Restaurant Empire 2 Recenze Restaurant Empire 2

Restaurant Empire 2

Vilém Koubek

Vilém Koubek

3. 8. 2009 22:47

Vybudovat si vlastní restaurační impérium není nic snadného. Před šesti lety k tomuto závěru došel Armand LeBoeuf a na vašich bedrech teď spočívá nelehký úkol – donutit jeho ženu, aby si to taky uvědomila. Bláhová si totiž vzala do hlavy, že by nebylo špatné vybudovat kavárničku a posléze celou síť kaváren či podobných restaurací. Ocitnete se proto v její kůži a před vámi bude stát šestnáct rozsáhlých příběhových misí, které vás už na samotném začátku postaví před nemalou manažerskou výzvu. Ať už si to vyložíte v dobrém, či zlém, pravdou je, že pokud to se hrou myslíte vážně, bude se vám o ní i zdát. Autoři totiž tak nějak počítají s tím, že když chcete hrát dvojku, máte stále v krvi dovednosti z jedničky, a pokud ne, že je získáte. Jako bonus proto přibalili původní hru coby druhou hratelnou část zcela zdarma, což je docela příjemné, ale málokdo si koupí druhý díl jen proto, aby si zahrál ten první. Tak jako tak je zdejší tutoriál okrouhán na nejnutnější minimum.

O zařizování restaurace se nedozvíte prakticky nic a jediné, co vám bude objasněno, jsou nové prvky, kterých není nijak závratně mnoho. Minimálně ze začátku proto budete tápat, což docela jistě vyústí v problémový průchod úrovněmi a v neposlední řadě také v nevzhlednost a neefektivnost vaší restaurace. Je sice pravda, že nepodaří-li se vám misi dokončit, dostanete možnost začít ji znovu s poněkud mírnějšími nároky na úspěch, ale v mnoha případech to bude znamenat ztrátu více jak hodiny hraní a řešení veškerých herních záležitostí odznova.

Náš zákazník, náš pán

Obzvláště v tomto směru se dokáže hra vybarvit jako velmi otravná, jelikož vás nutí neustále něco dělat. Je pravda, že hanět hru za to, že po vás chce jakousi porci snahy, je výstřednost, ale v tomto případě možná autoři zašli poněkud dál, než museli. Vytvořili totiž docela uvěřitelný model lidského chování, který je schopný stěžovat si na cokoliv, a stížnosti vašemu podnikání samozřejmě nesvědčí. Je proto vaší povinností řešit, kdo je na koho drzý, kdo neumí pozdravit, kdo je pomalý, komu donesli studené jídlo a tak dále. S jednou restaurací se to dá přežít, ale když jich máte více, připadáte si jako skutečný manažer/ka, což ne vždy znamená, že se budete bavit.

Kromě těch otravných vyrušení je tu také ta příjemnější verze udržování vaší pozornosti a tou jsou náhodná setkání. Občas se vám do restaurace zatoulá dealer speciálních surovin, sem tam má někdo recept, který by se na vašem jídelním lístku vyjímal, velmi zřídka někomu tak chutná, že by od vás recept nejraději koupil, a když máte štěstí, zastaví se u vás nezaměstnaný kuchař, jenž by pro vás velice rád pracoval a zdokonalil tak své umění.

Každá hvězdička se počítá

Když jsme u toho zdokonalování, bylo by dobré říct, že je to jedna z novinek. Nejenže se vaši kuchaři vařením zlepšují v jednotlivých kuchyních (přibyla německá), ale nově se zlepšují také samotné recepty. Toto „vylepšování“ samozřejmě stojí peníze, a když jich investujete dostatečné množství, dostanete se do fáze, kdy máte perfektní recept a váš pokrm je tak dobrý, jak jen může být. Bohužel je tato metoda „výzkumu“ asi jediným pořádným zásahem do hratelnosti, která se od minulého dílu prakticky nezměnila. Podíváte-li se na Restaurant Empire 2 jako na celek, působí jako první díl s datadiskem. Přibylo nové vybavení a jedna kampaň. Technické zpracování se nezměnilo a všechny neduhy zůstaly.

Postavičky po zemi spíše plavou, nežli chodí, vrážejí do sebe a velmi často se do sebe zasekávají. Takový stůl pro ně může být občas nepřemožitelným nepřítelem a nezřídka se stává, že si číšníci či jiní zaměstnanci krátí svou pracovní dobu zíráním na holé zdi (pokud jste tak špatní architekti, jako náš recenzent). Zákazníci řvou hlady a nudou, vaše peněženka pro změnu prázdnotou. Jak už bylo řečeno, grafika je úplně stejná jako před šesti lety. Na dnešní poměry proto působí opravdu prehistoricky. Abychom si nemohli stěžovat na zvuky, autoři pro jistotu téměř žádné nepoužili. Dříve dabované rozhovory a tutoriály jsou dnes odkázány pouze na vaši schopnost číst a celou hrou se táhne pár nudných znělek, které na sebe nenavazují, tvoří hluchá místa a pouštějí se jakoby náhodně.

Účet prosím

Při hraní Restaurant Empire 2 vám bude v hlavě vrtat otázka: Co dělali autoři poslední šest let?! Dvojka je totiž lehce vylepšený klon jedničky, který neopravuje žádné její chyby, ale ani žádné nepáchá. Je to ta stará dobrá hra v tom starém kabátě a s tou starou hratelností. Pokud se vám líbila jednička a nějakou záhadnou shodou okolností jste o ni přišli, je tato hra jasnou koupí. V opačném případě si dobře rozmyslete, do čeho chcete vrazit své peníze a běžte raději na nějaké jídlo do pořádné restaurace.

Restaurant Empire 2

Spíše než plnohodnotným nástupcem je Restaurant Empire 2 datadiskem. A to ne zrovna úžasným.

Je to starý dobrý Restaurant Empire obohacený o novou kampaň a haldu nového vybavení.