Orcs Must Die 2! Recenze Orcs Must Die! 2

Orcs Must Die! 2

30. 8. 2012 22:00 1

V říjnu loňského roku vyšel první díl Orcs Must Die! a nejen nás příjemně překvapil. Hra oživila zatuchlý koncept tower defense strategií akčními prvky z first-person pohledu, což se ukázalo jako skvělé řešení. I díky příjemné cenové politice se kousek amerického studia Robot Entertainment stal jedním z nejlepších stahovatelných titulů loňského roku. Chyběl snad jen kooperativní multiplayer, který nepřinesl ani žádný DLC balíček. Populární co-op přichází až s druhým dílem, jenž vychází nezvykle brzy, už 10 měsíců po vypuštění jedničky. Na Orcs Must Die! 2 ale naštěstí není znát žádná uspěchanost, a tak se patnáctieurová investice rozhodně vyplatí.

Herní koncept se nijak nezměnil. Orcs Must Die! 2 míchá principy tower defense strategií s fantasy third person akcí. Musíte zvládnout více činností – nejprve za peníze nastražíte různé pasti a pak mezi nimi s nepřáteli, kteří přicházejí v tradičních vlnách z několika obřích bran, bojujete hezky tváří v tvář. Cílem vašeho snažení je zabránit nepřátelům všemi možnými prostředky v dosažení magických teleportů (východů) – pokud jimi projde určitý počet skřetů, končíte a level můžete opakovat.

Orkové musí zemřít!

Základem hry je single-playerová kampaň čítající 15 levelů. Ty můžete dohrát během jediného odpoledne, užívat se ale dají o hodně déle. Mise pomocí zdařilých animovaných sekvencí propojuje dějová linka, která je spíše vedlejší náplní hry. Příběh začíná tam, kde skončil první díl a vám stačí vědět, že příval orků a dalších fantasy příšer nakonec nebyl zastaven, což znamená, že se s nimi opět musíte vypořádat. Dvě hlavní postavy tu a tam prohodí nějaký ten vtípek, což hru stylizovanou do komiksové grafiky ještě více odlehčuje.

Doplněním pro kampaň je nový endless mód, v němž musí hráč v 10 různých úrovních čelit nekonečným řadám nepřátel, které jsou stále silnější a silnější. Třetí alternativou jsou klasické mapy – jde o levely z prvního dílu předělané tak, abyste v nich mohli využívat všechny nové překážky. Úrovně jsou dostupné všem, kteří si na Steamu koupili první díl Orcs Must Die!

Jak je zabijete? Nápaditě!

Pro nákup zbraní a překážek v inovovaném systému budete potřebovat lebky. Ty lze získat jak za plnění jednotlivých misí (vaše celkové score je ohodnoceno jednou až pěti lebkami), tak za hraní endless módu. Rozličné pasti a nástrahy, které vybíráte ve speciální knize, jsou kořením celé hry. Jejich variabilita je neuvěřitelná. Designeři zanechali ty nejlepší kousky z prvního dílu a přidali nové, čímž počet zbraní a pastí zvýšili na padesát. Mým oblíbencem je třeba panák, jehož pověsíte na strop – v tu pravou chvíli se však zavěsí, sesune dolů a začne se točit, čímž nepřátele stylově rozmetá. Výborný je také prsten polymorpha – zbraň, která nepřítele změní v něco náhodného. Jednou je z něj ještě silnější protivník, jindy ale kuře.

Zbraně můžete za získané lebky dále vylepšovat až třemi různými uprgady. Někdy zvyšujete jejich dosah nebo sílu, jindy je zlevníte, nebo jim přidáte nějaký speciální efekt, jako je třeba zpomalení nebo otrava jedem. Tvůrci byli hodně nápadití, postupně tak získáte skutečně zajímavý zbrojní arzenál. Jestliže vás omrzí, je možné jej snadno obměnit – lebky můžete kdykoli refundovat a rozdělit je znovu. V jedné misi lze použít maximálně 10 různých zbraní, z vašeho inventáře je zvolíte vždy před zahájením akce. Důležité je i jejich strategické kombinování. Zkuste třeba skřeta zpomalit a posléze jej nahnat na bodáky. Za podobná komba získáte finanční bonus, což vás přinutí ke strategickým řešením.

Zemřít musí i trollové a obři!

Přibylo také několik druhů nepřátel, jako je silný troll. Ovšem, jak už jsem zmínil, největší novinkou je možnost kooperace dvou hrdinů. Ta se bohužel ukázala jako poněkud dvousečná, neboť negativně ovlivnila single-player. Kooperace totiž probíhá na stejných mapách. Pokud tak rádi hrajete sami, nebo zrovna stávkuje vaše připojení k internetu, čeká vás v kampani několik frustrujících levelů, v nichž musíte čelit nepřátelům, kteří přicházejí až ze šesti vchodů najednou. Obtížnost pak prudce vzroste. Hru lze zvládnout i tak, problém je ale jinde – přeběhy mezi jednotlivými částmi trochu zdržují od samotné akce a hra tak v některých momentech ztrácí své skvělé tempo.

Samotná online kooperace ale až na matchmaking funguje báječně, přičemž těží ze skvěle navržených úrovní. I dvě hlavní postavy, tedy válečný mág a čarodějka, se vhodně doplňují a pro společné hraní nabízí spoustu zajímavých strategií. Právě v nich vynikne level design, kdy spolu se spoluhráčem musíte přemýšlet, jak příval skřetů a další havěti z fantasy románů zastavíte. Obklopíte jednu z cest překážkami a zaměříte se na akci na jedné straně? Nebo si každý vezmete na starost svou cestu a příteli pomůže pouze v případě nouze? Na nejvyšší obtížnost musíte zapojit všechny své schopnosti.

Zabijte je v jeskyni

Prostředím, v němž svádíte lité boje, jsou tradičně různé kobky nebo hradní komplexy, jejichž vzhled od prvního dílu nezaznamenal příliš změn. Komiksová stylizace hře sedí, postavy i příšery často působí vtipně. Studio Robot Entertainment postupovalo podobně jako v případě Age of Empires Online, což lze kvitovat. Škoda jen nízké invence v případě hudby, několik linek se brzy oposlouchá. I Orcs Must Die! 2 se časem trochu ohraje, vzhledem k povedené kooperaci a velkému množství pastí, které můžete využívat, ale nabízí ještě více zábavy než první díl. Genocida orků se tak opět vyplatí.

Orcs Must Die 2!

Výtečné spojení tower-defense strategie a first-person střílečky se skvělým kooperačním multiplayerem. Svěží, zábavné a ještě lepší než první díl.