Rock of Ages Recenze Rock of Ages

Rock of Ages

8. 10. 2011 22:00 3

Jihoamerické Chile donedávna nebylo v herní komunitě moc známé. Vše se ale změnilo v roce 2009, kdy místní studio Ace Team dokončilo Zeno Clash. Vynikající stahovatelná hra spojovala několik žánrů v zajímavý akční mix, a tak oslovila mnoho pařanů, kteří ocenili především její originalitu. Nezávislý tým si vydělal na budoucí existenci a mohl se vrhnout na další výzvu. Ace Teamu se znovu podařilo zabodovat na poli originality, Rock of Ages je skutečně kouskem, jaký jsme tu ještě neměli. Hratelnost míchá tower-defense strategie a arkádového závodění ve stylu série Super Monkey Ball, při němž ovládáte ohromné balvany.

Koulení, bourání a stavění

Přestože herní principy není jednoduché popsat, základní myšlenka je jasná – údery obrovského kulatého balvanu musíte prolomit vrata nepřátelské věže, dostat se dovnitř a přejet hlavního protivníka v jednotlivých bitvách. V této útočné fázi hry tedy ovládáte kouli, kterou v third-person pohledu valíte z kopce po předem daných trasách směrem k věži s bránou. Čím větší rychlostí do ní vrazíte, tím více ji poškodíte. Po několika jízdách a nárazech vrata obvykle zničíte a máte tak volnou cestu na nádvoří, kde stačí přejet miniaturní figurku vůdce nepřátelského tábora a vyhrajete. Cesta k věži po plošinkách nikdy není přímá, vždy je na ní spousta zákrutů, přeskoků (s koulí je možné vyskočit), ostrůvků, kamenů, stromů, ostrých zatáček a překážek, a tak vážně hrozí, že vypadnete. Pokud se na cestě neudržíte, přijdete o cenný čas, ovšem božská ruka vás na trať opět vrátí, a tak můžete pokračovat z místa, odkud jste spadli. Skončíte pouze v případě, kdy je vaše koule totálně zničena. Nárazy do překážek ji poškozují, časem ale získáte lepší typy, které vydrží více a udeří silněji.

Po nárazu do brány vaši stavitelé začnou připravovat další kouli a nastává druhá, defenzivní fáze hry. V době, kdy dělníci pracují a vy zrovna neovládáte balvan, připravujete překážky, při jejichž stavbě hra trochu připomíná tower-defense strategie. Na vybraných místech na cestě můžete za peníze (získáte je přejížděním lidí a ničením budov) budovat různé nástrahy, které cestu nepříteli zkomplikují. Od klasických věží se propracujete až ke katapultům, ohromným mamutům nebo větrákům, které se snaží kouli smést z plošinky. Jednotlivé bitvy svádíte vždy zároveň s nepřítelem, jenž útočí na vaši bránu a snaží se ji rozbít. Oba hráči mají identickou cestu, ovšem z kopce se rozbíhá na druhou stranu. Bojujete tedy vzájemně proti sobě a překážkami si znepříjemňujete jízdu. Zvítězí ten, kdo rozbije dříve bránu a přejede hlavní postavu.

Vzbouření nebohého hrdiny

Překážky si musíte postupně odemknout v příběhovém módu, v němž se ocitnete v roli Sisyfa známého z řeckých bájí. Sisyfos byl potrestán za to, že si nevážil bohů, tak, že musel neustále valit kámen do kopce. Balvan se ale po vytlačení nahoru zase skutálel dolů, a tak nebohý Sisyfos musel vše donekonečna opakovat. Avšak jednoho dne se svému krutému osudu vzepřel a rozhodl se bojovat, a to dokonce v různých epochách světové historie.

Postupně se Sisyfem projdete pět historických období rozdělených do osmnácti bitev. Antické Řecko, středověk, renesance, rokoko a romantismus se odráží jak v grafickém zpracování jednotlivých herních prostředí, tak v pitoreskním ději. Před každou z bitev v cutscénách spatříte krátké představení konkrétního protivníka z daného období, ve středověku tak bojujete s morem černé smrti, v antickém Řecku svedete bitvu s Leonidem ze Sparty a v renesanci se utkáte s Leonardem Da Vincim. U jednoduchých animací inspirovaných scénkami Monty Pythona se určitě zasmějete. Tvůrci baví osobitými vtípky, nechybí ani různé popkulturní odkazy a veselé narážky.

Nápaditou grafikou vynikají nejen zmíněné scénky, ale i samotné herní prostředí. Při ovládání koule se můžete kochat krásnými panoramaty, jakých by se jistě nemohla nabažit ani rodina Homolkova. Skvělého efektu autoři dosáhli i u blízkých předmětů, a to kombinací různých zobrazení. Po plošinkách totiž pobíhají 2D modely postav, které vyniknou díky tomu, že často stojí poblíž věží a budov v klasickém 3D. Kombinace 2D a 3D působí originálně. Zpracování (včetně chytlavých hudebních melodií) je tak jednou z hlavních předností celé hry.

Občas to vrže

Jádrem Rock of Ages je příběhová kampaň. Ovšem jakmile jednotlivé bitvy v různých prostředích odemknete, otevřou se vám i v dalších dostupných módech. Ve SkeeBoulderu s koulí cestou strefujete terče a na konci levelu místo brány míříte na terčíky, jimiž znásobíte své výsledné score – škoda jen, že v tomto případě máte neomezený čas, a tak není složité strefit všechny cíle. V Time Attacku je vaším úkolem projet cestu co nejrychleji, čímž si můžete jízdu koulí nacvičit pro kampaň. Nechybí ani multiplayer, který je pro hru jako stvořený. Pokud máte gamepad, lze hrát i s kamarádem ve splitscreenu na jednom PC, v opačném případě je pak k dispozici multiplayer.

Herní principy Rock of Ages jsou nesporně velmi originální a zábavné, už po několika hodinách však zjistíte, jakými problémy dílo chilského Ace Teamu trpí. Hlavním nedostatkem je celková nevyladěnost hratelnosti. Nevyváženost významu obou fází hry po chvíli bije do očí. Obranná část, kdy budujete překážky, je totiž pouze okrajovou záležitostí. Není dostatek času vše promyslet a vybudovat skutečně pevnou obranu. Zkušený hráč brzy zjistí, jak sílu koule využívat, a tak překoná a prorazí prakticky jakékoli jednotky a nástrahy. Nakonec se tak z Rock of Ages stává spíše závodění o to, kdo rychleji dovalí kouli k bráně.

Autoři už se snaží tento problém vyřešit – první patche hratelnost upravily, ovšem stále to ještě není ono. Uvidíme tedy, jak se vývojáři s nevyvážeností jednotlivých částí Rock of Ages dále poperou. Ani tak ale nejde o zásadní problém, který by hratelnost totálně kazil. Vždyť hra i v této podobě slušně baví a za rozumnou cenu nabízí vynikající zábavu. Navíc má velký prostor pro pokračování v dalších historických obdobích.

Rock of Ages

Chilský Ace Team znovu ukázal, jak originální a zábavné tituly umí tvořit. Rock of Ages je chytlavým mixem žánrů, který nabízí nápadité a humorné zpracování a slušnou, byť ne zcela dotaženou, hratelnost.