Sam & Max: The Devil's Playhouse: The City That Dares Not Sleep Recenze Sam & Max 3: The City That Dares Not Sleep

Sam & Max 3: The City That Dares Not Sleep

30. 8. 2010 22:00 4

Letní prázdniny jsou u konce, což pro všechny školou povinné znamená návrat do pro většinu mládeže neoblíbených prostor vzdělávacích ústavů. Letošní rok je ale jinačí, nebo alespoň pro studenty-hráče, neboť se konec srpna odehrává ve jménu zajímavých herních titulů, na něž spousta fanoušků netrpělivě čekala. Máme tu Mafii II, máme tu také velké finále adventurní třetí série Sama a Maxe, které nese podtitul The City That Dares Not Sleep. Podařilo se udržet velmi vysoko nastavenou laťku?

Obří zmutovaný králík ohrožuje New York

Fanouškům detektivní dvojice Sama a Maxe, kteří se letos představují v prozatím nejlepší formě, zcela nepochybně celý srpen vrtalo hlavou, jak to nakonec dopadne s jejich miláčkem Maxem, šíleným králíkem se zvláštními psychickými schopnostmi. Abych učinil zpravodajské povinnosti zadost, ve finále čtvrté série se sice Maxovi podařilo zlikvidovat Devil’s toybox, ďáblovu krabici s hračkami, následně však nasál veškerou její temnou energii do svého těla a zmutoval takovým způsobem, že zatímco před proměnou dosahoval výšky průměrné psí boudy, po mutaci mohl s přehledem konkurovat stopatrové Empire State Building. A ono nechte si pobíhat po ulicích Velkého jablka takovouhle potvoru, to není jen tak, byť se jedná o prezidenta Spojených států. Navíc, krom obrovské ničivé síly, kterou překypuje přerostlý Max, se ve městě objevily jeho ohnivé létající hlavy, jež se snaží uspat obyvatelstvo do nekončícího spánku… No safraporte, tomu říkám pořádně ztřeštěná zápletka! Podle agenta Superballa, jehož pravomoci zdaleka přesahují obyčejného prezidentského bodyguarda, navíc není jiné možnosti, než odstranit prezidenta z povrchu zemského hrubou silou, čemuž musí Sam zabránit, pokud nechce navždy přijít o svého parťáka a letitého kamaráda. K tomu je ale nutné dostat se do Maxova mozku a udělat zde menší chirurgický zákrok, ale jak tam, proboha? Nebudu dále napovídat a odhalovat příběh, pátá epizoda Sama a Maxe se totiž zajímavými zvraty jen hemží.

Obří zmutovaný králík hraje druhé housle

Bohužel, jak už ostatně zápletka napovídá, ve finálové epizodě se budeme muset obejít bez ušatého parťáka coby pomocné síly. Jeden by si mohl říct, že něco podobného už jsme zažili, když Maxovi ukradli mozek, ale tam jsme se k psychickým hračkám nakonec přeci jen dostali a užívali si netradiční hratelnosti, s níž tvůrci z Telltale Games přišli. Ale jelikož byla krabice plná speciálních hraček na konci čtvrté epizody evidentně zničena (byla opravdu, nebo šlo o pouhý trik?), a jelikož je z Maxe potvora o váze, za níž by se nemusela stydět celá světová populace slona indického, můžeme na psychické hrátky prakticky zapomenout. Pátá epizoda tak dostává hratelnost do víceméně klasických rozměrů, což při vzpomínce na úchvatný úvod série poněkud zamrzí. Na druhou stranu se ale dočkáme několika věhlasných návratů, mimo jiné se ukáže Sybil, jež je toho času ve třináctém měsíci těhotenství se sochou Abe Lincolna, anebo mluvící slepice, pan Featherly. Tvůrci se pro vyšperkování finální zápletky nebojí ani k zákrokům z kategorie nejbrutálnějších, tedy usmrcení některých charakterů… Zkrátka, ač bez Maxe a jeho psychických hraček, dočkáme se velké spousty zajímavých okamžiků a zejména vtipných momentů, neboť faktor poprskání monitoru se zejména u Samových hlášek nebezpečně blíží desítce.

Rychlému spádu závěrečné série a celkovému zážitku z šokujícího vyvrcholení tvůrci podřídili i zbytek obsahu hry, obtížnost logických hádanek se tak rapidně snížila, sám jsem se zasekl pouze jednou, za což ale musím obvinit menší bug, který mne nutil opakovat správně provedený postup hned několikrát. Pokud tedy od páté epizody očekáváte zavaření mozkových závitů, zklamu vás, charakter nároků na zapojení šedé kůry ale velmi dobře odpovídá konci prázdninových měsíců, kdy se stejně nikomu nechce nic náročnějšího dělat, že… :-)

Originální, rozmanité prostředí, v němž se poslední epizoda odehrává, skvěle doplňuje doslova zašmodrchanou zápletku, kdy hráč nemá potuchy, co se stane v příštích pěti minutách, natož aby správně odhadl vyústění celé série. Nedočkali jsme se sice nových netradičních prvků v hratelnosti, ale i klasicky pojatá finální epizoda ukazuje, že ani po třech sezónách není Sam s Maxem na pokraji svých sil, ba naopak, dostávají se do té nejlepší formy.

Sam & Max: The Devil's Playhouse: The City That Dares Not Sleep
Apple Mac

Řádně zašmodrchané finále originální série, byť bez inovativních prvků v hratelnosti, ale s extra velkou porcí humoru navíc.