Might & Magic: Clash of Heroes Recenze Might and Magic: Clash of Heroes

Might and Magic: Clash of Heroes

28. 9. 2011 22:00 6

Fanoušci značky Might and Magic již dlouho vyhlížejí datum 13. října 2011. Ten den vyjde šestý díl oblíbené série Heroes – a až se tak stane, hra Clash of Heroes bude patrně přehlédnuta, zapomenuta,  odstrčena s nezájmem. Titul s jednoduchou prezentací a minimálním renomé těžko bude moci konkurovat zavedené sérii, která je velmi populární i v Česku. Jenže byla by škoda Clash of Heroes zatratit bez povšimnutí. Nyní může působit jako laciný bratříček, jako pouhý předkrm před hlavním chodem, jenže ve skutečnosti jde o velmi návykový titul, který se na PC, XBLA a PSN vplížil po  skvělém přijetí na Nintendu DS.

Hra Clash of Heroes by značku Might and Magic v názvu vůbec nést nemusela. Pár narážek na známý svět se tu objeví, všechno důležité však pochopí i hráči sérií nepolíbení. Ono také není třeba žádného složitého chápání: tradiční příběh o boji proti zlým démonům není napsaný úplně špatně, jeho vyprávění však sráží jednoduchá prezentace. Ať už po grafické stránce, tak i průběhem dialogů, které se pouze vypisují na obrazovku a nejsou dabovány. Je to škoda – příběh by mohl posloužit jako dobré motivační vodítko do dalšího hraní, není ale tím hlavním. Prim hrají v Clash of Heroes jednoduché, přesto velmi návykové souboje. V nich totiž hráč stráví nejvíce času.

Bitvy jako puzzle

Kampaň CoH (dále je k dispozici ještě rychlá bitva a multiplayer) připomíná sérii Heroes – hrdina chodí po herním světě, nabírá bojové jednotky do své party, získává suroviny či questy a bojuje s nepřáteli, na něž narazí. Při bitvě se hra přepne do tahového režimu, kdy v horní části obrazovky jsou jednotky nepřátele a ve spodní ty hráčovy. Klíčem je většinou probojovat se přes nepřátelské jednotky až k horní hranici obrazovky, čímž způsobíte zranění hrdinovi soupeře. Někdy je k tomu navíc třeba uchránit nějaký objekt ve vašich řadách, jindy zase jde jen o zabití silného bosse.

Průběh bitvy je ale to, co dělá hru tak zábavnou. Její vedení připomíná spíše puzzle typu „spoj tři“. Pro vyslání útoku musíte spojit tři jednotky stejné barvy ve svislé řadě, pro postavení zdi zase tři jednotky vodorovně. To není na první pohled tak jednoduché, jak se zdá, jelikož jednotky lze umísťovat vždy jen na konec řady a nelze tedy přeskakovat postavičky jiné barvy. Vaše tři tahy za kolo si tedy musíte patřičně rozmyslet. Určitou hloubku bojům dodávají i další možnosti: jednotku z pole odstranit (jen dočasně, v každém kole si lze přivolat posily z jednotek mimo obrazovku) a především vytváření spojených útoků. Pokud totiž ve stejném kole zaútočíte jednotkami stejné barvy, jejich síla se znásobí. Kromě obyčejných pěšáků jsou navíc k dispozici i silnější jednotky, které jsou složitější na „aktivaci“ (k jejich zapojení do bitvy je třeba za ně postavit dvě nebo čtyři jednotky stejné barvy), jejich útok je ale mnohonásobně silnější než u pěšáků. Nemluvě o speciálních schopnostech hrdinů, které se dlouho nabíjí, leckdy ale rozhodnou celou bitvu.

Zábava na chvíli. A zároveň na dlouho

Využívání všech taktických možností je klíčem k ovládnutí bojů. A také hlavní zábavou. Pocit, když správnou strategií přelstíte protivníka, který má zkušenější jednotky a ještě před chvílí se vám zdál nepřekonatelný, stojí za to. Bohužel ale Clash of Heroes trochu zamrzl v čase. Na DS vyšel už na přelomu roků 2009 a 2010, v září roku 2011 ale na PC působí trochu zastarale. Grafika je sice vcelku pěkná, pohádkově laděná, do kvality tříáčkových titulů má ale daleko a jen těžko vás do světa a příběhu hry zcela vtáhne. Části mimo boj působí trochu nudně – byť se autoři snažili i „chodící“ pasáže zpestřit tu a tam nějakým puzzlem, stále za akční složkou zaostávají. Lepší jsou v tomto ohledu jakési bonusové boje, které musíte vyhrát za jedno kolo: dokonalá škola toho, jak využít každý tah.

Clash of Heroes tak zůstává ideálním titulem na odreagování. Dát si několik bitev, na chvíli hru vypnout a brzy se k ní zase vrátit. Vracet se k ní budete rádi a dlouho – kampaň totiž vydrží aspoň dvacet hodin, navíc díky střídání hrdinů a prostředí nenabírá stereotyp. Rychlé bitvy a především multiplayer pak zábavnost ještě prodlouží. Clash of Heroes sice se slavnou značkou mají společného minimum, ostudu Might and Magic ale rozhodně nedělají.

Might & Magic: Clash of Heroes

Zábavný mix strategie a RPG, který boduje návykovými souboji, ostatní části hry a slabší prezentace ale zabraňují tomu, aby šlo o skutečný hit.