Magicka: Vietnam Recenze Magicka: Vietnam

Magicka: Vietnam

Dalibor Franta

Dalibor Franta

20. 4. 2011 22:00 4

Jedno se musí lidem z Paradox Interactive a Arrowhead Game nechat – když přijde na to jak zamotat veřejnosti hlavy, není jim mezi vývojáři rovno. Ohlášení DLC s podtitulem Vietnam pro nedávný steamový hit Magicka, bylo totiž do poslední chvíle možné považovat za povedený aprílový žert. Zvlášť když v den vydání prvního traileru (1. dubna, samozřejmě) oznámil Paradox vietnamské rozšíření i pro další chystanou hru – RPG strategii King Arthur II. Iluzi pečlivě připraveného vtipu však rozbily první podrobné informace a když pak nové DLC přistálo i na našem účtu na Steamu, nebylo už o čem pochybovat. Blázniví, sebevražední kouzelníčci ze Švédska se skutečně podívají do Vietnamu.

A-well-a everybody's heard about the bird

Ujetost a cit pro popkutlurní satiru samozřejmě není značce Magicka cizí. Proto se vlastně není ani moc čemu divit, když si čerství absolventi školy kouzel nasadí přes pestrobarevné hábity vojenské helmy, armádní image doplní vkusnými sumkami a pak se za stylového soundtracku vyvalí z vrtulníku uprostřed vietnamského pralesa. Jejich úkol je prostý… možná až moc. Dostat se na konec úrovně, vysvobodit válečné zajatce, ničit sklady munice a nepřátelské pozorovatelny. Příběh jako takový tady vlastně není, jen goblini s bambusovými čepicemi a AKáčky místo rezavých mečů. Nosným prvkem je právě absurdita celé situace, kterou korunuje kombinace magie a konvenčních bojových prostředků, včetně raketometů a napalmových náletů.

B-b-b-bird, bird, bird, b-bird's the word

Nová armádní výbava do značné míry mění tempo a styl hratelnosti, který si můžete pamatovat z klasické Magicky. Nepřátelé už si nenabíhají na smrt jako lumíci a kontaktní boj nesměle předal žezlo přestřelkám na dálku. Je to dáno tím, že i ten nejposlednější goblin si nově tyká s Kalašnikovem a dokáže vám nepříjemně přesně rozčísnout pěšinku klidně i z pozice mimo dosah kamery. V rýžových polích Vietnamu tak spíše vy chodíte za nepřáteli, než že by se oni kdovíjak nadšeně sápali na vás – tím se mění jak základní strategie, tak i skladba nejčastěji používaných kouzel. Na tenhle systém je třeba si chvíli zvykat, není ale o nic horší, než ten původní. Proto dejte klidně vale srabáckým arcane minám a trénujte prstoklad pro dalekonosnější kouzelné kombinace. Na principech čarování se samozřejmě nic nezměnilo, úžasný QWERASDF tlačítkový systém zůstává, stejně jako jen limity vaší kreativity omezená nabídka kouzel. Fór je ale v tom, že ve Vietnamu vlastně na kouzla šáhnout ani nemusíte – stačí se rodičovsky ujmout jakékoliv nepřítelem upuštěné střelné zbraně. Vedle klasických útočných pušek se dostanete i k lehkým kulometům, granátům, raketometům a už zmiňovaným napalmovým leteckým útokům. Účinek konvenčních zbraní sice není kdovíjaký a na vysokou magii nestačí, hra s nimi je ale zábavná a méně náchylná k nešikovným omylům.

A-well-a bird, bird, bird, the bird is the word

Zároveň je třeba podotknout, že toto DLC je jednoznačně stavěno pro hru více hráčů – schopnost nepřátel útočit na dálku (i z prostorů mimo obraz) je do značné míry nefér a pro sólujícího mága znamená spoustu komplikací… zejména těch z kategorie „budeš furt mrtvej“. Už původní Magicka byla v pozdějších fázích maniakálně těžká, nové palebné prostředky v rukou gobliní opozice ji ale s klidem trumfnou. Proto nemáte-li s kým si zahrát, věřte, že sólo hraní vás dovede leda tak k předčasné mentální retardaci. Bez alespoň jednoho parťáka připraveného oživit vaši mrtvolku, snad ani nemá cenu začínat.

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow

A zmínka o retardaci nás přivádí k těm méně příjemným aspektům hry. Tak především – tohle DLC projdete od začátku do konce během 30 minut. Není to vlastně nová kampaň, jen samostatná „challenge“ mise (proto nepotřebujete dohrát původní Magicku, abyste se k Vietnamu dostali). Než si stačíte zvyknout na kulomet M60 v rukou nezletilého černokněžníka, je po všem a vám nezbude než pilovat techniky přežití v druhém (a posledním) herním módu Vietnam Survival. Smůla je, že tenhle mód není vlastně nic jiného než přeskinovaný arena battle z klasické Magicky. Zdá se jako by nápad vystřelit si z klasických RPG (samozřejmě o tom, nakolik je Magicka sama RPG by se dalo dlouze polemizovat) výletem do Vietnamu vzešel z náhlého impulsu a nadšená realizace tak nějak předběhla plán a vlastně i možnosti týmu z Arrowhead Game. Proto spíše než datadisk, berte tohle DLC jako vzácně ujetou a obsahově velmi skromnou přídavnou misi. Jestli těch 30 veselých minut hraní podbarvených skvělým dobovým soundtrackem stojí za 120 Kč (5 EUR na Steamu), to už necháme na vašem uvážení – ale v době, kdy lidé bez mrknutí oka zaplatí čtyřnásobek za pár nových map do Call of Duty, to snad taková hrůza není. Určitě se ale více vyplatí „Complete“ balíček, který těm, kteří originální Magicku dosud nevlastní, nabízí hru, DLC i sadu bonusových předmětů za skvělou cenu 13 EUR.

Magicka: Vietnam

Střelné zbraně zajímavě mění rytmus hry, jinak je ale tenhle výlet do Vietnamu stejně zábavný a stejně pekelně těžký jako originál. Škoda jen, že je tak extrémně krátký – jedna mise rozhodně není to, co jsme čekali.