Gray Matter Recenze Gray Matter

Gray Matter

2. 12. 2010 23:56 9

Americká spisovatelka a gamedesignérka Jane Jensenová se v devadesátých letech minulého století nesmazatelně zapsala do srdcí fanoušků adventur. Stvořila totiž atmosférickou sérii Gabriel Knight, která pro mnohé patří k nejlepším adventurám, jaké kdy vznikly. Populární autorka se po vydání třetího dílu série v roce 1999 na několik let odmlčela. Další hru oznámila v roce 2003, avšak fanoušci se jejího dokončení dočkali až po dlouhých sedmi letech. Vývoj adventury Gray Matter byl hodně komplikovaný, měnili se vývojáři i vydavatelství. Komplikace se podepsaly na technické stránce, scénář Jane Jensenové rozhodně ostudu nedělá.

Propracované postavy

Hlavní hrdinkou hry je mladá pouliční kouzelnice Samantha Everettová. Na úvod ji nezastihneme v dobrém rozmaru. Motocykl jí vypoví službu v krutém anglickém lijáku kdesi poblíž Oxfordu, Sam se zmoklá na kost rozhodne najít pomoc v nejbližším domě. Ve viktoriánském sídle Dread Hill u vchodu potká dívku, která ji nabádá, ať do tajemného objektu raději vůbec nevstupuje, mladá kouzelnice ale nepostrádá kuráž a klidně ohromné dveře otevře. V domě ji vřele přivítá služebná, majitel domu doktor Styles totiž zrovna hledá asistentku, a tak si postarší paní myslí, že se Samantha přijela o pozici ucházet. Zkušená kejklířka situace ihned využije a předstírá, že přijela právě kvůli inzerátu. Druhý den dostane první úkol – sehnat šestici studentů pro vědecký výzkum doktora Stylese. Díky vaší pomoci jej úspěšně splní a v panství již zůstane.

Druhým hrdinou, kterého v několika kapitolách můžete ovládat, je David Styles. Život uznávaného neurobiologa je převrácen naruby. Při dosud nedořešené autonehodě ztratil svou životní lásku, manželku Lauru. Styles sám přežil, oheň mu ale zohyzdil část obličeje - proto musí nosit masku. Doktor se se smrtí milované Laury stále nedokázal srovnat, psychicky je na dně. V domě se navíc v době, kdy se Samanthou dorazíte, dějí záhadné věci. Nejprve mizí různé předměty, Laura se později dokonce zjeví jako duch. Souvisí to s vědou, nebo si z doktora někdo dělá srandu? Opět tak nebude nouze o tajemno a záhady, jak je u Jane Jensenové zvykem. Scénář je skvěle namíchaný mix tajemna, kouzelnictví a vědy, který neztrácí tempo a připoutá od úvodních okamžiků. Propracovanost čiší jak z různých dokumentů o neurobiologii, tak z jednotlivých dialogů. Nechybí ani vtip a různé humorné narážky na popkulturní fenomény.

Kouzla, čáry a nadpřirozené schopnosti

Dalším důležitým aspektem příběhu jsou kouzla a novodobá magie. Samantha (původem Američanka) do Evropy přicestovala kvůli elitnímu kouzelnickému spolku Daedelus Club, kam by ráda vstoupila. Pouliční kejkle nestačí, musíte řešit různé složité hádanky, které několikrát vyžadují náročnější logické dedukce. Gray Matter se v současném měřítku zařadí spíše k obtížnějším adventurám, přestože tvůrci použili hodně ulehčujících prvků. Kupříkladu lokace se na herní mapě různě zbarvují – podle toho, zda vám v nich zbývá něco vyřešit. Cenným vodítkem jsou taktéž procentuální ukazatele v jednotlivých kapitolách. V každé z osmi částí si můžete kdykoli zobrazit tabulku, kde uvidíte, jak jste pokročili v daných úkolech. Samozřejmostí pro moderní adventury je zobrazení aktivních bodů, bohužel nefunguje úplně bez chybiček. Odhalené body se občas překrývají, jejich vyvolání také blbne. Přesto zobrazení hotspotů v nouzi pomůže.

