Of Orcs and Men Recenze Of Orcs And Men

Of Orcs And Men

Vilém Koubek

Vilém Koubek

25. 10. 2012 22:00 2

Jako vždy za všechno můžou lidé. Jsou rozpínaví na úkor všech, s nikým se nemažou a myslí si o sobě, že jsou vrcholem potravinového řetězce. S naivní hrdostí se vydávají dobývat nesčetná území a jako by aspoň část z jejich zaslepenosti byla pravdivá, daří se jim. Znáte ale ta pořekadla s pýchou, padáním a trháním uší džbánů. Taky je vymysleli lidé, nicméně ta moudřejší sorta, méně častá - obvykle ta, která nevládne. Tu by totiž ani náhodou nenapadlo, že když už se království tak nádherně rozrůstá, nebylo by od věci začít kolonizovat i země, které odedávna patří orkům. Jelikož orkové, jak je všeobecně známo, jsou obří hroudy zeleného masa, svalů a nekonečného vzteku. Brát jim jejich zemi by chtěl jen blázen. Král v Of Orcs And Men to nicméně zkouší a vy mu v tom tentokrát nebudete pomáhat, ale naopak se pokusíte mu v tom zabránit.

Co by, kdyby...

Jednoduše řečeno, ač si o sobě lidé myslí, co chtějí, proti orkům jsou titěrní vyzáblí a slaboučcí. Potřebují tedy pomoc a s prosbou o ni jdou za elfy a trpaslíky. Hlavní hrdina, orcký válečník Arkail, jehož zjizvená tvář vám bude dělat doprovod celou hru, spolu s malou skupinkou soudruhů má dohodu překazit - samozřejmě jak jinak, než zabitím krále. Dostat se k němu ale nebude lehké, a proto se do příběhu zapojíte vy.

Vy a užvaněný zabiják, goblin Styx. Hromotluk a bouřlivák tedy spojí síly s tichošlápkem a zákeřným plížilem, vzniknuvší dynamické duo si poradí skoro v každé situaci a král jako takový už je vlastně mrtvý. Nebo ne? A pokud ano, myslíte, že to v dané situaci skutečně pomůže? Nebude spíš smrt škodlivá a nezpůsobí ještě prudší reakci? Podobné otázky se obvykle během hraní moc nekladou, protože struktura fantasy příběhů je většinou nalinkovaná velice přímě a jasně. Zdejší děj si nicméně tolik prostoru nezasloužil kvůli své jednoduchosti, právě naopak. Pokud má hra něco, co vás u ní má potenciál udržet, je to právě jeho vypravování, které dokáže mile překvapit svou temností a místy dokonce dospělostí. Je proto velká škoda, že je zabalený do maximálně průměrného zpracování.

Tichá příprava

Jak jste jistě odtušili, je Of Orcs And Men kooperativní hra založená na spolupráci orka a goblina. Kamarády ale klidně nechte hrát něco jiného, protože v tomhle případě vám pomoct nemohou. Sami se ocitnete v kůži dvou zcela odlišných charakterů s rozdílnými schopnostmi, dovednostmi bojovat na dálku či na blízko, zuřivě, nebo defensivně a tak dále. Goblin se navíc umí zneviditelnit, takže předtím, než se do lokace vřítíte se svalovou hmotou, můžete z ní odstraňovat nepřátele až do odhalení. Což ve skutečnosti není vůbec těžké, protože stráže chodí okolo mrtvol jako by se nechumelilo a že jim mizí kumpáni před očima, je absolutně nezajímá. Abyste ale nemohli dojet hru pouze tichou likvidací, jsou na mnoha místech stráže připravené tak, aby se prostě nedaly zabít bez povšimnutí a vy nakonec museli regulérně bojovat. Což je zatraceně levná, skoro urážející kompenzace hlouposti umělé inteligence. Ze začátku je nicméně potřeba tiše prostředí proběhnout a zabít toho co nejvíc, protože boje nejsou triviální a s přesilou si neporadíte.

Rovnou za nosem

Co je naopak triviální v tom nejhorším slova smyslu, je level-design. Hra má v popisu napsáno, že je to mix RPG a akce, což ve zdejším případě znamená, že postavy mají hrstku postupně se zlepšujících charakteristik a několik dovedností, soubojový systém je založený na posloupnosti útoků a celá hra je v duchu moderních akčních her postavená jako jednoduchý a jednosměrný koridor. Ať už běžíte vesnicí, kanály, skálami, lesem nebo prostě kdekoliv, máte před sebou jednu cestu, která se obvykle rozdvojí pouze, aby se o pár metrů dál spojila v nějakou „místnost“. Když vám hra řekne, abyste našli šamana, ve skutečnosti tím nemyslí, že ho budete hledat, jen prostě poběžíte furt dopředu a na konci chodby na vás bude čekat. Tak moc lineární tahle hra je a není to ani trochu dobře.

Bohužel postupem času kvalitním vedením vašich postav dojdete do fáze, kdy už tichá příprava bojů bude úplně zbytečná a hra se nakonec zvrhne v jednoduché vběhnutí, vyzabíjení a opakování, dokud se konečně něco nestane a děj nějak neskončí. Postavám se postupně odemykají dovednosti, které jsou neuvěřitelně silné, a vy se díky nim stanete neporazitelnými. Zabíjení velmi omezeného množství druhů nepřátel se změní rutinu a rutina v tomhle případě skutečně není zábavná.

Balancování na hraně

Z jistého pohledu zábavě nepřidá ani vztah mezi hlavními hrdiny. Jejich dialogy jsou psány stylem, který tak nějak nesedí do fantasy prostředí, byť temného a drsného, jako je to zdejší. Oba nejdou pro nadávky daleko a používají je tak povrchně a samoúčelně, jak jen si to lze představit. Výsledek je směska rádoby kumpánské mluvy prolévané nadávkami a hláškami, které působí nuceně a nemístně. Je sice pravda, že zrovna toto nemusí vadit každému. Na druhé straně to ale na atmosféře také nijak zásadně nepřidává.

Stará se oni tedy aspoň technické zpracování, které dokáže vykreslit celou řadu docela krásných scenérií a modely orků a goblinů si doslova užívá. Naopak lidé jsou skutečně oškliví, jednoduší a mimicky kostrbatí. Některé efekty jsou zase málo efektní a prostředí statická, případně krásná jenom z dálky. Nejedná se vyloženě o ohyzdnost první kategorie, ale ke špičce a stylu to má taky zatraceně daleko.

A tím se vlastně dá shrnout celá hra. Nechutně lineární a hloupé provedení jde ruku v ruce s docela zdařilým dějem. Nic zde není netradiční nebo zajímavé a bohužel ani nijak oslnivě řemeslně zvládnuté. Výsledek působí nemastně a neslaně, k opětovnému hraní neláká ani náhodou, a pokud nebudete chtít zjistit, jak hra vlastně dopadne, po dvou hodinách (z celých devíti) už v podstatě nemáte důvod ji hrát.

Of Orcs and Men

Největší problémy Of Orcs And Men bohužel nejsou vidět z obrázků - o to víc ale bolí, když je pocítíte na vlastní kůži. Jednotvárnost, linearita a levnost. Smrtelné kombo, se kterým si neporadí ani svaly a nebetyčný vztek.