Global Ops: Commando Libya Recenze Global Ops: Commando Libya

Global Ops: Commando Libya

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

7. 11. 2011 23:00 1

Sousedé z Polska nás v nedávné době překvapili příjemnou old-school střílečkou Hard Reset. Další FPS akce z těchto končin nese název Global Ops: Commando Libya, o jejíž existenci se nejspíše dozvídáte až v tuto chvíli. Není těžké přijít na pravý důvod – o neambiciózním a ničím zajímavém budgetu se zkrátka nemluví a po této recenzi snad ani mluvit nebude. „Studentský projekt na téma Gears of War“, přesně takovou nálepku si hra vysluhuje od úvodních minut a nezbaví se jí až do samotného konce.

Vy, koridor a spousta nepřátel

Autoři opravdu nic nevymýšlejí, podávají naprostou klasiku, kde si to vyšlapujete skrze koridor, ve skupinkách vám pod mířidla vyskakují nepřátelé a vy jen konáte svoji práci. Doufat s tímto bezduchým principem v úspěch před deseti lety, neměli bychom vývojářům pranic za zlé. Avšak v dnešní době, kdy se tato omáčka zpracovala již desítkami způsobů, můžeme mluvit o čiré naivitě autorů, jestli si opravdu myslí, že tohle stačí. Nestačí, ani omylem. Na druhou stranu si však musíme přiznat, že od nízkorozpočtové akce nemůžeme čekat zázraky a rozhodně si svoji skupinu hráčů, ač velice malou, najde.

Příběhová kampaň nás staví do role speciální jednotky, která má za úkol zabránit připravovanému útoku Arabů nově disponující atomovou bombou. Zrodem problémů byla totiž havárie bombardéru přepravující čtyři tyto bomby, z nichž se kolem ledovců severního moře našla pouhá trojice. Tu zbývající uzmul ruský mafián s plány prodat tuto zbraň hromadného ničení do rukou Libyjských vzbouřenců. Vy s vaším parťákem jste vysláni do terénu s cílem odvrátit předpokládaný útok, aby americké rodiny zase měli klidný spánek. To vyžaduje spoustu prolité krve, žádné slitování a setsakra velkou odvahu.

Jdi první, kryju tě!

Během hraní nenalezneme prakticky žádná hluchá místa, ba dokonce nemůžeme jednotlivé úseky vyzdvihnout ani kritizovat, protože náplň je neměnná a konstantní. Změnu vytváří jen prostředí, kde začínáte na sněhové pokrývce, z níž se postupně dostáváte blíže a blíže k zaslíbené Libyi. Jak už bylo řečeno, do boje s nepřáteli se nepouštíte sami, nýbrž naprostou většinu času vás bude doplňovat věrný parťák. Ačkoli jste však dvojice opravdových vazeb, které polovinu života strávili v posilovně a tu druhou drželi prst na spoušti, na vyhlazování prostoru zbydete téměř sami, zatímco parťák bude odolně schytávat sem tam nějaké rány, ale jeho hlavní role zůstane zejména v tlachání. Ať už se jeho pronesené věty týkají náplně úkolů či házení drsných siláckých hlášek pro oslazení krvavého masakru.

Autoři vás ale neustále drží na řetězu a nedovolují výskyt masakru na slovo vzatého. Když už se k tomu schyluje, následuje okamžitá stopka a po půlminutovém tichu přecházení z lokace do lokace se opět dostává na řadu nemilosrdná bitva. Jakmile z předpokládané režie dění vyklouznete a nasměřujete si to jinam, nechá vás hra zkrátka vybuchnout. Všechny herní mechanismy jsou pak založené na trilogii Gears of War, kterou autoři naprosto bez výčitek svědomí vykradli. To se týká systému krytí a celkového ovládání. Nepočítejte proto třeba s možností skrčení, takové věci zde nenaleznete. Zajímavé je, že i přes jistou podobnost s áčkovým hitem zaostává Global Ops v celkových kvalitách tolik za ním.

Všeobecná jednoduchost

Zmínit bychom se měli i o multiplayeru, na jehož zpracování však autoři nekladli příliš velký důraz a snad by se ani nic nestalo, kdyby chyběl. Navíc k dobrému multiplayeru patří nezbytně i stabilní komunita hráčů a tu hra opravdu nemá šanci vybudovat. Global Ops: Commando Libya patří do rukou spíše občasným pařanům, kteří nehodlají utrácet mnoho peněz za profesionální zábavu a vystačí si s nefalšovanou střílečkou průměrných kvalit. Ostatní nad ní ale jen mávnou rukou a půjdou si zase po svých, protože tento titul je nedokáže absolutně ničím překvapit. Co nás ale velmi potěšilo, bylo tempo a svižná akce, alespoň v tom nalézáme jedno velké pozitivum.

Co se týče technického zpracování, není nad čím slintat, ale najdeme i světlé momentky, třeba když nepřítele dokáže zneškodnit i přesto, že se schovává za dřevěným plotem. Jakous takous interakci s prostředím tu tedy nalezneme. Přesto v celkovém součtu mluvíme ani ne tak o špatné hře, protože to bychom byli příliš nespravedliví, ale o promarněné šanci, která doplácí na svoji jednoduchost, chudost a laciné podání.

Global Ops: Commando Libya

Pokud byste hledali definici budgetové akce z třetí osoby, skrývá se pod názvem Global Ops: Command Libya. Nepřekvapí, nic velkého nevymýšlí, ale svým svižným tempem si svou nenáročnou skupinu hráčů najde.