Sacred 2: Fallen Angel Recenze Sacred 2: Fallen Angel

Sacred 2: Fallen Angel

31. 10. 2008 23:00 16

Již dlouhé čtyři roky nás dělí od vydání prvního dílu tohoto akčního RPG. To se do hráčských srdcí zapsalo svou kvalitou, která se téměř dorovnala předchůdci, Diablu II, a svou návykovostí a rozsahem vystupovalo z řady dalších klonů. Není se tak co divit, že o rok později vydali tvůrci povedený datadisk Sacred Underworld, který nabídl dvě nové hratelné postavy a hodiny stejně dobré zábavy. Nyní však zapomeňte na první díl, zapomeňte na původní postavy, zapomeňte na příběh. Sacred 2 je zcela novou hrou, v novém kabátku a ve zcela jiném časovém období!

2000 let před…Sacred

Sacred 2 na původní díl časově nenavazuje ani v nejmenším. Věc se má totiž tak, že celý děj se přesunul ještě před dění v jedničce a to zhruba o dlouhých 2000 let! Jde tedy o jakýsi prolog k prvnímu dílu.

Příběh dvojky začíná vykládáním čaroděje o útrapách světa Ancaria, který dříve žil vždy v míru a harmonii všech ras. Nicméně T-energie zapříčinila rozvrácení tohoto klidu, a tak není jiné východisko, než příchod statečného hrdiny, který vše urovná, zabije pár padouchů a nastane opět mír. Takže více méně brnkačka.

Představení našich Superstar

Jak jsme již naznačili v úvodu, pokračování si toho od svého mladšího brášky příliš nebere, a to se týká i hratelných postav. Těch je celkem šest a pouze jediná se dochovala z prvního dílu. Jedná se o Seraphim, zástupkyni všeho dobra, svěřenkyni Božstva, která byla na zem vyslána, aby dala věci do pořádku. Její výhodou je širší rozsah specializace, která se neomezuje jen na boj chladnými zbraněmi, ale i na velmi účinnou magii a bojové schopnosti. Díky svému „božskému původu“ tak velmi často využívá právě ochranné aury či uzdravování. Dala by se přirovnat k paladinovi z jiných her.

Dalšími novými svěřenci je High elf („světlá“ magie), Dryada (lukostřelba, magie přírody), Temple Guardian (kombinace útoku z dálky i blízka, technologické schopnosti), Shadow Warrior, zaměřený na jakýkoliv druh čistého boje s těžkými zbraněmi, a nakonec jediný zástupce čistě temné strany, Inquisitor, který si libuje v černé magii.

Tolik k výběru postav. Kromě Seraphim a Inquisitora, máte u všech postav možnost výběru strany dobra či zla, podle čehož se následně odvíjí možnost výběru boha. Ten vám od začátku přidává jednu účinnou schopnost či kouzlo. Kromě těchto dvou věcí si jinak na začátku hraní již nic nevolíte a veškerá rozhodnutí ohledně vašeho zaměření uděláte až přímo během putování.

Rozsáhlý svět, který čeká právě na vás

Kromě úvodního intra se těsně před začátkem hraní podíváte i na krátké in-game video spojující příběh vámi vybranou postavou, a co je důležitější, nastiňující dílčí děj dané postavy. Kromě stejných vedlejších úkolů, které budete nacházet v městech, táborech a vesnicích po celém světě, máte totiž na mapě vyznačen i hlavní úkol, který se nadále rozvíjí a samozřejmě souvisí právě s hlavním děním ve světě Ancaria.

Díky těmto rozdílným příběhům se samozřejmě velmi zvyšuje možnost znovuhratelnosti za jinou postavu, se kterou si nejen vyzkoušíte odlišné schopnosti a přístup ke hře, ale poznáte i jiný dílčí příběh. Samozřejmě, že v případě výběru temné cesty, budete T-energii spíše využívat pro své potřeby a na okolí se příliš hledět nebudete. Nicméně i hra pod temným bohem rozhodně neznamená, že přijdete do obydleného města a začnete vraždit nevinné lidi. S tím totiž hra nepočítá a tudíž není na civilisty ani možné zaútočit.

Cepujeme postavu

Samozřejmostí v každém RPG je postup na další úrovně a s tím spojené vylepšování vlastností a přijímaní nových skillů. V Sacred 2 se po dosažení nového levelu otevře možnost přidat bodík do profláknutých vlastností. Málokoho zaskočí položky jako síla, stamina, vitalita nebo magie, které vám stabilně vylepšují počet životů, rychlost a sílu útoku, zranění speciálními schopnostmi a podobně. Kromě tohoto rozdělení si pak budete moci vybrat jednu z mnoha pasivních dovedností, které vám buď opět některé vlastnosti zvednou, nebo díky nim budete moci např. používat dvě zbraně, vylepšíte si jízdu a útok na koni, obranu se štítem atd.

