Lionheart: King's Crusade Recenze Lionheart: Kings' Crusade

Lionheart: Kings' Crusade

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

7. 11. 2010 23:47 4

Když vývojářské studio NeoCore oslavilo premiéru na komerční scéně s titulem King Arthur, byl jejich první řádný test přijat pozitivně, ačkoli bylo určitě co napravovat. Tvorba historických her je totiž věc nesmírně zapeklitá a určitě se neřadí mezi úkoly z kategorie jednoduchých. Protože však populární heslo „chybami se člověk učí“ zafungovalo tentokráte na výbornou a tvůrci možná mimo jiné získali i nemalý respekt z žánru historických strategií, útočí na nás znovu s jejich novou značkou Lionheart: Kings' Crusade vydávanou již pod hlavičkou Paradox Interactive. A jak se zdá, období 3. křížové výpravy jim nebývale přirostlo k srdci, protože kus práce, který na ní odvedli, odvedli zatraceně dobře.

Přepište dějiny!

Nacházíme se ve 12. století a Richard Lví Srdce započíná křižácké tažení napříč Svatou zemí, aby si nakonec smlsnul i na dosud neporaženém králi Saladinovi. Dlouhý výlet s cílem ho zničit a dobýt Jeruzalém ale mohl být zaškatulkován pod slovem bezúspěšný, a přestože hra se této historické posloupnosti úvodem držela, právě zde musely být dějiny přepsány a dostat pořádně po hlavě. První boj totiž prakticky dobýváním Jeruzaléma začíná a vy musíte udělat první krok za dosud nepoznanou historií utvořenou fantazijní představou autorů, kteří si ji uzpůsobili ke svým potřebám.

Nemusíte se přitom bát, že se z příběhu urodí nepochopitelný paskvil plný logických nesmyslů, právě naopak, děj se odvíjí v příjemném tempu a hlavně v duchu pestré zábavy. Na každý pád ale platí, že sklon k realistické hratelnosti nedává prostor pro metodu pokus-omyl. Při každé takové akci jste naservírováni nepříteli jako lahodný dezert, který si náležitě vychutná. Taktika tu zaujímá post jasné jedničky, a protože byl na ni kladen veliký důraz, dočkáte se širokého spektra možností pro manipulaci s jednotkami, managementem a dalších prvků pro bojové výpravy nezbytné. Každá chyba v rozpočtu je pak trestána bez jakýchkoli kompromisů, čímž hra nabádá k přemýšlení, ostražitosti a rozvážnosti. Dámy a pánové, pravidla byla stanovena jasně a zřetelně, přistupte tedy blíž a podvolte se.

Chytrost nejsou žádné čáry

Je potřeba si říct, že boj a všechno s ním spojené je výsledkem sladění všech dostupných prostředků, které hra nabízí. Vliv na ně má hned volba frakce, s níž když si padnete do oka, dostane se vám řada nápověd, bonusů a obecně velikých výhod. Můžete si potřást rukou například s takzvaným Papežským dvorem nebo držet s Francouzi. Každá frakce vám každopádně poslouží jinou formou pomoci, ať už poskytuje třeba dobré finanční zázemí či vyslání speciálních jednotek do boje. Získat si jejich podporu znamená už část vítězství a krom toho zásadně mění průběh celé mise. Co si však budeme namlouvat, bitvy vyhrávají především vojska a i s nimi musíte vycházet v dobrém, vylepšovat jejich jednotlivé vlastnosti a sestavit z nich vhodnou formaci, aby jako celek dokázaly natrhnout komukoli zadek.

Stejně jako v jiných strategiích se totiž využitelnost jednotek rapidně liší, například jízdu nepotěší pohled na natažená kopí a lučištníci se zase nekamarádíčkují s útokem tváří v tvář. Co víc, autoři podpořili tyto standardní metody s ještě hlubším znázorněním toho, kdo má v čem navrch - roli tak hraje i terén, na němž boje probíhají. Husté lesy nabízejí výborné krytí, ale někdo radši otevřené prostranství, pěkně na férovku. Cit pro detail názorně prezentuje i střílení lučištníků s kopce, kdy vyslané šípy urazí větší vzdálenost. Jiných příkladů by se našlo ještě spousty.

Válčím, tedy jsem

V taktice musí najít zalíbení vzhledem k širokým možnostem snad každý správný stratég (když se tedy dostatečně spáruje s na první pohled mírně zmatečným rozmístěním panelů a voleb v přípravě před bojem). Samotné tažení pak představuje takřka divadelní představení, jež znázorňuje výsledek snažení před bojem. I tak ale dokáže soupeř nemile překvapit a situace si žádá rychlou a správnou reakci, při níž se dost často láme chleba. Pokud se nadměrný počet vojáků vrhne z čista jasna na vaši osamělou jednotku, nezapomínají autoři na lidskost a lidskou morálku - v tomto případě totiž berou jinak stateční bojovníci nohy na ramena a ať už jim dáte příkaz jakéhokoli znění, neposlouchají a nic neakceptují.

Lionheart: Kings' Crusade vpíchne pořádnou dávku emocí pohledem z druhé strany, neboť krom kampaně v čele s Richardem Lví Srdce můžete zaujmout taktéž post Saladina a jeho stoupenců – Saracénů. Je sice trochu znát, že nebyla zpracovávána jakožto primární, ale pozměnění některých vlastností skvěle osvěží herní náplň a protáhne její celkovou délku. Stejně tak přítomný multiplayer. Grafika si drží úroveň novodobých strategií a zajišťuje výborný přehled nad bojištěm, technickému zpracování nelze prakticky nic vytknout, ale na druhou stranu ani nic zásadního vypíchnout.

Studio NeoCore se tak vytasilo s opravdu výbornou strategií sázející vše na originální téma a přemýšlivost hráče, který se může při křižáckých výpravách dokonale vyžít. Bravo, bravissimo.

Lionheart: King's Crusade

Pozvánka do bojů křížových výprav je nejen velice milým překvapením, ale i výzvou, u níž se zapotí i zkušenější stratég.