RACE 07 Recenze Race: Injection

Race: Injection

27. 11. 2011 23:00 5

Na Race Injection od švédských Simbin je nejlepší, že už je to prý poslední hra, která nějakým způsobem navazuje na dobře známé a hlavně pět let staré Race 07. Má to být úplná tečka za tím naším případem, prostě finiš, stupně vítězů. Ložisko se zřejmě vytěžilo a švédská mašina nyní potřebuje začít vydělávat i na něčem jiném, než jen na výročních aktualizacích dvou okruhových seriálů. Na to je Simbin moc malý vydavatel. Chtělo by se říct: dobře, že tak.

Závodnické hody

Samotná kvalita Race Injection je tedy ve světle hlavního poslání hry věcí skoro podružnou. Tenhle simulátor si člověk oblíbí zkrátka už proto, že po něm přijde konečně něco nového. Třeba GTR s moderním enginem? Možná. Ale teď je tu stále ještě Injection, takže jak se povedlo?  Je to především hra s novým obalem a starým vnitřkem z posledních pěti simbinovských titulů. Tak je to. Tím pádem vám za cirka sedm stokorun skáče do nákupního košíku hra, kterou už jste sice jakoby několikrát viděli, ale zato je aspoň pořádně velká.

Nadšenému závodníkovi by mohla vydržet dokonce i několik měsíců, než se ozve paní nuda. Bohatým obsahem je k trvanlivosti předurčena. Ze starých datadisků sebrala dohromady přes šedesát vozů s třiceti tratěmi a to vše doplňuje ještě asi dvacítkou nových modelů a polovičním počtem destinací z aktualizovaných sezon WTCC a STCC. Včetně několika rarit. To už je slušná nadílka, že?  Injection je tak velké a rozmanité, že když ještě v půl dvanácté drandíte v Beanově starém minicooperu, tak na oběd už můžete přijet v nejnovější Hondě Accord.

Množství tratí a počet soutěžních vozů je v Injectionu takřka granturismovského ražení. Je to megakolekce, má-li se to vyjádřit jednoslovně. Kdybyste s každým autem na každé trati objeli jen jedno kolo, trvalo by vám celý den, než byste vystřídali všechny kombinace. A výhoda takového balení je jasná. Málokdo vlastní úplně všechny datadisky, které tahle hra recykluje, a tak má jako ucelená kolekce, záměrně vydaná v čase blížících se Vánoc, svoji logiku.

Detaily v nedbalkách

Z předchozích dílů nicméně zůstaly i některé nepříjemné chyby. Například nevhodná pozice kamery za volantem. Když už i Test Drive Unlimited umí polohovat sedačku řidiče tak, aby se vylepšil výhled z vozu, tak proč to nedokáže simulátor od Simbinu? Argument, že závodní kokpity se v reálu montují každému jezdci na míru, tu neobstojí. Už třeba proto, že staré GTR umělo aspoň vyhodit volant a kameru k palubní desce přisunout tak, aby hráč na trať opravdu viděl. Tady ne, tady ve většině aut kouká virtuální postavičce skoro až na stehna, jak je pohled oddálen.

Taktéž se zdá, jako by Simbin rezignoval na vývoj umělé inteligence. Ne, že by AI soupeři v singleplayerových šampionátech kroužili po trati jak stádo, které se bojí utrpět úspěch, ale stále tu přetrvává vcelku výrazný nesoulad ve výkonnosti AI mezi kvalifikací a samotným závodem. I kdyby hráč pravidelně končil se svými kvalifikačními časy v poli poražených, má takřka vždycky jistotu, že se v závodě během prvního kola dostane z jakékoliv pozice do vedoucí šestky, která se od zbytku pole brzy odtrhne a pojede už jenom k vítězství. Ještě, že Simbin průběžně vylepšují multiplayer. Ten je v Injectionu až na nepochopitelné hlášky o nekompatibilitě některých serverů bezproblémový. Hra je navíc i stabilní. Nestalo se mi, že by mi multiplayerový závod někdy spadnul. Skvělé.

Jako v opravdovém závoďáku

Po technické stránce je Injection vskutku brilantní. Jistě, například grafika hry je pět let stará, jenže tahle hra umí na člověka velmi dobře přenést závodní feeling. Na to miliony polygonů nejsou potřeba, stačí jen správně rozkodrcat auto a dát mu charakteristické zvuky. Každý vůz v Injectionu burácí trochu jinak a rozdíly jsou slyšet dokonce i mezi stejnými modely různých ročníků. To je úžasné. A v samotné kabině se pak pořád něco děje, všechno v ní drnčí a skřípe, zkrátka pokud si zvyknete na špatný výhled a nemáte peníze na opravdové porsche pro víkend v Nordschleife, Injection byste neměli minout. Věrně vám zprostředkuje pocit, že řídíte skutečné auto.

Též oceňuji spolupráci hry s volantem.  Fyzika jízdy přenášená do hráčových rukou je bez debat příkladná. Cítíte se téměř jako na skutečném polygonu, protože díky perfektní kontrole nad roztočenými koly poznáte, kdy přesně podvozek ztratí adhezi. Lepší pocit z jízdy, kdy vás force feedback se strojovou spolehlivostí tahá za ruce, nyní v žádné jiné závodní hře na komerční bázi nenajdete. Hlavně historické vozy, které postrádají slušného vychování, jsou tu zábavné. Kupodivu je s nimi více legrace než dřiny a to právě proto, jak kola posílají do rukou jezdce celé odstavce informací.

Důvěryhodné svezení

Ani příznačnou fortelnost aut nebudete v Injectionu postrádat. Když se zadíváte na opakované záběry z tlačenic z prvních zatáček či větších kolizí, je z nich poznat, že auta váží přesně tolik, kolik ta opravdová. A když se vůz v bouračce začne smýkat napříč vozovkou a zavěšení kol zcela věrohodně úpí a poskakuje pod vahou skeletu, je to jako sledovat replaye z Eurosportu. Zde Simbin postrádají konkurenci.

Verdikt pro Race: Injection lze tedy vynést poměrně snadno. Pro hráče, kteří nemají odvahu závodit v rFactoru, je tahle hra bez diskuze nejlepším závodním simulátorem, co je dnes na PC k mání. Nebýt toho, že jej Simbin vydávají opravdu jen jako best of kvůli Vánocům, vysloužil by si i lepší hodnocení.

RACE 07

Mnoho aut, mnoho tratí, skvělá jízdní fyzika a zábavné nervy v multiplayeru. Race Injection je motoristická pozvánka, která tlačenici nevyvolá jen u nejvěrnějších fanoušků Simbinu. Ti musí počkat na opravdovou novinku. Ostatní ať ale neváhají.