Iron Front: Liberation 1944 Recenze Iron Front: Liberation 1944

Iron Front: Liberation 1944

Vladislav Burian

Vladislav Burian

17. 6. 2012 22:00 1

Pokud se objeví informace o nové hře s tématem druhé světové války, mnoho lidí začne skuhrat, nač zase tento konflikt a ne třeba něco jiného. Ale proč, když se to dobře podá? Ač byla tato vřava krutá a nesmlouvavá, musí se nechat, že je zdrojem neskutečně bohatého materiálu. A za realistické zpracování by vám zarytí fanoušci samou radostí i ruce zulíbali. Pokud si totiž někdo chce stěžovat, pak snad jen na nepřeberné množství titulů s konceptem „utíkej, nepřemýšlej, hlavně střílej“. Toho se ale v X1 Software snažili vyvarovat. A my můžeme jen přitakávat, neboť to nebyly plané sliby!

Muži, do zbraně!

Bez velkých fanfár a oslavných salv se na scéně objevil výhradně počítačový titul, který lze vedle akce označit také jako simulátor, byť samozřejmě v jistých mezích. A přitom nejde o nic natolik složitého, aby si hru neužil i běžný živáček. Takový, co v mládí nesbíral místo kartiček hokejistů fotky ostřílených veteránů a co místo pohádek nesledoval válečné dokumenty. Postupně se objevující screenshoty a videa, včetně těch gameplay, navíc musely zvýšit tep i nezaujatým hráčům. Krásné audiovizuální zpracování, slibované široké herní možnosti, realičnost a podobně – zkrátka esence dokonalého počinu. Jenže pak hru spustíte a přijde částečné rozčarování. Jako bychom to už někde zažili…

Výraznou stopu na hře zanechalo české Bohemia Interactive se svým motorem z ArmA II. Ostatně hodně hlasů namítalo, že Iron Front je jen chabou variací na ArmA, akorát z období druhé světové války. Vzhledem k použité technologii je jistá podobnost pochopitelná, avšak o prostinký klon nejde. Pokud by se nějaká podobnost měla přeci jen najít, pak z poslední doby snad u Red Orchestry 2 - už jen pro znovusetkání Rudé armády s německým Wehrmachtem. Boje se však tentokrát odehrávají na území Ukrajiny a jižního Polska. Z původního kamarádíčkování Hitlera se Stalinem sešlo a obě země svádí nelítostný boj. Válka už dospěla do stádia, kdy se Němci z východu pod protiofenzívou stahují zpátky. Kladem určitě je, že se na konflikt podíváte z obou stran. Iron Front totiž nabízí dvě kampaně, každou za jednu ze znepřátelených stran. Děj sleduje dva docela obyčejné vojáky a jejich strasti. Za Němce je to Karl Newmann a za Sověty Sergey Klimakov.

Hlavně přežít

Každá kampaň začíná od píky, to znamená tréninku. Je to vlastně jakýsi tutoriál, kdy vám velitel nakáže běžet přes překážky, střílet z jednotlivých druhů zbraní, házet granáty, převážet houfnici, ovládat vozidlo nebo třeba velit svojí jednotce. Vše je podáno nenásilně, a hlavně naučené dovednosti později použijete. Pokračuje se standardními misemi, jež jsou rozděleny do několika podúkolů. Jednou musíte dobýt mlýn, jindy dosáhnout kýženého bodu, smést ze světa nepřátelský tank či živý uprchnout z inkriminované zóny. A pokud vám snad lékař diagnostikoval úchylku pro zbraně, budete se tetelit blahem. Smrt přinášejících hraček jsou zde totiž haldy a k nim další desítky serepetiček. Použijete kulomety, pušky, samopaly, odstřelovačky, šrapnelové granáty, protitankové granáty, kouřové granáty, minomety, RPG a mnoho dalšího. Z vozidel lze narazit na drobná drncátka až veliké náklaďáky a tanky. A nechybí ani letadla!

Realičnost se odráží třeba u zbraní. Silnější kousky kopou jako zdatná kobyla. A zamířit sniperkou? Kolikrát těžší než si jazykem dosáhnout na loket. Pokud máte z filmů a her zdání, že odstřelit na dálku nepřítele dokáže i malé dítko, Iron Front vás rychle vyvede z omylu. Poněkud horší situace je u dopravních prostředků. Autoři nejspíš chtěli najít kompromis mezi rozumnou úrovní obtížnosti a intuitivností, což se chvilkami odráží na jejich poněkud nepřirozeném chování. Na druhou stranu je ale ovládání brnkačka.

Stačí jedna rána

Vůbec nejpříjemnější pocit jsem měl ale ze surovosti atmosféry. Tohle není akce pro ořezávátka a floutky, co musí být na klekánice doma. Víc než střílet se totiž budete skrývat v houští nebo lese, aby vás nespatřil nepřítel. A když už seberete odvahu do hrsti, pomalinku si to poštrádujete jen na nejnutnější vzdálenost a po výstřelu budete prchat zase zpátky. Pokud totiž ne, čeká vás nemilý osud. Iron Front patří k těm hrám, kde přesně umístěná trefa znamená expres do nebe (nebo pekla, jak chcete). Nepřátelé tady nejsou žádní blbci, když vidí, že jste před nimi prchli za roh, zakempují se a čekají. Na srovnávání s takovým Painkillerem proto rovnou zapomeňte.

Až vás přejde chuť na kampaň, můžete se vydat do jednotlivých misí a multiplayeru. Jde o fajnový nášup k příběhové části, už jen protože se jedna z misí odehrává výhradně v kokpitu stíhačky. A i vrabci na střechách si štěbetají, že by se měl obsah různými přídavky nadále rozšiřovat. Ještě zajímavější je ale multiplayer. Aspoň teoreticky. V současnosti jsou totiž fóra k prasknutí s reporty o chybách a nedodělcích. Nedávno vydaná záplata by měla některé ze šotků opravit, k dokonalosti má situace ale ještě daleko. V budoucnu však může jít o zajímavou alternativu k velkým titulům.

A zase ty chyby!

Fatální chyby bohužel nejsou otázkou pouze hry více hráčů. Nad plytkým rozjezdem, kdy hra zpočátku spíše nudí, lze přivřít očko. Přeskakující textury a vyšší HW nároky již odpustit nejde. Žádné novější železo by nemělo mít s Iron Front na střední detaily problémy. Zkuste ale přeřadit na maximum a pozvěte si na obrazovku pár tanků a k nim pěchotu. Ještě rádi se vrátíte k průměrnému nastavení. A nechybí ani čistě herní kiksy. Špatné kolize, nereagující vojáci, padání hry. Nic, na co by měli být vývojáři hrdí. Bugy jistě budou opravovat připravované patche, my bychom se však raději obešli bez nich. Vzhledem k problémům podobných her jde asi o daň za snahu o komplexnost.

Na maximální nastavení vypadá i zní Iron Front bravurně, dokonce ani střední detaily nejsou k zahození. Současným problémem hry jsou ale bugy, bugy a zase bugy (několik jsme jich zaznamenali na vytípaných obrázcích). Původní nadšení po setkání s nimi upadá na bod mrazu a dojem z celé hry pak zákonitě také. Až dojde k jejich opravení, půjde o osmičkový titul, v současnosti však nikoliv.

Iron Front: Liberation 1944

Iron Front nabízí možnosti, o nichž se fandům-válečníkům častokrát ani nesnilo. Díky bugům se však nejednou stávají noční můrou.