Sherlock Holmes versus Jack Rozparovač Recenze Sherlock Holmes versus Jack Rozparovač

Sherlock Holmes versus Jack Rozparovač

23. 10. 2009 22:27 2

Ukrajina není zaslíbená pouze boršči, vodce a sérii S.T.A.L.K.E.R. Z této rozlehlé země pochází také patero zajímavých adventur s nejpovolanějším detektivem Sherlockem Holmesem v hlavní roli. Detektivní tituly, v nichž samozřejmě působí i doktor Watson, už hezkou řádku let připravuje studio Frogwares. Pozitivem pro českého hráče jsou zejména lokalizace do češtiny z dílen Hypermaxu. Naši milovníci adventur si tak již mohli užívat Případ stříbrné náušnice, Procitnutí a v loňském roce recenzovaný souboj se známým zlodějem Arsenem Lupinem. Střetnutí s Jackem Rozparovačem je zatím z celé série jednoznačně nejděsivější a rovněž nejkvalitnější. Překonává téměř vše, co jsme v této sérii dosud zažili. Je krvavé, temné a zábavné.

Měl byste se raději vrátit domů, pane

Se Sherlockem a jeho věrným přítelem doktorem Watsonem (v akci si je vyzkoušíte oba) se přesunete o více než sto let zpátky, do roku 1888, kdy byl v pochybné londýnské čtvrti Whitechapel spáchán hrozivý mord. Hned intro naznačuje, že by se slabší povahy měly tomuto kousku zdaleka vyhnout. Na pořadu dne je vykuchávání orgánů z těl žen nabízejících své přednosti za pár drobných. Hra skutečně dobovou realitu (jistý Jack Rozparovač skutečně tehdy v Londýně řádil a autoři se drží předlohy velmi dobře) zobrazuje s až krutou přesností. Z nočních bídně osvětlených uliček jde mráz po zádech. Při procházce narazíte na poklimbávající chudáky, rozmlouvající páry a rovněž na ochmelky kolébající se s lahvinkou nějakého libového moku v ruce. Autoři zachází ale i dále, nebojí se k případu zaplést židovskou menšinu, homosexuály, syfilis, obchodníky s orgány nebo kanibalismus. Blééé. Příběh celkem odsýpá, mordy přibývají a hráč v roli detektiva postupně získává střípky vedoucí k vrahovi.

Ten chlap musí bejt úplnej cvok. Měli by ho zavřít do blázince!

Scénář je velmi kvalitní. Škoda jen, že občas hráče až příliš zatahuje do různých náhodných situací a tak se zbytečně odchyluje od hlavní osy příběhu. Prostě pokud někdo něco potřebuje, tak za to většinou chce nějakou tradiční protislužbu. Třeba v obchodě se zvířaty budete prodejci pomáhat vytáhnout slizkého hada z klece, v nevěstinci vás madam šéfová pošle pro hůlku, která byla odcizena jednomu bohatému klientovi apod. Klasikou je vyhledávání (zmáčknutím mezerníku se aktivní body označí) a vzájemné kombinování různých předmětů, jež je obvykle velmi logické. Příjemným oživením je spousta vesměs kvalitních puzzlů, které vedle přísně logického uvažování prověří také hráčovu přesnost. Puzzle a hádanky mohou způsobit nejeden zákys, několik jich totiž není podáno úplně jasně. Nápadů měli vývojáři dost - budete třeba oblékat figuríny podle popisu nebo pokusně řezat do vepřových hlav. Speciální pozornost zaslouží rekonstrukce vražd (s Watsonem jako figurínou si znova přehrajete různé scénáře vraždy) a dedukce, kdy ze sebraných poznatků odvozujete fakta o vrahovi. Jen v případě jejich správného určení se posunete dál. Hra tímto dostává skutečný detektivní nádech. Plusem je rovněž množství různých dokumentů, s nimiž se setkáte – dobové noviny, výpovědi svědků apod. V přehledném inventáři si navíc můžete vše včetně rekapitulace rozhovorů kdykoli zopakovat a připomenout.

