Hinterland Recenze Hinterland

Hinterland

14. 12. 2008 23:43 3

Lidé z vývojářského studia Tilted Mill se skutečně neradi pouští svého kopyta. Mnoho z nich dříve pracovalo v dnes již neexistujícím týmu Impressions Games, který proslul budovatelskými strategiemi Caesar a Pharaoh. A Tilted Mill navázalo přesně tam, kde jeho „předchůdce“ skončil: vydal nepřímé pokračování Pharaoha pod názvem Immortal Cities, další díl Caesara a nejnovější SimCity. Tedy – budovatelské strategie. Nyní vydává Hinterland, jemuž lze toto označení přiřadit také. Ale jen zčásti: tvůrci totiž odvážně ke zjednodušeným principům strategie typu Caesara přidali ještě akční RPG ve stylu Diabla. Může něco takového pořádně fungovat?

Může, ale… tvůrci sami kladou svému – už tak na první pohled složitě pochopitelnému – kousku do cesty další překážky. V menu i v několika dalších oblastech ve hře mi chyběly texty, respektive ukazatele množství surovin, přestože jsem zkoušel v nastavení přepnout všechno možné. Což se ještě dalo překousnout, ale hlavně: hra postrádá návod. Pouze v několika větách vám na začátku shrne hlavní cíle, ale jak jich dosáhnout, na to už musíte přijít sami.

A tak jsem tedy přicházel:

V Hinterlandu je úkolem vybudovat funkční osadu a ovládnout celý region – to znamená pozabíjet všechny nepřátele, jež se v okolí vaší vesnice nacházejí. Hra začíná pouze s jedním malým stavením, k němuž přicházejí různí hosté a nabízejí svoje služby. „Já jsem lovec, když mi za 50 zlaťáků uděláš ve vesnici přístřeší, dostaneš každý den nějaké chutné vykuchané zvíře k večeři.“ Jídlo ale představuje jen jednu z veličin, kterou je třeba udržovat na určité hodnotě, aby obyvatelé osady nepomřeli. K čemu je potrava, když nejsou peníze? A tak vybudujete hospodu. Tu však musí někdo chránit: kývnete na nabídku strážného, nebo raději postavíte kovárnu a necháte si v ní udělat výzbroj, s níž nebude vlastnoruční obrana vesnice představovat žádný problém? Při stavbě osady je třeba často dělat důležitá rozhodnutí, jež ovlivní další vývoj hry. Zamrzí sice, že v Hinterlandu není kampaň, ovšem díky mnoha možným scénářům jednotlivých her může být každá z nich určitým způsobem zajímavá a odlišná.

Důležitou roli hraje nejen budovatelská část, ale i akční. V ní ovládáte hrdinu, voleného na začátku každé hry – a opět platí, že velká rozdílnost jednotlivých reků (jeden je silný s mečem, ale špatný „hospodář“, další výborně střílí z luku, ale s ničím jiným zacházet neumí atd.) nabízí široké možnosti pro znovuhratelnost. Na první pohled však akční část nevypadá příliš lákavě: váš hrdina pobíhá po vizuálně dost chudých a stereotypních lokacích, zabíjí neustále dokola vlky, pavouky a barbary a musí se každou chvíli zdlouhavě vracet do vesnice, aby doplnil zásoby a promluvil s návštěvníky, jež do osady dorazili. Stereotypní, ale potřebná dřina, jelikož bez předmětů, surovin a zlaťáků získaných v terénu se při spravování vesnice neobejdete. Psal jsem o srovnání s Diablem – ovšem veškerá podobnost končí u faktu, že v obou případech jde o soubojový clickfest. Počtem zajímavých předmětů či technik boje se Hinterland nemůže Diablu rovnat, a tak zkouší nabízet inovace jinde. Do party si třeba lze přibrat jakéhokoliv člena vesnice, který v případě, že váš hrdina nevypadá zrovna jako Marcus Fenix, může dokonce být v soubojích klíčovou postavou celé party – a vy ho můžete jen zezadu jistit. Tento příklad stvrzuje fakt, že tvůrci dokázali oba dva žánry dobře provázat, za což si zaslouží pochvalu.

Abyste ale mohli do party nějaké osadníky přibrat, musíte je nejprve do vesnice přilákat. Pastýř ještě žádné velké nároky klást nebude, zato velekněz se neusadí v osadě, které vládne nějaký neznámý fouňa. Slávu lze získat jak v bitvách, tak plněním úkolů od krále – i ty však často spočívají v dobytí nějaké oblasti, jindy třeba zase v poslání určitého množství surovin směrem k jeho veličenstvu. Postavení budov od vzácnějších hostů představuje další zajímavé lákadlo, proč si hru zkusit znovu s úplně jinou strategií.

Hinterland působí levně, vypadá levně, přesto se hraje dobře. Zajímavý mix žánrů pobaví, není přitom nijak časově náročný – jednu hru zvládnete za půl hodiny až hodinu. Potěší i kvalitní hudba, která sice sestává jen z několika málo opakujících se smyček, přesto ale ladí k tématu velice dobře. Tvůrci prodávají Hinterland přes Steam a další online distribuční systémy za necelých dvacet dolarů, což je vzhledem k nabízenému obsahu adekvátní cena. Nejedná se o špičkový titul – k tomu Hinterlandu chybí lepší vizuální zpracování a bohatší obsah, zahrnující příběhovou kampaň. I tak ale recept studia Tilted Mill zafungoval velmi dobře.

Hinterland

Zdařilý mix žánrů, který byste jinde hledali těžko; a proto nabízí tak jedinečný zážitek. Pobaví jako časově nenáročná oddychovka, s tříáčkovou konkurencí se ale Hinterland srovnávat nemůže.

Náhodně generované hry, které lze pokaždé projít úplně jinak. Zajímavá hratelnost spojující prvky dvou různých žánrů.