Jamestown: Legend of the Lost Colony Recenze Jamestown: Legend of the Lost Colony

Jamestown: Legend of the Lost Colony

Vilém Koubek

Vilém Koubek

16. 7. 2011 22:00 1

Píše se rok 1619 a náš hlavní hrdina má problém. Sice unikl popravě přikázané anglickým králem, ale svobodu si tím nezajistil. Jdou po něm a jednoho dne ho jednoduše dostanou. V zoufalství ho však napadne spásná myšlenka – mohl by se vydat do legendární kolonie Roanoke a v zájmu své záchrany odhalit tajemstvím opředené události, které se zde dějí. Má to ale dva háčky: jednak je potřeba se dostat do Nové země, která je trochu z ruky, protože se nachází na Marsu, a jednak se vypořádat s armádou Španělů v čele s obávaným konkvistadorem, a marťanských mimozemšťanů, kteří se spolu spřáhli a pravděpodobně za všechno mohou. Nahodí na sebe tedy svou oblíbenou plátovou zbroj, nasedá na loď a odplouvá za dobrodružstvím, které by mu mělo navrátit právo na život.

V různorodosti je síla

Emzáky ani rozlícené Španěly argumenty docela logicky neubijete, je tedy třeba posléze loď vyměnit za vznášedlo a promluvit si s nimi pomocí zbraní. Jinými slovy: hodit za hlavu všechnu tu případnou zmatenost Marsem, letopočtem a podobně a až po uši se ponořit do indie top-down střílečky Jamestown, která si bere něco málo z historie, po svém si to upravuje a všechno obléká do steampunkového hávu. Do akce, která sice má pochybný příběh, ale její hratelnost a zpracování jí ho plně vynahrazují.

Ze začátku sice na výběr dostanete pouze jedno vznášedlo, ale jakmile se rozhodnete peníze nasbírané v průběhu hry začít utrácet v místním obchodě, odemknou se vám celkem čtyři. A samozřejmě právě na nich a jejich kombinacích je postavena hratelnost. Každé vznášedlo má totiž dva rozdílné útoky: Beam střílí buďto v širokém rozptylu nebo pomocí koncentrovaného paprsku. Gunner dokáže zároveň produkovat dva proudy projektilů, z toho jeden vpřed a druhý libovolným směrem. Charger má opět klasickou palbu, kterou však podepírá alternativa v podobě vystřelování energetických koulí, které ničí vše, co se jim postaví do cesty, a konečně Bomber umí kdykoliv proměnit standardně vystřelené projektily ve výbušniny.

Shánějte periferie

Samozřejmě již z popisu lze docela bezpečně vyvodit, že hraní s některými vznášedly je poněkud jednodušší, protože jsou univerzálnější, a jiná se líp doplňují v párech či skupinách. Proto asi nikoho nepřekvapí, že hra obsahuje kooperaci, kdy se v jednu chvilku můžete na monitoru prohánět až ve čtyřech hráčích a rozpoutat na bojišti ta pravá jatka. Bohužel ale pouze lokálně v rámci jednoho počítače. Online hraní zkrátka není součástí balení (ale pevně doufáme, že ho snad přidá patch), takže jeden hráč může hrát třeba na gamepadu, druhý na klávesnici, třetí na myši (kde je hraní trochu víc o zvyku než jinde) a čtvrtý na jakékoliv další ovládací periferii, kterou do počítače zapíchnete.

Pokud ale nemáte přátele ani sourozence či rodiče nebo kočku, můžete hrát sami a stále máte docela dobrou šanci, že z Jamestownu vytřískáte dostatečné množství zábavy. Hra totiž obsahuje širokou paletu obtížností, díky nimž si nejprve snadno zvyknete a pak postupně dle libosti přidáváte. Váže se k nim ale jedna nepříjemnost, a to fakt, že je jimi uměle natahována herní doba. Jamestown má pět příběhových misí, ale abyste od něj nedostali kompletní vítězství zadarmo, nepustí vás do všech, dokud ostatní nedohrajete na požadovanou obtížnost. Sice vás tím připravuje na poslední level, který je minimálně v jednom hráči pekelný, ale fakt, že musíte stále dokola procházet tytéž úrovně, jen na vyšší obtížnost, působí přinejmenším levně.

Preciznost a krása

Na druhé straně teprve na pořádnou obtížnost si všimnete další kvality Jamestownu, a to jak skvěle a precizně se hraje. Nezřídka se totiž ocitnete v situaci, kdy je monitor doslova zaplaven nepřátelskými projektily, z nichž každý pro vás znamená potenciální smrt. Připravte se na zběsilé manévrování a milimetrové úniky, které jsou zde nejen možné (což se nedá říct o některých dalších hrách podobného druhu), ale hlavně neskutečně adrenalinové a uspokojivé.

Svou zásluhu na tom zcela nepochybně má i nádherný pixelovaný kabátek, který vyniká mírou detailů i animací. Bojiště jsou živá a propracovaná, stejně tak i nepřátelé a pro samé výbuchy mnohdy ani nevidíte, do čeho střílíte. Možná nečekanou, ale o to příjemnější třešničkou na dortu je zdejší hudební doprovod, který má svou pompézností potenciál zahnat i ty zákeřnější pocity levnosti. A pokud by to ani on nedokázal a pět levelů by vám stále bylo málo, vždy se můžete ponořit do solidní porce bonusových misí, které jsou obtížnostně nadesignovány tak, aby ve vás probudily i ty dovednosti, o kterých jste předtím ani nevěděli.

Vzato kolem a kolem je Jamestown vynikající arkáda, která nabízí přiměřené množství výzvy, skvěle se hraje, je nádherně nakreslená a podepřená skvělou hudbou. Škoda jen absence online podpory a umělého natahování pouhopouhých pěti příběhových misí. Snad se dočkáme nějakého rozšíření!

Jamestown: Legend of the Lost Colony

Vynikající top-down akce. Sice má pár nedostatků, ale pokud se vám stýská po starých dobách a rádi byste do boje zapřáhli i nějaké ty spolubojovníky, rozhodně o ní zauvažujte.