Magicka Recenze Magicka

Magicka

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

10. 3. 2011 23:00 16
Reklama

Nepřeberné množství kouzel, vtipný příběh parodující žánr RPG a vynikající kooperativní režim, to vše hlásali tvůrci z Arrowhead do světa před vydáním své prvotiny Magicka. A bylo vidět, že se snažili stůj co stůj dodržet termín vydání, neboť spolu s finální verzí hry, respektive „finální verzí“, se spustila lavina hromady všelijakých updatů a oprav. A pak nastane pro recenzenta dilema, zahrnout do testované verze updaty či nikoli? Co si budeme nalhávat, běžná praxe je hodnotit původní titul, ale v běžné praxi také nevychází opravy téměř v den vydání, navíc Magicka byla z mnoha důvodů bez updatů prakticky nehratelná, případně na mnoha konfiguracích nespustitelná. Tím se naštěstí podařilo zažehnat snad všechny problémy, takže si konečně můžeme plnými doušky vychutnat toto parádní RPG. Tedy, je to vlastně vůbec RPG?

Kouzla? Kouzla?! Kouzla!!!

Typickou vlastností každého hráče tohoto žánru je obliba v levelování, sbírání zkušeností, lootu a podobně. Kdo by něco podobného čekal i od Magicky, zapláče, neboť nic takového zde zkrátka a dobře není. Co zde ale je a co bychom od fantasy RPG očekávali, je kouzlení všeho druhu, na němž Magicka staví svůj koncept hratelnosti. Hlavní hrdina totiž patří mezi nejtalentovanější učedníky v jisté čarodějnické škole (pro příznivce Harryho Pottera – ne, nejsou to Bradavice, ale spíše Kuří oka). A protože talent se musí rozvíjet, dostane jedinečnou možnost naučit se osmero kouzel, jejichž kombinacemi se následně vytváří kouzla daleko většího a silnějšího kalibru. Během jedné vyučovací hodiny tak najednou přibudou do znalostí zaklínadla pro mráz, blesky, vodu, zem, temné učení, štít, léčení a oheň. Nuda? Možná, ale ve chvíli, kdy hráč začne kupit jednotlivé prvky na sebe a vytvářet tak mnohem složitější čáry, začne ta pravá zábava.

Uč se, synu, moudrým býti

Každé základní zaklínadlo má svou speciální klávesu, jež se nachází v levé části klávesnice. QWERASDF, to jsou ony kouzelné klávesy. V záchvatu soubojů se zákeřnými skřety a jinou havětí začne to správné kmitání prstů po písmenkách, přičemž tu a tam se stane, že se jednoduše ukliknete. Někdy to přinese nečekané krvavě šťavnaté ovoce v podobě nového ultimátního kouzla, jež zlikviduje vše živé, ne vždy jsou ale důsledky tak pozitivní. Jelikož se mezi kouzly nachází léčení, tu a tam přidáte nepříteli hromadu zdraví. A může být hůř, popletení kouzla pro léčení s plamenem může při použití na vlastní osobu připomenout, jak teplo asi bylo mistru Janu Husovi po Kostnickém koncilu. Závislosti jsou ale mnohem propracovanější – postupem času si zvyknete na to, že s mokrým pláštěm se opravdu nevyplácí sesílat na protivníky hromadu blesků, že v kouzelné kombinaci vznikne při smíšení vody a ohně pára, že po seslání deště a následných blesků na nepřátele se krásně usmaží v řetězové reakci.

Jakkoli může zpočátku působit ovládání nepřehledně, toporně, překombinovaně, je jen otázkou času, zda se vám do něj podaří proniknout. Čím více do něj pronikáte, tím více se dokážete bavit tím ostatním okolo. Je to jako jízda na kole – zpočátku mnohokrát spadnete, Magicka v prvních pár hodinách připraví pro hráče řadu úmrtí, ať už z kategorie nechtěná sebevražda nebo zákeřná skřetí vražda. Jakmile si ale jízdu na kole osvojíte, začnete si vychutnávat krásy krajiny, užívat si rychlost při jízdě z kopce a onen pověstný vítr ve vlasech. Magicka hned po osvojení základních zákonitostí přijde s krvelačnou řežbou, kde se odporní skřeti rozpadají na tisíce kousků, kde si budete se škodolibou radostí vychutnávat jejich výbuchy, sesílat z nebes spršku meteoritů a kdovíčeho ještě. Hromady kouzel, jež se postupně naučíte, dodávají hře onu pověstný faktor X, kvůli němuž se k ní bude mnoho hráčů dlouho vracet.

Ve čtyřech se to lépe táhne.

Zní to skvěle, že? Že tam musí být zádrhel? Ano, nebudeme si nic nalhávat, je a není jeden. Magicka je pro singleplayer téměř nepoužitelnou záležitostí, za což vděčí velmi, velmi vysoké obtížnosti. Checkpointů je poskrovnu, a když náhodou zemřete v posledním souboji před postoupením vpřed, nezbývá, než se do bojů pustit znovu a znovu. A že budete opakovat mnohokrát, to vám garantuji. Překonat třináct samostatných levelů, jimiž vás provede kouzelník Vlad, který zcela určitě není upír, je úkol pro velmi zdatné hráče. Jakmile Magicka chytne, tak jen tak nepustí. Mnohem více se však hodí pro kooperativní multiplayer, kdy se do temných úrovní pustíte až se čtyřmi spolubojvníky, což je chvíle, kdy přijde ještě větší zábava. Úlohy si lze rozdělit naprosto jednoduše, neboť všichni umí vše, takže jeden může léčit, druhý vytvářet štíty, třetí sesílat déšť a čtvrtý blesky. Třeba. Anebo také zcela jinak, fantazii se meze nekladou. A tak se mnohdy stane, že své kamarády přinejlepším zmrazíte, nechtěně vyzkoušíte, kterak se jim zapalují lýtka nebo před ně položíte hromadu min. Vydání Magicky přineslo také řadu porodních problémů, malé švédské studio Arrowhead velmi odbylo betatesting, a tak se mezi hráče dostala prakticky hratelná beta se vším, co k tomu patří. Je sice hezké, že se tvůrci pokusili vše zachránit vydáním hromady updatů a patchů, nicméně udělat si z hráčů testery nedělá vývojářům zrovna tu nejlepší vizitku.

Naštěstí se autorům podařilo ty nejzásadnější problémy zažehnat prakticky okamžitě, takže už nic nebrání se vydat do nekončících bojů plných kouzel, skřetů a vtipného sebeironického příběhu, v němž se opravdu neobjeví žádný upír. Není snadné se naučit všechny zákonitosti, které svět Magicky přináší, ale jakmile zjistíte, jak správně udržet rovnováhu, otevře se před vámi svět plný prvotřídní zábavy, ke kterému se budete ještě dlouho vracet. Snad jen nedoporučuji hru testovat s dlahou na levé ruce – omezená pohyblivost prstů přináší ještě vyšší obtížnost a tím pádem ještě mnohem, ale mnohem více úmrtí…

Magicka
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Magicka přichází jako blesk z čistého nebe, výtečně pojatý systém kouzel sice vyžaduje pár hodin učení, za nimi se ale skrývá vynikající akční RPG s humorným příběhem a hratelností z kategorie návykových.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama