Runaway 2: Želví sen Recenze Runaway 2: Želví sen

Runaway 2: Želví sen

28. 9. 2007 22:15

Runaway: A Road Adventure rozhodně nepřišel do žánru adventur s žádnou zásadní změnou. Nabídl různorodá prostředí, spoustu rozsáhlých dialogů a v neposlední řadě několik dobrých vtipů a humorných situací. Myslíte si, že po dalších čtyřech letech již nemá podobný titul šanci na úspěch? Omyl. Želví Sen prakticky nezměnil koncept z prvního dílu, přidal humoru, dialogů i pestrých lokací a odvážně vtrhl na herní trh. A dokázal skoro nemožné. Překonal kvalitu prvního dílu.

Proč právě Želví Sen?

Příběh druhého dílu začíná přibližně v místě, kde jste vaše hrdiny Ginu a Briana, opustili minule. Na Havajské pláži to ale naši dvojici příliš dlouho nebavilo, a tak se rozhodli, že se vydají na vyhlídkový let nad ostrovy. K jejich smůle, stroj i pilot, jež si pronajali, zažili pravděpodobně i první světovou válku a po kolapsu pilota nezbývá Brianovi nic jiného, než násilně Ginu vyhodit s jediným padákem na palubě a sám ustát tvrdé přistání uprostřed pusté džungle. S notnou dávkou štěstí pád přežije jen s pár škrábanci a v ten okamžik se do jeho kůže dostáváte právě vy a vydáváte se za dalším velkým dobrodružstvím. Gina se padákem snesla na druhý konec ostrova a vy ji musíte za každou cenu najít.

Děj hry samozřejmě nezůstane pouze u hledání ztracené přítelkyně, ale postupně se do příběhu zamotají vojáci, kteří z neznámého důvodu obsadili celý ostrov, záhadný chrám s mimozemským zařízením nebo staří známý, jako například podivínský mnich Joshua, který vás bude dlouho ve hře provázet. Kromě tropického ostrova se později podíváte i na zasněženou Aljašku nebo loď plující uprostřed Pacifiku. Hra je celkem rozdělena do šesti dlouhých částí, v kterých se posunete do jiného prostředí i situace. Na stereotyp ze stejných činností a lokací tedy trpět nebudete a hlavní postava, Brian, dokonce párkrát změní i svůj zevnějšek. Kromě této postavy však pod vaše velení nedostanete nikoho jiného, což je poměrně škoda. Možností pro využití postav, které ve hře potkáte je přitom poměrně hodně, avšak autoři volili jejich automatickou pomoc, která vychází ze skriptu. Důležité je také vědět, že Runaway 2 je vlastně jen první částí tohoto příběhu a i když se hrací doba vyšplhá přibližně na osm hodin čistého času, děj není dotažen do konce. Třetí díl na sebe tedy nenechá jistě dlouho čekat. A právě v něm se dozvíme pravý význam podtitulu Želví sen.

Sázka na jistotu

Stejně jako první díl Runaway, i Želví sen vsází na jistotu a nehodlá se svým žánrem nijak experimentovat. V pokračování si tedy novinek užijete jen špetku a spíše se na druhém díle zapracovalo graficky a co se do rozsahu prostředí a děje týče. Opět tedy svou postavu ovládáte kliknutím myši na libovolné místo obrazovky a dvoj-klikem na okraj se přesunete na další. Při pohybu nad aktivním místem se kurzor změní na danou činnost a pravým tlačítkem myši můžete akci měnit (prohlédnout, vzít nebo začít dialog). Aktivních míst je ve hře nadmíru a větší část z nich ani nepoužijete a slouží pouze k nějakému vtipnému komentáři z Brianových úst. Osobně bych řekl, že smíchu si užijete ještě o něco více než v prvním díle, což můžeme jen pochválit. Vážné adventury holt teď nefrčí a Runaway nynějšího trendu využívá v humorných situacích, netradičním plnění úkolů, stejně jako v dialozích plných ironie a skrytých narážek. Rozhovorů si ve hře opět užijete dosyta. Některé postavy jsou pro postup hrou důležité, jiné méně, ale u každé je zaručeno, že se budete při dialogu dobře bavit. Obecně se dá říci, že každá postava má svůj osobitý způsob mluvení i chování a autoři opět dobře zapracovali na dabingu, který je na velmi dobré úrovni.

