Arma 3 Recenze Arma 3

Arma 3

16. 9. 2013 00:32 2

Recenzovat Armu 3 je zvláštním úkolem. Bylo to jasné od chvíle, kdy vývojáři z Bohemia Interactive Studia oznámili, že hra v době vydání nebude obsahovat singleplayerovou kampaň, kterou dodají až postupně vydávaná DLC zdarma. Jistě, série Arma prošla během uplynulých let velkým vývojem a multiplayer je její velmi významnou součástí. Jenže jsem sám, pro koho je vrcholem série kampaň z Flashpointu, potažmo datadisku Resistance? Jsem snad jediný, kdo vzpomíná na moment, kdy opuštěný David Armstrong zůstal sám obklíčen na Everonu a musel prchat z ruského sevření za partyzány? Na hlášky sympatického frajírka Jamese Gastovského? Na pohnutý osud Viktora Trosky, hrdiny osvoboditelského tažení na Nogově? Podle ohlasů komunity (ale i samotných vývojářů) je mi jasné, že ne.

I proto se k Armě 3 přistupuje složitě, jenže pak se v menu rozezní první tóny remixovaného (a skvělého) hlavního motivu z Flashpointu a člověk je znovu lapen. Takhle se útočí na nostalgickou strunu! Arma 3 je naštěstí o světelné roky napřed oproti původnímu Flashpointu - nezničitelné budovy či pravěká grafika jsou minulostí, nová Arma je hrou, která snese srovnání s technicky nejvyspělejšími tituly současnosti. To znamená hned dvě dobré zprávy: ze všech titulů v sérii běží jednoznačně nejspolehlivěji, na čemž má zřejmě velkou zásluhu dlouhé testování ve veřejné alfě a betě.

A druhá zpráva? Třetí Arma vypadá úžasně, přitom je skvěle optimalizovaná a na vyšší detaily ji rozjede i průměrný stroj. Neskutečně propracované modely vozidel (včetně krásných interiérů se všemi možnými "budíky"), nádherná krajina plná lesů a menších vesnic i větších měst, propracovaná výzbroj vojáků... Oproti Armě 2 se grafika výrazně zlepšila, po stráních tu a tam proběhne králík, občas potkáte poletujícího motýla a skoro jsem se polekal, když v jedné opuštěné chatrči lezl had.

Tvůrci si dali záležet na tom, aby třetí Arma vypadala co nejreálněji - a také, aby se co nejuvěřitelněji hrála. Zásluhu na tom má vylepšený jízdní model vozidel i vrtulníků, stejně tak jako podstatně zlepšená komunikace vojáků na bojišti. Jednotky na sebe křičí jmény (co na tom, že se každý třetí jmenuje Bennett), reagují na vzájemné pokyny a především pronášejí jednotlivé hlášky s uvěřitelnou a navazující intonací, takže komunikace přes vysílačku nepůsobí tak uměle jako dříve. Naopak: v Armě 3 se budete skutečně cítit jako ve válečné vřavě.

Metal Gear nebo Wolfenstein? Stačí kliknout

Zároveň však tvůrci zcela opustili českou lokalizaci, což je na jednu stranu škoda, na druhou tak aspoň ze hry zmizely hlášky typu "All, go to that kráva to our front". Pro dostupné režimy navíc není čeština až tak důležitá, tu bychom uvítali spíše v chystané kampani. Ta, jak již bylo řečeno, ve hře zatím chybí a dodají ji až tři zdarma šířené DLC, první se objeví už v říjnu. Zásadní otázka tedy zní: je ve hře co dělat i bez ní?

"Třetí Arma vypadá úžasně, přitom je skvěle optimalizovaná a na vyšší detaily ji rozjede i průměrný stroj."

