly dospělé a hra jako taková byla do jisté míry regulérní vykrádačka série Mario. Vedle toho, že minimálně první úroveň byla skoro identickou kopií první úrovně ze Super Mario Bros, hratelnost byla prakticky stejná a dokonce i barevná paleta měla velice blízko nintenďáckému hitu. Vedle tohoto nemilého faktu nicméně hra sklidila celou řadu velice pozitivních ohlasů a zapsala se do historie jako jedna z těch skutečně dobrých. Možná právě proto se dočkala druhého dílu, moderní DSkové reinkarnace a nově i Kickstarterem zafinancované „oslavy“ 25. výročí vydání. Je to radostná oslava, nebo jen večírek, kde je lepší se co nejdřív opít a zapomenout?

Ve dvou se to skáče líp

Jednoduše řečeno, pokud fandíte skákačkám, nadělí vám nový díl sestřiček jeden z nejlepších zážitků poslední doby, neboť si na nic nehraje, nic neskrývá a naopak do všeho vkládá srdce a tlačí na pilu na správných místech. Takže když příběh se točí okolo krystalu, který vletí sestřičkám do pokoje, přenese je do snového světa a tam jednu z nich unese drak, vlastně byste nad tím neměli ani zvedat obočí. Je to jen jakýsi symbolický důvod pro to, aby se mohla druhá sestra vydat skrz 24 úrovní za drakem, nakopala mu zadek a ségru zachránila... protože přesně o to tu jde. Ne o příběh, ale o tu cestu. A věřte, že ta je dlouhá, náročná a hlavně velmi zábavná.

Samozřejmě první úrovně jsou skutečně určeny i pro malé slečny. Všechno v nich je nalinkováno jendnoduše a lineárně, stačí jen umět skákat a pomaloučku polehoučku se seznamovat s dovednostmi postav. Jsme totiž ve snech (podle všeho), a tak se druhá sestra rozhodla, že má daleko větší šanci svého sourozence zachránit, bude-li se na něj aspoň pohádkově měnit. Tím před vás autoři postavili dvě postavy - jedna je blonďatá, vysmátá a roztomilá. Druhá je rusovlasá punkerka. Blondýnka se dokáže roztočit a poletovat úrovněmi. Rusovláska zase umí dashovat, tedy prudkými útoky se přesouvat dopředu a likvidovat nepřátele. Jednoduché dvě schopnosti, které ze začátku využijete skutečně jen k jejich hlavním účelům.

Noční můry?

Postupem času se ale stavba úrovní značně zkomplikuje, nepřátel bude víc druhů a logických hádanek nebo pastí značně přibude. Najednou už obyčejné skákání nestačí a nepřátelé mnohdy nejdou jednoduše odstranit z cesty. Autoři přidávají postupně jednu hříčku za druhou, kdy například s rusovláskou dashujete po úrovních jako pinballová koule, blondýnka precizně proletuje jeskyněmi plnými smrtelných krystalů atd. Důležitou informací je, že změníte-li postavu, změní se i svět okolo, a to nejen vzhledově, ale i funkčně. Jednoduše řečeno rusovláska má svět jakoby v uvozovkách normální, blondýnka temný a depresivní; blondýnka má jako nepřátele ze začátku čertíky a rusovláska ptáčky... Navíc v jednom světě například brány jsou otevřené a ve druhém ne. Takže třeba jedete na plošince a před vámi je brána, která vás shodí dolů, pokud se nepřepnete do dalšího světa. Když to ale uděláte, možná jsou ve vašem okolí nepřátelé, kteří nebyli aktivní, ale změnou světa ožijí a zlikvidují vás - samozřejmě jedna rána a smrt, zpátky k checkpointu.

Je proto třeba precizně ovládat a časovat, což se mnohdy daleko snadněji řekne, než provede. Jinými slovy z vás sestřičky vyždímají solidní porci dovedností a trpělivosti a od určitého levelu už vám jednoduše nedají vydechnout. O adrenalinové pasáže není nouze a nejednou se přistihnete, jak si nahlas oddechujete, když se okolo vás roztančí checkpoint. Výzva ale na druhé straně není neférová a je postavená výhradně na vašich schopnostech, takže jakmile jednou úroveň máte zmáknutou, můžete se jí prohánět opakovaně a mít ze sebe radost.

Víc, všeho víc!

Nebo se také snažit sesbírat všechny krystaly, za které posléze dostanete hvězdičky, jimiž si otevřete úrovně s bossy. Krystalů jsou tři druhy, modré vidí obě postavy, žluté může sbírat pouze blondýnka a červené rusovláska - krystaly, které nemůžete vzít, jsou vidět průhledně, abyste věděli, že tam jsou. Jako by tedy nestačilo, že dojít na konec úrovně je mnohdy nelehký úkol, ještě musíte prokázat notnou dávku dovedností při sbírání krystalů. Najednou musíte hrát ještě kreativněji a dostávat se na zákeřně zastrčená místa, nebo si troufnout i na překážky, které byste jindy minuli. Hra vás samozřejmě odměňuje i za co nejmenší počet smrtí v dané úrovni, takže pokud chcete co nejvíc hvězdiček, pravděpodobně ji nebudete hrát jednou, ale několikrát.

Samozřejmě se dá namítnout, že většina toho, co Giana Sisters nabízí, už tady byla a nějaké prudké novinky nebo změny se jednoduše nekonají. Nebo že hra má skutečně pouze onu hratelnost a chybí jí nějaké to „něco navíc“, co se vyžaduje od moderních titulů - genialitu Braidu, atmosféru Limba, humor Super Meat Boye... A obojí je pravda. Nic to ale nemění na faktu, že pokud nečekáte progresivní novinky, nabídne vám tahle hra výborně postavené, nádherné úrovně plné výzev, napětí a pocitu z dobře odvedené práce. Sestřičky se zkrátka vrátily v titulu, jehož vývojáři by asi neudělali chybu, kdyby se pustili do nějakých novot, ale raději vsadili na jistoty. Nic to nemění na pravdě, že se skvěle hraje, a to je nakonec to nejpodstatnější.

Giana Sisters: Twisted Dreams

Řemeslně perfektně zvládnutá skákačka, která nemůže urazit žádného milovníka tohoto žánru. Hraje se skvěle, krásně se na ni dívá a nabízí i solidní výzvu.