Popeláři Recenze Popeláři

Popeláři

31. 3. 2009 22:00 23

Když před několika lety vyšel Bus Simulator, zaznamenal i přes své chyby a chybky obří úspěch nejen u pomatených Němců, kteří baští simulátory všeho, ale třeba i u nás. Možnost řídit něco tak obyčejného, jako je autobus, vypořádávat se s nástrahami dopravních situací, zajistit hladký rozvoz lidí po jednotlivých zastávkách… Pokračovat bychom mohli v tomto duchu ještě chvilku, tak jako tak bychom ale došli k tomu, že koncept něčeho nově-obyčejného zkrátka bodoval. S odstupem oněch několika let, kdy se vylouply další podobné kousky, už ale na novinky hledíme se značnou mírou skepse a v tomto případě to platí i na hru, která nese tak rozkošný název, Popeláři.

Než bordel navlhne, ještě to s ním jde

Všechno začíná vcelku nevinně a pokud máte zkušenosti se zmiňovaným Bus Simulatorem nebo jinou dopravní simulací, rozhodně se neztratíte. Novým hráčům pomáhá i to, že byli Popeláři kompletně přeloženi do češtiny, čili prvotní ekonomická minihra nikoho nezaskočí. Jak už to tedy v kterémkoliv byznysu bývá, nejprve je nutné zajistit nástroj, zaměstnance a až pak je možné činnost rozjet na plné obrátky. V případě Popelářů tedy budete nejprve potřebovat auto, a to buďto ojeté, nebo nové, a pak samotné týpky v kombinézách s reflexními pruhy. Motivace ke hraní přichází trochu bokem, a sice nutností vzít si hned v úvodu hry úvěr, jenž je nutné do předem stanovené lhůty splatit. Co se dalších možností mimo samotné hraní týče, za zmínku ještě stojí reklamní kampaně, v rámci kterých získáte nějaké ty peníze výměnou za pronájem reklamních ploch na vašich vozidlech. Netvrdíme, že vás tenhle příjem spasí, ale jako injekce funguje v době menších krizí spolehlivě. A pokud je zdárně překonáte, vaše popelářské impérium bude vzkvétat vzhůru k oranžovému nebi.

Vyndej popelnici na dvorek, možná ji i vyprázdníme

Až do tohoto místa mimoherní možnosti naznačují, že máme co do činění s možná i lehce nadprůměrnou budgetovkou; stále ale nesmíme zapomínat, že nejvíce času strávíme při samotném svozu odpadů a zde vyplouvají na povrch velké problémy. Už samotná grafika vás v žádném případě nenadchne a ani v porovnání se stále omílanou konkurencí nedosahuje adekvátních kvalit současných možností. Všechno je i na nejvyšší nastavení detailů kostrbaté a nepomáhá tomu ani nulová fyzika, jež činí z vašeho i všech ostatních vozidel nepřizpůsobivou krabici na kolečkách. Zřejmě nejmarkantnější to je v momentě, kdy chcete s popelářským vozem v malé rychlosti zatočit – auto plave, jako by jezdilo na mýdlem popatlaném povrchu, a hraní je už poněkolikáté doprovázeno nechápavými výrazy a kroucením hlavou. Nemluvě pak o nepřívětivé kameře, kterou musíte neustále myší natáčet za vůz, abyste viděli před sebe a netropili dopravní prostředky

Na simulátoru popelářů je ale zdaleka nejhorší to, že ono chození s popelnicí k autu a zase zpátky nepřináší ani krapet jakékoliv zábavy. Po několika málo minutách, kdy stihnete odhalit všechno, co vývojáři připravili, se váš boj s odpadky smrskne na tupé mlácení do enteru s mezerníkem a povzbuzování chlapíka, jenž se rychlostí cca půl metru za hodinu pohybuje break-dancem k popelnici. A ne, nestačí k ní pouze dojít na vzdálenost tak akorát, musíte přesně šlápnout na značku, popelnici dotáhnout k vyklápěcímu mechanismu, počkat na proces vyprazdňování, dotáhnout popelnici zpět a sám se dobelhat na zelený terčík za autem, aby se mohlo pokračovat o padesát metrů vpřed. A protože na dalším stanovišti začne celá tahle procedura znovu, musíme vás varovat, že budete rozčílení a zřejmě už nebudete chtít hrát dál.

Tak takhle by to nešlo, chlapi!

Na druhou stranu je to docela škoda, protože vývojáři z Astragonu dostali jedinečnou šanci zaplnit tuhle díru mezi simulátory a zprostředkovat povolání snů v zábavné a hlavně hratelné formě. Stačilo odstranit manuální ovládání popelářů, nahradit ho animací, nebo například nutností nacouvat s celým autem na dané místo před kontejnerem, zapracovat na grafice, cokoliv! Jenže ne, výsledek je žalostný a i těch lidových 299 Kč, za který se prodává, nereflektuje výslednou kvalitu. Takže, za ušetřený peníz raději do kina!

Popeláři

Popeláři mohli dopadnout jako svěží, na nic moc velkého si hrající simulátor. Jde však o důkaz, že invence lidí z Astragonu je pryč, tohle se vážně nedá s rozumem brát jako kvalitní způsob krácení volného času!

Alespoň náznak rozmanitosti ve správe podniku
Přes grafiku a divné chování kamer, až po nudné chození s panáky k a od popelnice, nebo neexistující fyzikální model.