Gray Matter je jinak úplně klasická adventura, kde postupujete zejména posunováním dialogů, používáním a objevováním předmětů a řešením různých puzzlů. Jedinou novinkou do zažitého schématu jsou občasné lehčí kouzelnické triky – použijete je třeba, když potřebujete vyměnit videokazetu přímo před zraky jejího majitele za jinou. Bohužel kouzelnický systém není příliš zábavný. Samanthě nejprve ve speciálním okně navolíte podle návodu pořadí daných akcí (např. schovej kazetu v levé kapse, odveď pozornost jinam a vyndej druhou kazetu z pravé kapsy, obě pak vyměň), načež je kouzelnice provede. Oživení se nekoná, použití některých triků je pak navíc do hry vloženo trochu násilně.

Sam hezky kroutí zadkem, ostatní ale pokulhávají

Lehkým zklamáním je také grafické zpracování. Tvůrci vsadili na jistotu – 2.5D zpracování je dnes nejrozšířenější. Samotné lokace jsou nakresleny znamenitě. Ve hře je dostatek zajímavých míst, zvláště staré budovy jsou krásné. Bohužel jim ale chybí jakýkoli život a pohyb. Nedostatek animací je patrný zejména v ulicích Oxfordu, které by se mohly hemžit študáky, tu a tam sice pár lidiček projde, avšak celkově ve městě chcípl pes. Jak by jej oživilo několik animací! Tvůrcům na ně ale pravděpodobně nezbyl čas a peníze. Přitom dvojici hlavních postav zvládli rozanimovat velmi slušně, zejména Sam svůdně pohybuje boky. Bohužel další charaktery už působí daleko hůře a to nejen v kontrastu s prostředím, kam našlapují až nápadně uměle.

Atmosféru hry skvěle navozuje vynikající hudba. Tóny dal dohromady Robert Holmes, manžel Jane Jensenové, který ozvučil také Gabriela Knighta. Hudba opět navozuje ponurou náladu, autor ve vhodných momentech stupňuje tempo, jindy zase pustí dívčí vokál. Při šmírování v cizím pokoji díky akčním tónům získáte pocit, že zde být rozhodně nemáte. Autoři výborně zvládli rovněž dabing. Původně plánovaných českých hlasů se nakonec nedočkáme, domácí distributor připravuje pouze české titulky. Není to ale na škodu, anglický dabing je totiž velmi vydařený a to hlavně díky hlavním postavám, jejichž herci skutečně věděli, co říkají.

Právě dabing pozdvihuje jinak trochu mdlé cut-scény, které z minimálně desetihodinové hrací doby ukrajují slušnou část. Zde se taktéž poněkud šetřilo, namísto animovaných filmečků zhlédnete série komiksů, kde se tu a tam něco hýbne. Přestože jsou obrázky nakresleny velmi poutavě, v konkurenci úžasných animací třeba z nedávno vydané adventury Lost Horizon Gray Matter výrazně pokulhává. Pokud ale přihlédneme k omezenému rozpočtu, je chvályhodné, že se tvůrci alespoň pokusili o jistou inovaci.

Hru sužuje ještě několik menších nedostatků, i přes ně si ale rozhodně zaslouží maximální pozornost. Většina hráčů adventur totiž na tomto žánru nejvíce oceňuje zajímavý příběh a jeho pozvolné objevování. Právě to Jane Jensenová ve svém nejnovějším díle servíruje s plnou parádou. Snad na nové vyprávění z pera oblíbené autorky nebudeme muset čekat znovu více než deset let.

Gray Matter

Gray Matter je vynikající adventura se silným příběhem, zajímavými postavami a slušnou hratelností. Od vyššího hodnocení ji dělí jen nedostatky v technologickém zpracování a několik dalších drobností.