Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2014 Recenze Magic: Duels of the Planeswalkers 2014

Magic: Duels of the Planeswalkers 2014

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

10. 10. 2013 22:22

Duels of the Planeswalkers se pomalu etablovaly jako každoroční pozvánka do krásného světa sběratelské karetní hry Magic: The Gathering. Díky své odlehčené povaze, kampani s dopředu připravenými balíčky a dobře zpracovanému tutorialu i tipům v průběhu hraní slouží jako ideální pískoviště pro M:TG začátečníky a určité kouzlo v nich najdou i zkušení hráči. Platí to i letos; ovšem při vědomí podobnosti s předchozími ročníky je třeba už přece jen přísněji hledat novinky a posuzovat kvalitu jednotlivých herních režimů.

Poskládej si sám

Hlavní novinkou roku 2014 je režim Sealed Play. V něm dojde konečně na to, co v Planeswalkers ze základních mechanismů Magicu chybělo – vlastní skládání balíčků. V offline módu si hráč virtuálně "rozbalí" šestici booster packů a z nich si sestaví úplně volně balík. Následně pak podstoupí test v podobě šestice soubojů s rozdílnými protivníky. Uspět je poměrně těžké vzhledem k odladění AI a jejím částečným podvodům (ano, umělé inteligenci chodí ty správné karty s až podezřelou pravidelností), ale o to sladší je odměnou, když se to povede. Vytvořený balík je pak také možné vzít do online módu a zahrát si proti lidskému soupeři. Bohužel, Sealed Play má i svou stinnou stránku, jež souvisí s herní ekonomikou. Magic 2014 se prodává za 10 dolarů. V této ceně jsou ale jen dva sloty na balíky pro Sealed Play, které nelze mazat. A když si chcete postavit jiný, musíte si další místo dokoupit za dvě eura na Steamu. Dodatečná monetizace hodně kazí dojem z jinak příjemného herního režimu.

Na výletě dimenzemi

Další herní režimi už ti, kdo hráli předchozí díly, poznají. Nechybí hezky zpracovaný tutorial pro úplné začátečníky a rozsáhlá kampaň situovaná do pěti světů (+ jako bonus závěrečný boss-fight s nabušeným Ramazem). Jak je v Planeswalkers zvykem, začíná hráč buď s přímočarým červeným balíčkem postaveným na goblinech a destruktivních kouzlech, anebo s podobně herně jednoduchým balíčkem zeleným – dalších deset se odemyká teprve postupně v rámci kampaně a módu Revenge. Po pravdě, kampaň je letos víc rutinně odvedeným řemeslem než opravdovým zážitkem. Zejména jsou dost nudná setkání, při nichž balík soupeře jen chrlí pokaždé stejnou řadu potvor, a ani vrcholné souboje s Planeswalkery nezůstávají bez vady na kráse. Na vině je možná hra na jedno vítězství. Aby tedy potom hráč neprošel kampaní jako nůž máslem za pár desítek minut, nutí ho hra některé bitvy mnohokrát opakovat. Důvod je, že i když hráč neudělá žádnou chybu, soupeři zkrátka "chodí" karty mnohem vhodnější a je třeba opakovat bitvu do zemdlení, než se okolnosti sejdou, planeswalkerovi v jednom tahu nedojde země, anebo mu výjimečně nepřijde karta do komba. Bylo by asi zábavnější i spravedlivější cheatování AI (respektive naskriptování bitev) trochu omezit a bitvy dát na dvě či tři vítězství...

Dále Planeswalkers nabízejí několik málo výzev – logických hádanek, jež ale zejména prověřují znalost pravidel, free-for-all a two-head giant (tedy hru dvou hráčů proti dvěma), a pochopitelně multiplayer, v němž si lze vyzkoušet jak dva právě zmíněné módy, tak i již popisovaný Sealed Deck.

Taktické bohatství

Samo hraní nepostrádá návykový faktor, daný samozřejmě pestrostí pravidel Magicu a jeho lety prověřenou chytlavostí. Množství strategií je skutečně výjimečné – od přímočarých balíčků se hráč může dostat k nekromantické magii, modrým zakazovacím balíkům, vícebarevným paklům s artefakty, bílé rytířské jízdě založené na equipu, zahazovacímu balíku nebo zelené mašině schopné dostat do hry bezprecedentní množství zemí... a to je jen zlomek možností. Planeswalkers postupně dolaďují i uživatelské rozhraní – po vypnutí zdržujících bojových animací jsou tak bitvy relativně svižné, přitom je ale obvykle dost času zahrát ve správnou chvíli nějaký ten šikovný Instant. Příjemnou kosmetickou změnou je otevření úprav základních balíků, kdy je možné karty nejen přidávat, ale i vyndavat (takže pak balík nepřekročí optimum 60 karet) a dokonce i změnit počet zemí.

Planeswalkers bývají výstižně popisováni jako lehká droga, od níž je jen krůček k reálné kartičkové předloze... a od té již nevede cesty zpátky ;-) Pro ty, kdo předchozí díly nevlastní, ale sběratelské karetní hry pro ně mají alespoň vzdáleně nějaké kouzlo, je Magic 2014 jasnou volbou. Veteráni série budou muset vážit, zda pro ně zábavný, ale zpoplatněný Sealed Play režim ospravedlňuje investici, jež se může vyšplhat kamkoliv na stupnici deset eur až nekonečno.

Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2014

Opět velmi zábavné virtuální převedení Magicu. Novinka v podobě Sealed Play hru obohacuje, ale zamrzí její zpoplatnění.