Kentucky Route Zero: Act II Recenze Kentucky Route Zero: Act II

Kentucky Route Zero: Act II

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

2. 10. 2013 22:00
Reklama

Hned na úvod se musím přiznat, že od vydání prvního dílu minisérie Kentucky Route Zero uplynulo již tolik vody, že jsem si pro jistotu zopakoval první akt. Epizodický formát tak znovu dostává na frak, že by se ani ve Valve stydět nemuseli. Na první phled se může zdát, že je Kentucky Route Zero zasazené do nelogického světa, opak je však svatou pravdou. Herní svět státu Kentucky je světem žijícím podle jasně daných pravidel a regulí, mnohým však oko hráče jakožto běžného smrtelníka porozumět nedokáže. A vlastně jej ani nemusí ve finále docenit. Svět KRZ je totiž světem, kde je jedinec uvnitř budovy i vně, a kde také hráč samotný stojí mimo příběh a zároveň je i jeho nedílnou součástí.

VLASTNÍ HLAVOU PROTI ZDI

Už u prvního aktu jsme avizovali, že vývojáři sice vybudovali herní svět, ale všechno, co se v něm odehraje, už závisí pouze na vůli hráče. Veškeré konverzace se mohou ubírat více než jedním směrem, prakticky každá interakce má vícero cest k zakončení. Proč? Jednoduše proto, že jste pány svého vlastního příběhu – pokud se rozhodnete, že se v minulosti něco odehrálo přesně takhle, stává se to ve hře psanou historií. A pokud naopak chcete, aby se něco teprve odehrálo, pak se to také odehraje.

Jako hráči se opětovně ujímáte role řidiče Conwaye, který pokračuje svoji pouť ve hledání cíle pro svoji tajemstvím zahalenou zásilku, a ani v nejmenším se nehodlá podivovat nad tím, na co při svém putování narazí. A věřte, že během těch dvou až tří hodin toho nebude vůbec málo.

Nemá cenu se zabývat výčtem lokací, beztak bychom tím akorát ohrozili hráčův prožitek. Co však vypíchneme rádi, je fakt, že hra stále budí jedinečný dojem, který tak úspěšně nakousl první díl. To znamená, co průchod hrou, to jiná zkušenost – opět si v roli hráče budeme moci vytvářet vlastní příběh na základě dialogů. K tomu také dostává podstatně větší roli samotné objevování světa, což se děje za doprovodu oněch velmi zvláštních pravidel popírajících veškerou logiku – drž se za úplňku pravou rukou za nos a dvakrát se otoč na levé noze proti směru hodinových ručiček.

A světe div se, točit se dle pravidel autorů budete rádi a hltat při tom budete každý jediný detail prapodivného státu Kentucky. Atmosféra jedné noci ze života Conwaye, vámi (ne)pojmenovaného psa a doprovázející Shannon je vykreslena bez debat na výbornou. Pohltit hráče umí víc, než jiné tituly, které na atmosféru vsadily úplně všechno, a mamutí podíl na tom má nejen výtvarná stylizace, ale i všechny ostatní složky hry útočící na zbylé smysly. Stát Kentucky je prosycený tajemnými zvuky a v neposlední řadě také postavami, které tak rády kradou pozornost na svojí stranu a přitom nijak netříští pozornost hráče. Hra obsahuje snad tisíc a jeden detail, každý z nich je jedinečný a každý ovlivňuje emocionální stránku hráče jinak – jednoho zaujme exhibice muzea, jiného kmeny stromů lesa vizuálně popírající realitu a budící spousty otazníků. Jakých, na to si už musíte přijít sami, jisté však je, že pokud chcete být otevření tak trochu jiným zážitkům, ve druhém aktu KRZ si přijdete na své.

VYPRÁVĚJ NÁM TU O ŘIDIČI

Aby toho zmatení nebylo málo, může se hráč najednou ocitnout v roli zcela vedlejší postavy a vyprávět svůj vlastní příběh skrze třetí osoby. A opět je volba jen a jen na hráči samotném. Je Conway blázen či nikoli? Zraní se opět, nebo snad vyvázne bez škrábance? A je toto vůbec skutečnost, nebo se jen nacházíme v barvitém a stylovém snu? Na nic takového nelze přesně odpovědět – každý si svojí odpověď utváří sám, a to hře dodává punc jedinečnosti. Sečteno, podtrženo, co se vyprávění příběhu týče, má se běžná komerční produkce ještě hodně co učit!

Pokud bychom tuto epizodu vyrvali z kontextu série a hodnotili ji zcela osamoceně, máme na talíři velmi prazvláštní hru, která však nabízí originální mechanismy vyprávění příběhu a prozkoumávání světa. Jako pokračování první epizody ale funguje na výbornou a pozvedává zážitek o úroveň výše. Těšíme se, kterak si budeme moci zahrát Conwayovu pentalogii jako celek, vy však neváhejte a naskočte už v průběhu, stojí to za to a mrzké detaily typu jednoduchá grafika, krátká herní doba i zdánlivý pocit toho, že se na obrazovce nic neděje, ty nehrají vůbec roli – důležitý je zážitek a útok na emoce hráče. A přesně v tom Kentucky Route Zero: Act II exceluje.

Kentucky Route Zero: Act II
Windows PC

Verdikt

Pokud vám nevadí utahaná hratelnost, dabingem nedoprovázené dialogy a pokud máte rádi neokoukaná dobrodružství, je tato série a její aktuální druhý díl právě pro vás. Příběh Conwaye je tajemstvím nabitá pouť plná neokoukaných mechanismů. Jen tak dál!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama