Krater Recenze Krater: Shadows over Solside

Krater: Shadows over Solside

Vladislav Burian

Vladislav Burian

1. 7. 2012 22:00
Reklama

Tituly z nezávislé scény bývaly trošku jako Popelka – moc se o nich nevědělo a objevit je musel až samotný princ (čtěte hráč). Poslední dobou se situace ale změnila. Vývojáři vycítili svůj potenciál, technologie se stala dostupnější a na indie scéně se začaly objevovat i známé, herním světem otrkané persony. Za ty ostatně můžeme považovat i švédské autory ze studia Fatshark, kteří už mají na svědomí třeba povedenou westernovku Lead and Gold, respektive možná ještě povedenější logickou arkádu Hamilton's Great Adventure. Nyní se ale pustili do žánru pro nezávislou scénu trochu neobvyklého, a sice RPG.

Běž do ... kráteru!

Krater doprovázel nebývalý zájem již při samotném vývoji. Možná na tom měl lví podíl zajímavý, byť notně ohraný námět. Děj je totiž zasazen do budoucnosti v oblasti Švédska, které stihla následkem bomby apokalypsa. Nyní je zde pouze gigantický kráter, v jehož okolí se naprosto změnil životní styl. Z lidských zbytků se stali vyvrhelové a dobrodruhové v jednom, co už nemohou nic ztratit, a tak v nitru kráteru hledají kus štěstí. Zájmy přeživších jsou však protichůdné, konkurují si, zkrátka život v kráteru není ani trochu lehký. Navíc čím hlouběji se nacházíte, tím větší nebezpečí na vás číhá…

Ač se vývojáři snaží podat příběh věrohodně, například za pomoci povedených in-game filmečků, nezaujatý člověk by kolikrát ani nezpozoroval, že se obrázky na monitoru odehrávají v postapokalyptickém světě. Tedy až na všudypřítomné plynové masky na hlavách postaviček; díky nim vypadají už tak karikaturně pojatí jedinci ještě o chlup srandovněji. Ostatně zapomeňte na vyprahlé pláně, seschlé stromy a potemnělost jako u Falloutu, Krater je barevný a hravý. Takové lesy vypadají naprosto normálně. Že jsou zdejší zvířata abnormálně velká a mají apetit na lidské maso, to už je věc druhá.

Hráč do rukou získává hned trojici hrdinů-dobrodruhů, kteří se vydávají na cestu po kráteru. Nelze napsat, kdo jsou tato individua, obsazení je totiž čistě ve vaší režii. Hra nabízí čtyři základní druhy bojovníků – tanka nablízko Bruisera, podporu Regulatora, léčitele Medikuse a briskního Slayera. I mezi nimi se však objevuje hromada nuancí. U oficíra na rekruty naleznete několik jedinců od každého druhu, a ti se liší jak kvalitativně (síla, inteligence, obrana a další), tak samozřejmě i výší cenovky.

Nač plynová maska?

Jakmile postoupíte hrou dále, najdete i takové chlapáky, co mohou dosáhnout až desátého či patnáctého levelu (identifikujete je podle zelené či modré popisky) bez jinak nezbytného upgradu. Zdejší mazáci mají totiž omezenou úroveň zkušeností, na níž se mohou vyškrábat. A kolikrát to podstatně ztěžuje situaci, neboť i nepřátele získávají průběžně na síle, a pokud tomu neuzpůsobíte svůj ansámbl a jeho vybavení, zle na to dojedete. Poznávacím znamením Krateru je totiž důraz na všelijaké speciální schopnosti a implantáty, jež můžete do bojovníka voperovat. Sloty pro ně se však odemykají přímo úměrně s dosaženou úrovní.