Výše zmíněné se nicméně týká čistě pasivních schopností a celkových vylepšení vaší postavy. Aktivní kouzla a bojové schopnosti se totiž nebudete učit a vylepšovat během postupu na novou úroveň, ale kdykoliv, když naleznete speciální runu. Ta „naštěstí“ vypadne z každého druhého skřeta (možná až příliš jednoduše) a v případě, že je určena vaší postavě (může být specializovaná na jinou) a vám se zrovna hodí do krámu (každá zlepšuje jednu z patnácti skillů), použijete ji na sebe. V opačném případě ji nemusíte ve městě pouze prodat za pár grošů, ale u kouzelníka tyto runy můžete „vyměnit“ (s peněžním příplatkem) za takovou, kterou byste si přáli. Je tak zcela na vás, pro jaké skilly se rozhodnete a hlavně kolik jich budete využívat. Ve třech kategoriích (útočná komba, kouzla a obranné aury) se samozřejmě najdou i pasivní schopnosti a také nic nebrání rychlému přepínání mezi aktivními schopnostmi a využití tak klidně i tří naráz.

Při přechodu na vyšší úrovně pak dostanete možnost si vámi používané schopnosti třikrát vylepšit, přičemž v každém kroku máte možnost volby (větší šance na kritický zásah / rychlejší regenerace schopnosti atd.). Tudíž další plus ke znovuhratelnosti.

Líbivá grafika, „malé“ poklady

Sacred 2 disponuje velmi povedenou grafikou plnou detailů, barev, oblých tvarů a hezky vykreslených postav i příšer. Daní za tuto hezkou podívanou jsou poměrně vysoké HW nároky, které vyžadují pro plné detaily dnešní nadstandard. Stejně se povedly i zvuky a hudba, která se velmi dobře poslouchá, ve vhodných chvílích graduje, jindy zase zcela mlčí a do popředí se dostanou propracované a realistické zvuky zasekávajícího se meče do čerstvého masa nepřátelského skřeta. Jak harmonické.

Bohužel takovou pochvalu si z našeho pohledu nezaslouží různorodost prostředí, nepřátel, ale i vedlejších úkolů, dungeonů a samotných pokladů. Podle oblasti, v které se zrovna nacházíte budete také potkávat nepřátele. V jedné lokalitě prakticky více jak dva typy nepotkáte a kdo se těší na obrovité šelmy, obry, draky a další titány, bude jejich malým množstvím jistě zklamán. To je „kompenzováno“ menšími protivníky, z kterých málokdy vypadne unikátní předmět, jsou zbabělí, utíkají, neuberou vám ani tolik života, abyste museli použít léčení… a prostě je není radost zabíjet. To stejné platí o navržení dungeonů, kde se sice občas setkáte s tužšími protivníky, ale vždy, když očekáváte tolik oblíbený souboj na konci jeskyně s hlavním obrem / medvědem / mumií a poté zaslouženou odměnu v podobě obří truhly s unikátními předměty, se nedočkáte. Místo toho vám tvůrci nachystali tři slabé mumie a dva obyčejné sarkofágy, z kterých vypadne tak akorát lahvička na léčení. A takto správné akční RPG vypadat nemá.

Stejně tak nezaslouží pochvalu různorodost okolního prostředí. Drtivou většinu tvoří travnaté louky se stromy a i když se později podíváte na slunné pláže či vysoké hory, většinu času procestujete po trávě. A ta vám za tu době pěkně ztvrdne. Ve světě je navíc málo teleportů mezi městy a tak budete polovinu svého hraní cestovat za nějakým úkolem na druhé straně mapy.

Sacred 2 je zábavným, návykovým RPG. Bohužel však za tuto větu přichází neoblíbené „ALE“, které má bohužel tučné parametry a je psané velkými písmeny. Jízda na koni a další havěti je zábavná a originální, vylepšování postavy také výborně baví, multiplayer má své kvality a pro tuhé hráče se nabízí jak SP, tak MP mód hardcore, ve kterém smrt hrdiny znamená konec hry. Nicméně ani tak již není Sacred to, co dříve. Nároky hráčů jsou čím dál větší a to nejdůležitější na akčním RPG je upokojující sbírání předmětů, zabíjení obřích protivníků a odměňování hráče za projité dungeony. A to Sacred 2 nesplňuje.

Sacred 2: Fallen Angel

Stále se jedná o zábavné akční RPG se spoustou zajímavých prvků, obrovským krásným světem, stovkami úkolů a desítkami hodin dobré zábavy. Nicméně Sacred 2 ztrácí zrovna tam, kde si to nemůže dovolit.

Povedená grafika, hudba a zvuky, rozsáhlý svět, rozdílné příběhové linie pro všechny postavy, dobře navrhnutí hrdinové a jejich schopnosti, zábavné vylepšování postav
Občasné zaseknutí nebo spadnutí hry, prolínání některých objektů, zlobící kamera při některých průchodech a v dungeonech, málo unikátních předmětů a tuhých bossů, malá různorodost protivníků a prostředí