Sam & Max: The Devil's Playhouse: The Tomb of Sammun-Mak Recenze Sam & Max 3: The Tomb of Sammun Mak

Sam & Max 3: The Tomb of Sammun Mak

4. 7. 2010 22:38

Ne nadarmo se o vývojářích z Telltale Games říká, že jsou mistry epizodicky vydávaných adventur. Vyspělost scénářů se spolu s léty praxe posouvá do závratných výšin a už dávno se nejedná o téměř nenavazující příběhy pouze se stejnými postavami, naopak. Na konci první epizody třetí série příběhů detektivního dua Sama a Maxe jsme zůstali s bradou kdesi u podlahy zírat na dvojici koster připomínajících právě hlavní hrdiny. Nejapný vtip? Pohled do budoucnosti? Chyba lávky, ani to, ani ono, ale vzkaz z minulosti! Vedle koster se totiž nachází ještě projektor se čtyřmi filmy, přičemž značné nánosy prachu naznačují, že zde leží už zhruba století. Jakmile se senzibilní Max přiblíží k filmům a promítačce, pochopí, že mu jeho schopnosti umožňují proniknout na filmové plátno a měnit děj, jež se zde odehrává…

Proč jeden příběh, když můžeme mít rovnou 4!

Kostry, které Sam a Max objevili, nepatří nikomu jinému než jejich prapředkům Samethovi a Maximovi, a čtveřice filmových pásů dokumentuje jejich výpravu za získáním Devil’s Toybox, ďáblovy truhlice s hračkami, kolem níž se točí celá třetí série. Jak ale napojit příběh v aktuálním světě na příběh historický? Zcela jednoduše, jak jsem již zmínil, jednou z Maxových schopností je měnit děj odehrávající se na plátně. A když si k tomu připočteme možnost střídat filmové pásky, rázem zjistíme, že vlastně hrajeme čtyři příběhy paralelně! Jakkoli šíleně to může znít, jakkoli si pod tímto spojením můžete představovat obrovský chaos, opak je pravdou – přepínání mezi záznamy má svou vnitřní logiku a děje se vzájemně doplňují. Například k tomu, abyste Sameth a Maximus získali v první části potřebný artefakt od nezbedných elfů, musí nejprve zjistit potřebné informace v dalších částech. Navíc Maximus, stejně jako Max, oplývá nadpřirozenými schopnostmi, takže se nebojte, že byste byli v příbězích z počátků dvacátého století ošizeni o porci zábavy s nimi. Břichomluvecká loutka dovede rozmluvit prakticky kterýkoli předmět, což se může hodit v případě lstí, do kouzelné plechovky se dokážou Sameth s Maximusem v mžiku sekundy vměstnat a ukrýt se tak například před lístkůchtivým revizorem ve vlaku.

Vzhůru do Egypta

A kamže se to na čtyřech páskách vlastně podíváme? První představuje počátek příběhů, kdy se Sameth s Maximem dozvěděli o výpravě pořádané ku příležitosti honby za Devil’s Toybox do žárem rozpáleného Egypta. Ve druhé se skrývá samotná hrobka The Tomb of Sammun Mak, kde mohu prozradit, že velkou roli sehraje národ krtků chránící od nepaměti Devil’s Toybox. Následný pásek vyobrazuje cestu vlakem domů, kde se odehraje hned několik nečekaných zvratů, a na samotný závěr si tvůrci nechali slavnostní uvítání po zdařilé výpravě. Věřte nebo ne, procházení všemi čtyřmi větvemi příběhu najednou představuje obrovskou zábavu a dodává tak druhé epizodě Sama a Maxe neskutečný šmrnc! Prapředci jsou svým živým potomkům až k nerozeznání podobní, pouze Sameth si nechal narůst fešný knír, Maxima rozeznáme podle poněkud ošuntěného svetru.

Zaklínám tě!

Posledním faktorem, který dodává nápaditost logickým puzzlům, jsou krtčí zaklínadla. Povede-li se Samethovi s Maximem dostatečně rozezlít některého z krtků, může se jim stát nemilá věc – bude na ně až do odvolání uvalena kletba. Nutno říct, že mnohdy je podstoupení zakletí nedílnou součástí řešení, a tak se jich neštiťte, naopak, vyhledávejte je! Ostatně se s nimi dočkáte i mnohých humorných momentů, sám jsem se mnohdy přistihl, že jsem se smál na celé kolo, až jsem budil spolubydlícího. Mohly za to jednak skvěle napsané dialogy, jednak ale také dabing, který se již tradičně řadí ke špičce žánru. To samé bychom mohli říct i o grafickém zpracování, nad nímž jsem se rozplýval už v první epizodě třetí série. Přesun do historie s sebou přinesl i dostatek nových lokací, na počátku devatenáctého století se objevuje pouze budova, kde v současnosti sídlí Sam a Max, respektive Sam a pan prezident USA.

Nemám moc, co bych dodal, druhá epizoda třetí série se nadmíru povedla. Geniální nápad s kombinací až čtyř příběhů najednou a skvělý scénář, který zajistil, aby se z experimentu nestal nehratelný chaos. K tomu si připočtěte tradičně obrovskou porci humoru a konec příběhu slibující hodně velký rozruch v příští epizodě. Jsem zvědav, jak dlouho si Telltale Games udrží nastolené raketové tempo, druhá epizoda je totiž skvělá!

Sam & Max: The Devil's Playhouse: The Tomb of Sammun-Mak

Vynikající epizoda vycházející z experimentu, kdy se odehrávají 4 příběh prakticky současně. K tomu skvělý scénář a obrovská porce humoru, jasný tip!