Memoria Recenze Memoria

Memoria

Dan Kremser

Dan Kremser

15. 9. 2013 22:24

Ještě to není tak dávno, kdy jsme hráli docela povedený Shadow Run a trochu se podivovali nad původem celé značky. Pen and paper hry na hrdiny u nás holt nemají velkou tradici, což se však díky hrám postupně zlepšuje. V poměrně krátké době se k nám dostává již druhá hra, která svůj název a především herní svět odvozuje od papírového dobrodružství The Dark Eye. Už to ale dávno není RPG, jako bylo předchozí Chains of Satinav, nýbrž čistokrevná adventura klasického střihu, jak už bývá u Daedalicu zvykem.

ZAJÍMAVÉ FANTASY

Už jen proto nemůže být druhá kapitola z plánované trilogie vyloženě špatnou hrou, v Daedalicu totiž těží z letitých zkušeností nasbíraných v posledních letech a kvalitní adventury jim snad rostou na stromech. Už jen samotné navázání na předchozí hru je velmi povedené a ani ti z vás, co ji minuli, se neztratí. A to i navzdory faktu, že Memoria sleduje už načatou příběhovou linku takřka otrocky a opět hráčům představuje mladíka Gerona. Nyní již zapomenutého hrdinu, jehož pravá láska je uvězněná v ptačím těle. Na tom ale zas není mnoho zajímavého, příběh Memorie těží především z druhé, o sto let nazpět se odehrávající dějové linky, která se točí okolo mocného magického artefaktu a princezny Sadje.

"Hlavním problémem je, že vedle klasického kombinování předmětů se do hry přimíchává ještě magie."

Ta je nejen mnohem zajímavější, ale postupně stále více zasahuje i do Geronovy reality až se nakonec vytváří velice sympatický příběhový spletenec, jenž skvěle udržuje napětí a nechybí mu správná atmosféra. Všechno je navíc podpořeno solidním scénářem a především nenapadanými odkazy na jednotlivé dějové linky navzájem. Navzdory očekáváním dokonce dokázali scénáristé z vyloženě tradiční a na klišé více než bohaté fantasy vykřesat až překvapivě velké množství originálních nápadů a zajímavých momentů. Snad by se dalo hovořit i o poučném přesahu, který se dotýká například smrti nebo lásky. To vše především díky chemii mezi postavami, které se nikdy nepotkají a i přesto jsou schopny mezi sebou navazovat jakési vztahy a interagovat.

MAGICKÉ PROBLÉMY

Dobrá adventura však musí být něčím více, než jen dobrou vypravěčkou. A když už jí je, až příliš často se v poslední době kašle na hratelnost, speciálně pak na hádanky. V tomhle ohledu bohužel v Daedalicu ještě tak velcí odborníci nejsou a zrovna na Memorii to jde místy dost vidět. Hlavním problémem je, že vedle klasického kombinování předmětů se do hry přimíchává ještě magie. Nikoli však vkusným způsobem jako v případě The Night of the Rabbit, kde speciální schopnosti hratelnost příjemně oživovaly. Tady jsou spíše na obtíž a tvůrci se někdy v jednotlivých hádankách pěkně topí. A to nejen v těch magických!

Metodě pokus omyl se tedy nevyhnete a popravdě řečeno je to někdy pěkně frustrující. Například místo, kde musíte přijít na správnou kombinaci slov do konverze, je vyloženě k vzteku. Někdy jsou logické problémy zkrátka překombinovány až běda. Alespoň že nápověda je ale schopá sem tam přispěchat na pomoc, a to jak zvýrazněním aktivních objektů, tak i lehkým popostrčením skrze nějakou noticku v deníku. Náplast je to však pouze částečná.

STYLOVÝ KABÁTEK

Jak už pak bývá u Daedalicu zvykem, spolu s excelentním vyprávěním a atmosférickým příběhem jde ruku v ruce i kvalitní audiovizuální zpracování. Grafika je opět ručně malovaná a k žánru klasické fantasy se perfektně hodí. Už jen díky pestrobarevným lokacím a zajímavé stylizaci stojí Memoria za zahrání. A to ani nemluvíme o trefném ozvučení, které skvěle spoluvytváří hutnou atmosféru. Zkrátka taková třešnička na dortu. Jen kdyby to nebyl dort lehce nahořklý. Jako adventura totiž Memoria přeci jen funguje pouze lehce nadprůměrně a někdy se zbytečně topí v překombinovaných hádankách. Stále se však jedná o titul, který potěší oči i uši nejednoho fandy žánru. Jen mozek bude lehce strádat a stejně zůstane neuspokojen i adventurní panic, jemuž zrovna Memoria moc neřekne.

Memoria

Pěkná adventura, která se vám snaží svůj povedený příběh odvyprávět tak horlivě, až zapomíná na to, že někdy se musí také dobře hrát.