Než se však k jakémukoliv boostování dostanete, budete si muset projít kratičkým tutoriálem představujícím základní možnosti titulu, abyste se zanedlouho ponořili do samotného příběhu. K dispozici máte rozlehlou mapu, a je pouze na vás, kam se vydáte. Jen musíte počítat s tím, že čím dál se od prvotního města Norrmalm nacházíte, tím tužší soci na vás čekají. Pohybovat se sice můžete zcela libovolně, odklon od příběhové linky však postrádá větší smysl. Nedějová místa, která při putování naleznete, totiž slouží jen jako zdroj pro získání nových zkušeností a věcí, co z nepřátel vypadnou. Ty lze samozřejmě zpeněžit.

Příběh se skládá z mnoha menších útržků, které představují questy. K dispozici je vždycky jeden hlavní a několik postranních úkolů. Ty sice vykonávat nemusíte, ale jelikož z nich vždycky kápne zajímavá odměna, je škoda se jim vyhýbat. Navíc se díky nim rozšiřuje už tak dlouhá herní doba. Nečekejte však žádné inovátorství. Platí zde zajetý standard reprezentovaný zadáními jako zabij nepřátele, dostaň se sem (samozřejmě po tuhém odporu) nebo posbírej několik předmětů. Hlavní linka zmíněných prvků využívá také, ještě víc se ale zaměřuje na obíhání lidí a klábosení s nimi.

Obtížnost pro mazáky? Proč ne!

Krater je dost ukecaný - bylo by zajímavé zjistit, kolik normostran textu spolykaly veškeré dialogy. Postavy totiž mají nebetyčnou potřebu odvykládat vám haldy informací. Zpočátku je to sice fajn, avšak později to začíná otravovat. Obzvlášť pro neangličtináře to musí být docela kumšt. Na českou lokalizaci se nedostalo a pravděpodobně se o ní ani neuvažuje, vždyť dnes je hra k dispozici pouze v angličtině.

Titul se vyznačuje velice slušným audiovizuálním kabátkem (hlavně městečka se povedla), rozsáhlým světem, originálními lokacemi a nespočtem NPC postav. Někteří z nich mají úlohu nejrůznějších honykářů (vylepšení, léčení, zbraně a podobně), jiní pouze dotvářejí atmosféru. Při procházení mezi osadami zase kolikrát narazíte na neočekávané minilokace - to se z ničeho nic objeví aktivní prostředí a s ním nejčastěji menší plácek plný nepřátel. Potkáte ale i potulné obchodníky, co před svým kutlochem nabízí neobvyklé kusy zbraní.

Na adresu Krateru se zpočátku valila vlna stížností za nejrůznější nedodělky a bugy. Naše review verze s označením 1.0.4 ale nechala většinu nedodělků minulosti. Stále se nám však nedařilo rozjet online multiplayer, který autoři slibovali v dohledné době po vydání, a nechybělo ani pár technických lapsů. Třeba situace, kdy po návratu do již prolezlé lokace nic nevidíte, je protivná. Ještě zvláštnější byly sekvence v podzemí – při průchodu do další části (kde jste už byli) nic nevidíte, pokud se však vydáte o úroveň nazpět, prostředí zůstává objevené. A ani místy haprující kamera či skokové nárůsty obtížnosti nemusí být kdekomu po chuti.

V současné době je titul hratelný, a co víc, také chytlavý. Nejednou se nachytáte při tom, kdy si říkáte: „Odemklo se mi nové město, podívám se ještě, co tam mají!“. Plusem navíc je, že tímto dílem s podtitulem Shadows over Solside nic nekončí. Lidé z Fatshark studia se rozhodli pojmout Krater jako trilogii, přičemž dodatky si budete moct pořídit formou DLC. Již dnes je ohlášen druhý díl Pledge of the Patriarch, který by měl spatřit světlo světa ve třetím kvartálu tohoto roku.

Krater
Windows PC

Verdikt

Krater se po porodních bolestech pyšní slušnou hratelností a rozlehlým světem. Ten se navíc rozroste díky dvěma DLC, jež z titulu udělají trilogii.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama