GRID 2 Recenze GRID 2

GRID 2

27. 5. 2013 22:32 7

Černá ovce rodiny. Hodně nepěkné označení, bavíme-li se o člověku, o nic méně příjemnější, máme-li na mysli hru. Ať už se vám to líbí nebo ne, závodní hra Race Driver GRID je za takový nechtěný přívěšek portfolia vývojářů z Codemasters pořád dokola označována. Ne jejími tvůrci, spíše hráčskou obcí a novináři. Divnější na tom všem je, že i přes vysoké známky a prokazatelnou kvalitu se všeobecný názor příliš nemění a druhý díl, který se v obchodech objeví už v pátek, vstupuje na trh tímhle stigmatem zatížen. Ničeho se ale nebojte - ke hraní GRID 2 jsme přistoupili s čistou hlavou a poněkolikáté jsme museli uznat, že závodní hry v Codies jednoduše umí. S originalitou obsahu a obměnami ve zpracování je to ale tentokrát kapánek horší...

Té omáčky ještě trochu víc, prosím!

Trenéři úspěšných týmů s úsměvem tvrdí, že se vítězná sestava nemění, což je sice fajn pravidlo, ale dřív nebo později se i skvěle poskládanému celku něco nepovede. Pak se mluví o matných nebo nepřesvědčivých výkonech bez ducha a nápadu. Dobře, tohle možná zní příliš tvrdě, ale takhle nějak začínají poslední dobou působit všechny závodní série s nálepkou Codemasters. Formule, Dirt, Grid - koncept se neustále opakuje a ani po letech nepřichází nic, co by způsob hraní alespoň trochu obměňovalo. Nemluvíme samozřejmě o vlastní náplni, stejně jako ve střílečce budete střílet do lidí, v závodní hře se budete řítit autem k cíli, mluvíme spíš o celkovém konceptu a zpracování toho, jak je vám hra dávkována, a jak vás motivuje k dalšímu postupu.

I v novém GRID 2 vás tedy čeká několik sezón závodění, vždy v odlišné části světa. Čeká vás i postupné odemykání jednotlivých závodů na základě počtu vašich fanoušků a samozřejmě vyvrcholení v podobě ultimátních závodů World Series Racing, o které tu jde především. To všechno je pak komentováno podmanivým hlasem, který vysvětluje, povzbuzuje a umí i pokárat. Vskutku, nic objevného. Nepředpokládáme ale, že by všichni z vás hráli každou jednu hru od Codies, tudíž by to ve výsledku nemusel být zas až takový problém. Dlužno totiž dodat, že vám hra v režimu kariéry vydrží poměrně dlouho a než se prokoušete do čtvrté, páté sezóny, proteče motory vašich aut hodně benzínu. Chcete-li herní dobu vyčíslit na hodiny, pak nemůžeme sloužit. Alespoň ne přesně, protože každý závod můžete i několikrát opakovat a jde v tomhle případě o otázku vašich schopností a nastavení. Obecně byste se ale neměli dostat ke konci singleplayerového obsahu dříve než za pět, šest hodin intenzivního ježdění.

Z Chicaga do Paříže a na skok do Dubaje

Jak už bylo řečeno, v GRID 2 budete skákat ze světadílu na světadíl, od čehož se logicky odvíjí styl jednotlivých závodů. Zatímco v USA na vás čekají převážně městské závody s výjimkou řádění na okruhu Indianapolis, v Evropě budete driftovat pod Vítězným obloukem, nebo se nahánět proti časomíře s ostatními pod Eiffelovkou. Pak to vezmete hopem mezi vesnice v endurance závodech a skončíte třeba až v pískem zaváté Dubaji v závodě jeden na jednoho. Jednotlivé lokace jsou se smyslem pro detail lokálních reálií zpracovány na výbornou, po celou dobu hraní jsme se ale potýkali s občasnými pády framerate. Jsou nepříjemné zejména jedete-li v balíku ostatních aut, hra se ale zpomalovala i v relativně prázdných úsecích, takže nelze přesně určit, co problémy způsobuje. Buď jak buď, pokud se vám něco během jízdy nepovede, pořád můžete sáhnout po Flashbacku, přetočit si jízdu o pár vteřin zpět a pokusit se chybu napravit.

Jízdní model - verze mainstream

Odpověď na otázku, jak se vlastně GRID 2 hraje, bude hodně podobná jako v případě série DIRT. Řízení aut je jednoduše zábavné, jinak jízdní model nelze správně popsat. Z pohledu přísného vymezení arkáda/simulace to není ani ryba ani rak, v porovnání s prvním dílem se ale nové pokračování klaní spíše k arkádě. Znamená to zejména značnou přetáčivost všech aut bez valného rozdílu mezi zadním či předním pohonem a zmínit musíme i podivný vliv poškození. Jednou se stačí otřít bokem auta o svodidla při výjezdu ze zatáčky, a poškodí se vám náprava. Jindy se ve dvou set kilometrové rychlosti zarazíte o sloupek zábradlí, vymotáte se z kotrmelců a pokračujete vesele dál, jako kdyby se nic nestalo. Přitom poškození počítá i s drobnostmi a celkově cítíte jednotlivé fáze, kdy auto přechází od lehce poškozeného k nezvladatelnému. Vše je navíc pěkně doprovázeno grafickými detaily, počítajícími s prolamováním plechu, tříštěním oken i odpadáváním jednotlivých kusů auta. Ptáme se proto, kde nastal problém a proč nemůže GRID 2 reagovat na poškození jednotlivých částí stejně přesně jako první díl?

