Sam & Max: The Devil's Playhouse: Beyond the Alley of the Dolls Recenze Sam & Max 3: Beyond the Alley of the Dolls

Sam & Max 3: Beyond the Alley of the Dolls

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

20. 7. 2010 22:00 3
Reklama

V kancelářích vývojářské společnosti Telltalle Games musí být velmi živá a bujará atmosféra. Nevím, zda si pánové scenáristé něco šlehli, anebo zda mají pouze tak úžasně obrovskou fantazii, aby byly jejich mozky schopné vyplodit takové scény, jaké si pro nás připravili v čtvrté epizodě třetí série seriálu Sama a Maxe. Nevím, ale do hlavy mi od určitého momentu stále dokola naskakují dvě otázky: „Jak tohle mohlo vůbec někoho napadnout?,“ a „Proboha, proč?!“. Epizoda s názvem Beyond The Alley of the Dolls, což by fajnšmekrům mohlo připomínat filmový snímek režiséra Russe Meyera z roku 1970, se tentokrát nese na vážnější notě, kdy se nám snaží zejména pokročit s příběhem a ukázat hráčům, kdo že vlastně za všemi těmi záhadami stojí. Nebojte se však, že byste byli připraveni o řádnou porci humoru, to v žádném případě…

Klony útočí

Pánové a dámy z Telltale Games se rozhodně nebojí boření zažitých konceptů, standardů a stereotypů. Tak například Sam, až do minulého dílu jsme jej prakticky vždy viděli skvěle upraveného ve fešném kvádru a se slušivým kloboukem na hlavě. Pak přišla epizoda třetí a s ní noirová atmosféra, Sam odhodil sako, na tváři, respektive na tlamě, mu vyrašilo strniště a výraz už zdaleka nebyl tak přívětivý, jak jsme byli zvyklí. Jenže tvůrci jdou ještě dál, jako blesk z čistého nebe se v ulicích města New York vyrojily tisíce Samových klonů, bez klobouku (až na jednoho), bez saka a pouze v trenýrkách nutných pro dodržení věkového ratingu. Tisíce očividně zhypnotizovaných Samů mají jediný úkol – posbírat ve městě veškeré psychické hračky a donést je na určené místo, kde je jejich pán a stvořitel shromažďuje, aby měl dostatek síly a energie na… Nebudu spoilerovat, pouze bych vám zkazil zážitek z několika neočekávaných zvratů. Faktem ovšem je, že poslední psychické hračky má u sebe králík Max (jehož nahota pro získání věkového ratingu očividně nikomu nevadí), a tak se tisícovky zhypnotizovaných Samů vydávají právě po stopách hlavních hrdinů.

Hračky, hodně hraček

Ti se nejprve ukryjí ve Stinkyho restauračním podniku, aby se zde po boku válečného veterána bránili náporům útočících klonů, zatímco jeho vnučka si stále nepřítomně esemeskuje, prý pro pomoc. Po útěku ze slepé uličky se ale vše zamotá ještě více, než se na první pohled zdálo. Jak už jsem naznačil, třetí řada seriálu pomalu spěje do finále a čtvrtá epizoda pro něj musí připravit půdu. I proto se těšte na ukázkové dějové zvraty, jež jsou pojaty tak originálním způsobem, že snad ani nemohou být z jiného pera než od tvůrců z Telltale Games. K nim dopomůže i kompletní arsenál psychických zbraní, jejichž počet se rozrostl na šest a krom karet na čtení myšlenek, jež jsme měli možnost zahlédnout už v úvodní epizodě, se dočkáme ještě ultimátního robota s nepředstavitelnou silou. Každá hračka najde během hry své uplatnění, což jen a jen podtrhává obrovskou variabilitu hratelnosti, na níž si čtvrtá epizoda zakládá snad ještě více než na nahotě. A pak je zde ještě jeden moment, na nějž vás musím psychicky připravit. Některé in-game scény jsou totiž jako vystřižené z béčkové lovestory, několikrát dokonce dojde na líbání některých z účastníků. Nechci vás připravit o překvapení, ale nepatříte-li zrovna mezi insektofily s úchylkou na přerostlé šváby, doporučuji nachystat pytlíky na zvracení do pohotovostní polohy.

Čtvrtá epizoda Sama a Maxe by mohla některé fanoušky nemile překvapit množstvím lokací. Jsou momenty, kdy vás příběh pustí pouze na tři místa, přičemž jedna místnost se řadí do kategorie nepoužitelných. Vůbec celkový počet lokací, pohybující se kolem půltuctu, působí proti předchozím epizodám jako chudý příbuzný, nicméně tento nedostatek plně nahrazuje variabilita hratelnosti, za níž stojí zmiňované psychické hračky. Navíc vše vrcholí ve skvělém závěrečném finále odehrávajícím se na nejznámější francouzské soše v New Yorku, ale to už prozrazuji více, než jsem původně chtěl…

Ačkoli není Beyond the Alley of the Dolls nikterak revoluční epizodou, nenazýval bych jí ani výjimečnou, svůj úkol v aktuální sérii plní na jedničku s hvězdičkou. Přiblížit hráči více všelijaká zákoutí příběhu, prohloubit charakteristiky jednotlivých postav a zejména – nachystat si půdu pro velké finále v závěrečné epizodě, to se tvůrcům zkrátka podařilo opravdu dokonale. K tomu si připočtěte velkou porci humoru a skvělé psychické hračky, pánové v Telltale Games zkrátka umí.

Sam & Max: The Devil's Playhouse: Beyond the Alley of the Dolls
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Apple Mac

Verdikt

Revolučních prvků jsme si v úvodu série užili více než dost, z těchto základů ale těží i ve čtvrté epizodě. Precizně odvedená práce s důrazem na pokročení v příběhu a spoustou překvapivých zvratů, půda pro finále je nachystána skvěle. Jen to za měsíc nepokazit…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama