Port Royale 3 Recenze Port Royale 3: Pirates & Merchants

Port Royale 3: Pirates & Merchants

5. 7. 2012 22:00 1

Karibské vody od nepaměti přitahují zraky autorů knih, filmů a v neposlední řadě také tvůrců počítačových her. Ostatně, kde by dnes adventury byly, nebýt výtečného Monkey Islandu s nepřekonatelným Guybrushem Threepwoodem v hlavní roli? Nicméně dnes před sebou nemáme žádný pokus o překonání příběhů z Opičího ostrova, nýbrž čistokrevnou simulaci pirátského života. Pokud vás pirátské příběhy baví a chcete vsadit na jistotu, volte bez váhání osm let staré Sid Meier's Pirates!, pokud raději vyzkoušíte něco nového, byť ne tak kvalitního, přichází v úvahu dnes recenzovaný titul Port Royale 3: Pirates & Merchants.

Život obchodníka

Jeho příběh začíná ve chvíli, kdy hlavní hrdina, tj. hráč, ztroskotá a musí si vybrat, co dále se svým životem. Může se stát obchodníkem, který bude na cestě za slávou potřebovat hlavně ekonomické cítění a um levně nakoupit, draho prodat a inkasovat vysokou provizi. Díky tomu postupem času poroste i počet zlaťáků v pokladnici, počet zakoupených lodí, budov a zejména moc, jelikož peníze znamenají vládu nad světem. Kupec se stará zejména o správné nastavování obchodních cest, rozvojem, průmyslem a o vládu nad podrobenými koloniemi. Dráha ekonomického magnáta za sebou zpočátku skrývá hlavně putování od přístavu k přístavu, nakupování a prodávání zboží – cukr, rum, doutníky, železo, konopí, atp. Se zvyšující se částkou na kontě poroste i hráčova zodpovědnost, takže si nakoupí nejprve více lodí do flotily, aby si posléze udělal flotilu další a další. Zásadním faktorem pro dosažení úspěchu je nastavení automatizovaných tras, kde jednotlivé flotily vydělávají prakticky bez nutnosti zasáhnout. Vedle toho je nutné se starat o města – nejen stavět farmy, fabriky a sklady pro vytváření nových pracovních příležitostí, ale také se starat o to, aby lidé měli kde složit hlavu, dostalo se jim vzdělání a podobně.

nebo dobrodruha?

Komu by se diplomatická cesta nelíbila, může sáhnout po druhé variantě, jíž autoři nachystali pro vyznavače krveprolití. Dráha dobrodruha, jak tuto roli tvůrci nazvali, v sobě skrývá loupení, vraždění, potápění cizích lodí… a hledání pokladů. Podstatné je obstarat si posádku a vybavit ji patřičnými zbraněmi – ke slovu přijdou například kolty a meče. Vydělávání peněž je postaveno na poněkud odlišné bázi, lze například vybírat žold od vesničanů ve chvíli, kdy odstraníte z hladiny obtěžující pirátskou loď nebo zachráníte vesničana ztraceného kdesi na širém moři. Jakkoli je sice možné si vybrat z dvojice rolí, praxe ukázala, že pro úspěch je nutné kombinovat oba přístupy. Přílišná sázka na diplomacii povede zákonitě k napadání obchodních cest zlotřilými piráty, prostá touha po drancování pro změnu brzy vyprázdní truhlici s penězi a mocný pirát dopadne jako sedláci u Chlumce. Nebo hůř. Sezení na dvou židlích, ač se v reálném životě moc nedoporučuje, je zkrátka ve třetím Port Royale každodenním chlebem.

To je, oč tu běží!

To vše vypadá poměrně zajímavě, nemyslíte? Inu, napsané na papíře (nebo na displeji) ano, leč praxe je mnohem horší, bohužel. Autorům se nepodařilo odladit gamedesign a uživatelskou příjemnost ovládání, což znamená neskutečné množství zbytečných úkonů navíc, abyste dosáhli kýženého výsledku. Myslím tím například záhadně ukryté prvky, ke kterým je nutné se mnohdy proklikat přes spoustu obrazovek či opakovat úkony znovu a znovu, případně klacky házené pod nohy přímo od samotných autorů (například dohledová vzdálenost lodí je vskutku tristní). Přitom samotný herní systém není nikterak zvlášť náročný, pokud se do něj podaří proniknout. Ve chvíli, kdy si hráč osvojí automatizované obchodní cesty ke kupčení a dodávání surovin do ovládaných měst, roste počet zlaťáků v pokladnici neskutečně rychle, což je sen snad každého mocichtivého piráta, no ne? Co do technického zpracování se třetí Port Royale řadí mezi slušný průměr, respektive některé části jsou opravdu kvalitní a některé nikoli. Dabing se sice neřadí mezi skvosty, ale zcela určitě neurazí, zvolené hudební podkreslení dobře ladí s prostředím Karibiku. A zatímco při přiblížení na detailní úroveň se lze kochat velmi solidní grafickou stránkou, při odzoomování už to zas tak horké není. Největším problémem Port Royale 3 však zůstává celková nezáživnost hry. Ať se tvůrci snažili sebevíc, nepodařilo se jim vytvořit titul, k němuž by se někdo po dohrání vrátil. Co víc, valná většina hráčů se dost možná nedočká ani dobytí celé mapy, protože je postupem času otráví stereotyp a protivné ovládání. Fanouškům ekonomicky založených titulů tak nezbývá než se vrátit k osvědčené sérii Anno, zájemcům o pirátské tituly bych doporučil již výše zmiňovaný, leč léty prověřený Sid Meier's Pirates!.

Port Royale 3

Port Royale by nebyl špatný titul, nebýt proklatě protivného systému ovládání a celkové nezáživnosti hry. Když ke spokojenosti nestačí ani balík zlaťáků v kapse (a v truhle a v matraci a …) a s tím spojená maximální volnost, je něco opravdu špatně.