Ano i ne. Arma 3 nabízí přes deset ukázkových misí, kterým chybí pořádná příběhová omáčka a spíše představují jednotlivé druhy jednotek či některé zajímavé novinky: ať už pohyb pod vodou či ovládání dronů. Z nich jsem byl obzvlášť nadšený, jelikož opět rozšiřují herní možnosti - pomocí bezpilotního miniletounu si lze prohlédnout základnu nepřátel, zanést do mapy polohu důležitých cílů a pak je zdálky pomocí artilerie bez problémů zlikvidovat. Ale zpět k obsahu. Mimo těchto ukázkových misí, jejichž zábavnost je kolísavá a trvanlivost vcelku malá, se ve hře nachází ještě režim výzev: poměrně zábavných misí, v nichž musíte překonat trať s všemožnými překážkami v co nejrychlejším časovém limitu.

Ani absence klasických misí však neznamená konečnou. Už nyní si lze stáhnout desítky úrovní z internetu, přičemž jejich implementace do hry je díky Steam Workshopu nejjednodušší v historii - stačí jedno kliknutí a můžete začít hrát. Díky dlouho běžící alfě a betě už je k dispozici několik velmi zajímavých kousků: třeba remake první mise z Wolfensteina 3D, úroveň ve stylu Metal Gear Solid nebo předělávka klasických misí z původního Flashpointu. A čím déle bude hra venku, tím se dá čekat bohatší nabídka...

Toto se líbí uživateli: Zorba

Přesto absence kampaně zamrzí, jelikož "jednohubky" v podobě ukázkových misí či úrovní od komunity zkrátka nedokážou vynahradit plnohodnotnou zábavu příběhového režimu. Krásný ostrov Altis, který má úctyhodných 270 kilometrů čtverečních a navzdory přejmenování z původního Limnosu z něj řecká atmosféra přímo dýchá, tak působí zatím vcelku nevyužitě a můžete se po něm leda bezcílně potulovat.

Nebo zkusit multiplayer, kterému se jistě řada fanoušků singlu bude bránit, byť k tomu nemají podstatnější důvod. Ve hře "frčí" zejména mód Wasteland, tedy jakýsi DayZ bez zombíků, který dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Často to ale mohou být hodiny hledání soupeřů, obzvláště na méně zaplněných serverech. Tam se klidně může stát, že desítky minut bloudíte ostrovem, abyste po jedné nečekané kulce umřeli a museli začínat od začátku. Navíc hra občas laguje v momentech, kdy se to opravdu nehodí - a nemusí to být přitom chyba vašeho pomalejšího připojení. Zároveň je třeba upozornit, že se nevyplácí vrhat se do multiplayeru rovnou, pokud nemáte se sérií předchozí zkušenost. Nejprve si raději v singleplayeru přivykněte na chování zbraní, naučte se s nimi zacházet a až pak se vydejte na zteč se živými soupeři.

Ano, některým bugům se autoři nevyhnuli ani tentokrát. V jedné misi třeba můj spolubojovník neustále volal, že nemá munici - přitom jsem věděl, že už je pár minut pod drnem. Vadily mi třeba i špatně viditelné waypointy a občasné kiksy umělé inteligence při řízení vozidel. Nejvíce však stejně mrzí absence kampaně. Přesto chápu, proč se tvůrci rozhodli Armu 3 vydat už nyní. Navzdory složitému vývoji nejde o žádný polotovar, působí vyladěně a nabízí obrovské možnosti, zejména pro fanoušky editačních nástrojů a hráče multiplayeru. Nebojím se tvrdit, že za pár let by třetí Arma zasluhovala ještě vyšší hodnocení - až bude mít k dispozici několik kampaní, add-ony s armádami všech možných národů a bude téměř prostá bugů. Zatím musíme o kousek níže, budeme však vyhlížet říjen, kdy první DLC dostane opušťák.

Arma 3

Vrchol série ve všech ohledech. Nádherná a realistická hra, která přitom naštěstí nezapomíná být zábavná. Čekáme ale ještě na to, jak dopadne kampaň.