Hon na slepice

S jízdními vlastnostmi a celkovým dojmem se pojí také umělá inteligence, která se vývojářům konečně podařila správně vybalancovat a neměli byste se tak po celou dobu hraní nacházet mimo stupnici. To znamená, že normální obtížnost není zbytečně jednoduchá a vyšší pro změnu přehnaně náročná. Vše sedí a plně odpovídá tomu, jak si zvykáte na ovládání a jednotlivá auta. Bohužel, syndrom gumového lana nebyl zcela odstraněn, což je pohledem občasného hráče přijatelná forma, jak si nenechat ujet pole závodníků. Pokud ale hledáte výzvu a pokaždé, když se propadnete, všichni trochu zpomalí, radost z následného vítězství bude jen poloviční.

"Jednotlivé vozy si můžete sami drobně upravovata lepit na ně loga skutečných sponzorů"

Protože se bavíme o závodní hře, jsou právě vozidla hlavním tahákem, a věřte, že si jich pro nás lidé z Codemasters nepřipravili zrovna málo. Jejich skladba se odvíjí od zmiňovaného navštěvování jednotlivých kontinentů a jsou zahrnuty všechny přední značky i modely z nejrůznějších tříd od muscle cars přes jankovité japonské speciály až po supersporty, které s vámi pěkně zacvičí. Všechny do jednoho vypadají skvěle, nechybí jim žádné podstatné detaily a například míra odlesků je až hypnotizující. Jednotlivé vozy si navíc můžete sami drobně upravovat (kola, vinyly...) a lepit na ně loga skutečných sponzorů. Bohužel, a muselo na to dojít, jde jen o chabou útěchu po nás, kdo se v závodní hře neobejdeme bez pohledu z kokpitu. Čtveřice kamer - dvakrát za autem, na kapotě a na blatníku - sice nabízí standard, ale od takových vývojářů a specialistů bychom opravdu čekali něco navíc. Takhle se pro vás hraní GRID 2 smrskne na hltání asfaltu ze vzdálenosti deseti centimetrů, anebo sledování kapoty a již zmiňovaných odlesků, škoda.

Hrajeme všichni!

Dosud jsme se bavili pouze o singleplayeru, který vám sice vystačí poměrně dlouho, ale hra by nebyla úplná bez multiplayeru. Jde zejména o klasicky střiženou kompetitivní hru více hráčů, kteří se mohou pustit do všech druhů závodů včetně novinky LiveRoutes. Tenhle název si Codies doknce „otrademarkovali“, ale nejde v podstatě o nic jiného, nežli náhodné (opravdu?) skládání trati z jednotlivých úseků, takže dopředu jakoby nikdy nevíte, co vás čeká. Alespoň takhle si to vývojáři malují, ve skutečnosti ale tratě znáte za chvíli zpaměti a nic moc vás nepřekvapí.

Bez ohledu na to byl do multiplayeru namontován systém RaceNet, což je další z řady závodních sociálních sítí, kterou ale Codies netlačí takovým způsobem jako EA jejich Autolog. V tomto případě jde o sběrnu statistik a tabuli, ze které můžete spouštět speciální eventy a závody rivalů. Jak všechno funguje, včetně matchmakingu, bohužel nejsme schopní v tuto chvíli říci - byť vývojáři slibovali svoji přítomnost na serverech, bylo tam během recenzování vylidněno. Co jsme si ale vyzkoušet mohli, je slibovaný split-screen, ve kterém leží velká porce zábavy a soutěžení. Ostatně, zkuste si i vy sedět s někým na gauči, dupat mu po nohách a bláznivě se chechtat při nájezdu do pravoúhlé zatáčky. Ano, i tohle se stává, k nezaplacení.

A v tomto rozverném duchu bychom měli recenzi ukončit, odráží totiž dojem, který jsme si ze hry odnesli. GRID 2 je téměř tady a přichází s kvalitním zpracováním převážně městských závodů v očekávané kvalitě. Pokud to bude vaše první hra od Codemasters po dlouhých letech, budete koukat jako vyjevení, jak skvěle hra působí, v opačném případě si možná trochu zívnete, ale nakonec přeci jen pustíte onen pověstný poslední závod, a pak už určitě, ale určitě, půjdete spát.

GRID 2

Na první pohled nepůsobí GRID 2 tak komplexním dojmem jako první díl. Po mnoha odehraných hodinách ale uznáváme, že má tohle ježdění stále co do sebe. Nejsme si už ale úplně jistí tím, zda by to ve stejné podobě procházelo vývojářům i nadále.