Vy se mi teda moc nelíbíte. Koukejte mi jít z cesty!

Naopak potěšeni nebudou milovníci nelineárního hraní. Sherlock Holmes vs Jack Rozparovač je maximálně lineární adventurou, přičemž ovlivňovat nemůžete ani rozhovory. Vybíráte jen možné dotazy. Zadiskutujete si se slušným množstvím postav z různých společenských tříd, kterým je jejich osudy lehké uvěřit. Třeba prodavač kočičího žrádla, jenž neustále vykřikuje "tů tů", aby přilákal zákazníky, vzbuzuje úsměv. Zároveň ale i politování, neboť jeho dcera i manželka zemřely na zákeřnou nemoc a on zůstal sám. Takových hrdinů hra servíruje dost.

Znovu použitý a prověřený engine z předchozích dobrodružství autorům neumožnil přílišné změny, svému účelu ale slouží znamenitě. Hráč si může vybrat z pohledu třetí osoby (a klasického adventurního stylu point and click), nebo z pohledu vlastních očí, který je po chvilce zvykání díky větší rychlosti a překvapivě i přehledu asi lepší volbou. Sám jsem příznivcem tradičního systému, Frogwares ale potvrdily, že jde jen o zvyk, který lze překonat. Grafika od minulého dílu zásadních pokroků nedoznala. Potěší jemně vylepšené postavy, i když stále je co kritizovat. Některé animace jsou lehce nepřirozené a zklamáním je také menší variabilita jednotlivých postaviček potulujících se po uličkách. Mnohokrát potkáte stejné modely NPC postav. Naopak atmosféru chudinských oblastí se povedlo navodit dokonale. Ponuré světlo, štěkající psy, chraplavé kýchající hlasy, policisté se svítilnami. Občas jste rádi, že se vrátíte do klidu romantického bytečku na Baker Street nebo do jiných veselejších lokací, jež doprovází Holmesova hra na housle. Ta se časem stává trošku nudná. Lehce filmový nádech zanechává skvělá práce kamery v různých filmečcích, kdy se můžete kochat nebo naopak hrozit toho, co vidíte na obrazovce.

Celkovou atmosféru pozvedává skvělý dabing. Nuzné skřeky chudáků prosících o groš, různé přízvuky i barvy a výšky hlasu zanechávají profesionální dojem. Není tak ani na škodu, že se nikdo nepokoušel o české namluvení, takhle mají britské hlasy tu správnou šťávu. Samotná textová lokalizace prý přesáhla 230 normostran textu, přesto je chybek opravdu minimum a děj nijak zásadně nenaruší. Odpovídají i různé styly jazyka, lehká děva tak mluví nespisovně, naopak knihkupec je přesný jako odborná kniha. Hra je díky lokalizaci dostupná i těm menším, vzhledem k její povaze by se ale k ní mladší ročníky skutečně dostat neměly.

Pojďte pane, nebudete litovat!

Sherlock Holmes vs Jack Rozparovač je vydařenou detektivní adventurou. Množství puzzlů a hádanek nejrůznějších povah oživuje temný příběh, který vyplní mnoho nočních můr. Pokud máte odvahu a chuť na nějakou tu detektivku, zabředněte do vyšetřování se Sherlockem Holmesem a jeho věrným druhem Watsonem. Vyplatí se to.

Sherlock Holmes versus Jack Rozparovač

Sherlock Holmes vs Jack Rozparovač jednoznačně patří k nejlepším adventurám tohoto roku. Nedoporučuji pouze jedincům, kterým se dělá špatně z vidiny dýky načínající sladké ženské tělo v zaplivaných zákoutích Londýna.

Příběh, atmosféra, dabing, zajímavé charaktery, puzzle, zvuky, logika, díky dedukcím nutnost o vraždách přemýšlet.
Grafika mohla být lepší, některé nepřirozené animace, spousta odboček nesouvisejících s hlavní osou příběhu, několik slabších puzzlů.