Různorodé úkoly

Na ostrově je spousta práce, kterou je potřeba udělat, a hledání ztracené Giny nebude vůbec lehkým oříškem. Nejdříve se dostanete z husté džungle, kde jste ztroskotali a postupně musíte rozlousknout řadu dalších problémů. Infiltrace vojenské základny, vyřešení záhady mimozemského zařízení nebo výroba sushi na opuštěné Aljašce. To je jen zlomek úkolů, se kterými se ve hře setkáte. Úkoly budete většinou plnit kombinováním předmětů (velmi často v inventáři) nebo správnými odpověďmi v rozhovorech. Naštěstí nemáte nijak omezené pokusy na správnou volbu a při potřebě si většinou můžete s danou postavou celý rozhovor projít znovu.

Runaway 2 není žádnou hardcore adventurou, na kterou by si troufli jen nejzkušenější hráči tohoto žánru. Rozhodně ale také nepatří k nejlehčím titulům a tak vás pár záseků pravděpodobně nemine. Většinou bude na vině přehlednutí drobného nebo špatně viditelného předmětu, který vám poté bude chybět v řešení nějakého problému. V horším případě se může stát, že za zdržení bude vinná samotná hra. Někdy totiž úkoly nejsou příliš jasné (žádný seznam ani deník s dialogy tu není) a několik řešení daného problému příliš logikou neoplývalo. Pak chtě nechtě přejdete na styl "zkusím všechno na vše", což zde však také nemusí být klíčem k úspěchu. Pokud totiž s Brianem logicky nepřijdete na to, proč byste měli danou věc zkombinovat, jednoduše to neudělá. Musíte tedy nejdříve neúplný předmět zkusit na konkrétní situaci ve hře a až poté slavně přijdete na to, že k věci musíte v inventáři ještě něco přimontovat. Je to sice zajímavý způsob, jak se vyvarovat náhodnému postupu ve hře bez přemýšlení, ale spoustu hráčů to bezpochyby odradí. Další zvláštností a z jistého hlediska i nepříjemností, je opakované nalézání věcí v místech, kde jste již hledali. Pro příklad uvedu hned začátek hry, kde z boxu na letadle vytáhnete nějaké nářadí. Poté, co ale zjistíte, že v postupu dál se potřebujete vyškrábat na kluzkou skálu, v boxu najednou při dalším zkoumání objevíte protiskluzový sprej. Sice můžeme v tomto kroku pochválit jistou logiku a inovaci, ale na druhou stranu na to není většina hráčů zvyklá a může z toho vyplynout spousta zbytečných zdržení.

Technicky dokonalé

Runaway 2 je po technické stránce zvládnuto bravurně a autoři si navíc dali záležet i na vyladění, tudíž mi ani jedinkrát hra nespadla. Zahrají si i hráči s dnes již podprůměrnými stroji, přičemž si užijí i detailní a hezké grafiky. Rozlišení se nyní posunulo na hranici 1024x768 a i když si ohledně vzhledu hry nemůžete prakticky nic nastavit, i bez vašeho zásahu, se vám bude u mnohých scenárií zatajovat dech. Dějových filmečků se dočkáte na začátku i konci každé mise a jejich délka někdy dosahuje až těžko uvěřitelných patnácti minut. O kvalitním dabingu jsme se ji zmiňovali. Hudbu uslyšíte jen občas, přičemž se jedná o klidné melodie, u kterých se vám bude dobře přemýšlet nad aktuální překážkou.

Runaway 2: Želví sen je jedna z mála her, která překonává svůj první díl. V tomto případě tomu tak opravdu je a i když pár drobností v nelogickém řešení úkolů a sbírání předmětů se nám nelíbilo, klady stále vyhrávají na plné čáře. Tak dlouhou, humornou a technicky vynikají adventuru jsme tu již nějakou dobu neměli a už nyní se těšíme na rozuzlení příběhu ve třetím díle. Doufejme, že nebudeme čekat další čtyři roky.

Runaway 2: Želví sen

Runaway 2: The Dream of the Turtle svého mladšího bratříčka ještě o prsa překonává, čímž se řadí mezi nejpovedenější adventury posledních měsíců. Pokud si chcete užít hromadu vtipných situací v milé kreslené grafice a se zajímavými úkoly, neváhejte ani chvíli. Argumentů, proč si tuto hru nekupovat, je v tomto případě velmi málo.

Zamotaný příběh, různorodé a atraktivní prostředí i úkoly, vtipné situace i dialogy, povedená grafika a animace, dabing, herní doba
Ovládáte jen jednu postavu, občasné problémy s nelogickými úkoly a sbíráním předmětů z již projitých míst, příběh bude dokončen až ve třetím díle